Gå till innehåll
onsdag 02 oktober 2024
Bojesper

Jabsco toalett problem

Rekommendera Poster

Hej!

 

Under helgens båttur så slutade toaletten fungera. Har man knappen till vänster så är det inga konstigheter att suga in vatten men tyvärr så pumpar han inte ut avfallet. Vrider man över knappen till höger så suger han bara luft utan att tömma kvarvarande vatten.

 

Jabsco twist n lock manuell 2019

 

Tacksam för hjälp

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har Jabsco twist n lock manuell från  2020 gissar jag. Samma problem fast tvärtom, fyller med färskvatten från kranen istället. Tror det är ngt med packningen eller så, dags att byta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
44 minuter sedan skrev Bojesper:

- - -

Har man knappen till vänster så är det inga konstigheter att suga in vatten men tyvärr så pumpar han inte ut avfallet. Vrider man över knappen till höger så suger han bara luft utan att tömma kvarvarande vatten.

 

Jabsco twist n lock manuell 2019

- - -

https://www.jabscoshop.com/marine/marine-toilets/toilets/manual-toilets/29120-5100-manual-twist-n-lock-toilet-regular-bowl.htm

Det mest sannolika är att något fastnat i "nr 16 BASE VALVE GASKET". Det är en backventil och packning mot inläckage. Packningen kan börja läcka och behöva bytas men om vattnet inte vill låta sig evakueras så är det nog bara något som sitter fast så den inte kan täta.

 

Skruva loss pumphuset med de fyra skruvarna och rensa ventilen (jo, jag vet att det inte är något trevligt jobb men vad är alternativet...). När du i alla fall ska skruva isär så passa på att byta ventilen, den blir med tiden igensatt av urinsten. Byt samtidigt "nr 33 JOKER VALVE", även den brukar bli rätt igensatt av urinsten. Finns som reservdel i båttillbehörsbutikerna.

 

Det kan så klart även vara stopp i slangen ut från toaletten och det kan vara jobbigare att komma åt.

Redigerad av Lintott
Om stopp i slangen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev GTI:

Har Jabsco twist n lock manuell från  2020 gissar jag. Samma problem fast tvärtom, fyller med färskvatten från kranen istället. Tror det är ngt med packningen eller så, dags att byta.

Ditt problem är nog "nr 21 TOP VALVE GASKET". Om den inte stänger så blir det inget undertryck i övre delen av pumpen så det suger in spolvatten. Då får man lossa de sex små skruvarna till locket för att komma åt. Inte lika läbbigt jobb....

 

För att få upp pumpstången så vrids den moturs i nedtryckt läge så lossnar locket "nr 18" och hela pumpstången kan dras upp. Det går även att ta bort locket med pumpstången kvar i locket.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Vår Jabsko Twist n lock är inne på 13:e säsongen och används flitigt cirka 50 övernattningar per år. Alla delar är original utom plastgångjärnen på locket som gick sönder.

 

  1. Plocka isär pumpen och avkalka (ta bort urinsten och diverse andra avlagringar) alla packningar i ättiksyra eller ättiksprit. Man kan behöva skrapa försiktigt med naglarna eller något plastigt i nagelkvalitet.
  2. Smörj in med armaturfett, tex. https://www.clasohlson.com/se/Armaturfett/p/30-9781
  3. Montera tillbaks allt.
  4. Njut av toan i ytterligare några år.

Jag har rengjort packningarna var tredje eller vart fjärde år, så det är inte jättebetungande.

 

Det finns packningssatser också, men de är löjligt dyra, typ 1 000:- kronor.

 

Det som tar död på packningarna är det man häller ner i toan för att man tror att det är bra. Använd inga kemikalier! Använd tex. sparsamt med diskmedel för rengöring och skölj/spola ordentligt så att inget blir kvar.

 

Redigerad av Mackey
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jokerventilen nummer 33, måste sluta tätt för att man skall kunna spola ner  någonting.

Det är ganska känsligt, det räcker att ”någonting” fastnar i jokerventilens slitsar.

Hos oss var det en besättningsmedlem som producerade hårda ”harlortar” fast större, som ställde till det, dessa fastnade i jokerventilen och då blir det ingen pumpverkan.

 

Så innan du följer dom andras råd här så skruvar du isär utgående anslutning på toalettstolen, lägg först en gammal trasa inunder, ha på ett par gummihandskar och skruva loss dom tre spårskruvarna på flänsen, använd inte din finaste skruvmejsel… sedan är det ”bara” att avlägsna jokerventilen och ta bort det som orsakat stoppet och skruva ihop grejerna igen.

 

Sedan är det inte fel att nån gång vart fjärde, femte år ungefär byta samtliga packningar i pumpen. Det finns kompletta renoveringssatser att köpa. Det är textens färg på pumpens etikett som bestämmer vilken sats du skall ha, jag tror att det nu finns tre olika, rött, blått och grönt, varvid den blå är den till den senaste modellen.
 

Det gäller att använda dessa toaletter med förnuft, visst man skall kunna göra både ettan och tvåan. Men man skall vara försiktig med hur mycket (vanligt) toapapper man använder. Om man nu ”gör ett rejält lass” kan man behöva spola litet under tiden.
 

Vi köpte senare en elektrisk toalett, där är det en kombinerad pump med en kvarn som mal sönder allting, inklusive harlortar stora som mozartkulor. Men även där kan det bli stopp om man är oförsiktig.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Mackey:

 

Det finns packningssatser också, men de är löjligt dyra, typ 1 000:- kronor.

 

Det som tar död på packningarna är det man häller ner i toan för att man tror att det är bra. Använd inga kemikalier! Använd tex. sparsamt med diskmedel för rengöring och skölj/spola ordentligt så att inget blir kvar.

 

Ojdå, är dom så skitdyra, Tja, 895 kronor hos Erlandssons brygga. Det var som 17… kan man skylla det på Vladimir också? För 1795 kan man köpa en ny komplett pump.

 

Glykol sägs också förkorta packningar och backventilers livslängd, om man nu häller i en skvätt sådant när man konserverar båten inför vintern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
4 timmar sedan skrev Mackey:

Vår Jabsko Twist n lock är inne på 13:e säsongen och används flitigt cirka 50 övernattningar per år. Alla delar är original utom plastgångjärnen på locket som gick sönder.

 

  1. Plocka isär pumpen och avkalka (ta bort urinsten och diverse andra avlagringar) alla packningar i ättiksyra eller ättiksprit. Man kan behöva skrapa försiktigt med naglarna eller något plastigt i nagelkvalitet.
  2. Smörj in med armaturfett, tex. https://www.clasohlson.com/se/Armaturfett/p/30-9781
  3. Montera tillbaks allt.
  4. Njut av toan i ytterligare några år.

Jag har rengjort packningarna var tredje eller vart fjärde år, så det är inte jättebetungande.

 

Det finns packningssatser också, men de är löjligt dyra, typ 1 000:- kronor.

 

Det som tar död på packningarna är det man häller ner i toan för att man tror att det är bra. Använd inga kemikalier! Använd tex. sparsamt med diskmedel för rengöring och skölj/spola ordentligt så att inget blir kvar.

 

Tack för tips! 
 

vet du om oxalsyra funkar lika bra som ättiksyra/ättiksprit?

 

Hur konserverar du toaletten inför vintern?

Redigerad av Bojesper

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
36 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Jokerventilen nummer 33, måste sluta tätt för att man skall kunna spola ner  någonting.

Det är ganska känsligt, det räcker att ”någonting” fastnar i jokerventilens slitsar.

Hos oss var det en besättningsmedlem som producerade hårda ”harlortar” fast större, som ställde till det, dessa fastnade i jokerventilen och då blir det ingen pumpverkan.

 

Så innan du följer dom andras råd här så skruvar du isär utgående anslutning på toalettstolen, lägg först en gammal trasa inunder, ha på ett par gummihandskar och skruva loss dom tre spårskruvarna på dlänsen, använd inte din finaste skruvmejsel… sedan är det ”bara” att avlägsna jokerventilen och ta bort det som orsakat stoppet och skruva ihop grejerna igen.

 

Sedan är det inte fel att nån gång vart fjärde, femte år ungefär byta samtliga packningar i pumpen. Det finns kompletta renoveringssatser att köpa. Det är textens färg på pumpens etikett som bestämmer vilken sats du skall ha, jag tror att det nu finns tre olika, rött, blått och grönt, varvid den blå är den till den senaste modellen.
 

Det gäller att använda dessa toaletter med förnuft, visst man skall kunna göra både ettan och tvåan. Men man skall vara försiktig med hur mycket (vanligt) toapapper man använder. Om man nu ”gör ett rejält lass” kan man behöva spola litet under tiden.
 

Vi köpte senare en elektrisk toalett, där är det en kombinerad pump med en kvarn som mal sönder allting, inklusive harlortar stora som mozartkulor. Men även där kan det bli stopp om man är oförsiktig.

Tack för tips, skall börja med detta!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Lintott:

https://www.jabscoshop.com/marine/marine-toilets/toilets/manual-toilets/29120-5100-manual-twist-n-lock-toilet-regular-bowl.htm

Det mest sannolika är att något fastnat i "nr 16 BASE VALVE GASKET". Det är en backventil och packning mot inläckage. Packningen kan börja läcka och behöva bytas men om vattnet inte vill låta sig evakueras så är det nog bara något som sitter fast så den inte kan täta.

 

Skruva loss pumphuset med de fyra skruvarna och rensa ventilen (jo, jag vet att det inte är något trevligt jobb men vad är alternativet...). När du i alla fall ska skruva isär så passa på att byta ventilen, den blir med tiden igensatt av urinsten. Byt samtidigt "nr 33 JOKER VALVE", även den brukar bli rätt igensatt av urinsten. Finns som reservdel i båttillbehörsbutikerna.

 

Det kan så klart även vara stopp i slangen ut från toaletten och det kan vara jobbigare att komma åt.

Tack för tips lintott!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Bojesper:

Tack för tips! 
 

vet du om oxalsyra funkar lika bra som ättiksyra/ättiksprit?

 

Hur konserverar du toaletten inför vintern?

Alla syror fungerar, men ättika brukar man ha hemma i skafferiet.

Oxalsyra luktar ju inte så det är bättre på det viset.

 

Jag pompar torrt så gott det går och tar bort vattnet i toastolen så behövs ingen konservering och tanken lämnar jag så tom den blir när den är tömd.

Förr öppnade jag upp vid jokerventilen och fick ut vattnet den vägen, numera suger jag ut det sista med våtdammsugare.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Mackey:

Alla syror fungerar, men ättika brukar man ha hemma i skafferiet.

Oxalsyra luktar ju inte så det är bättre på det viset.

 

Jag pompar torrt så gott det går och tar bort vattnet i toastolen så behövs ingen konservering och tanken lämnar jag så tom den blir när den är tömd.

Förr öppnade jag upp vid jokerventilen och fick ut vattnet den vägen, numera suger jag ut det sista med våtdammsugare.

 

Ok. När du doserar med ättika, är det 100% ättika då?

Aha. Förra året så slog jag i spolarvätska men med det sagt så kanske jag ska låta bli detta i år..?

 

Tack för alla svar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...