jollas 12 Postad 1 Juli , 2024 Hejsan! Efter flera år med en förmodligen felaktig kylslang skulle jag uppskatta om någon kan ge mig råd även om jag kan ana svaret. Har haft en armerad plastslang( genomskinlig) till sjövattenpumpen men efter en havererad slangklämma så lossade pumpens ena slang på insugssidan vilket efter en kort båttur gjorde att vi fick vända hem med överhettad motor. Fick mig en tankeställare och blev väl förbannad på mig själv att jag för det första bara använt en klämma istället för 2 som jag brukar göra (gjort impellerbyte) men även för att jag tidigare sett att när pumpen jobbar vid högre varv suger ihop slangen en aning. På pumpens utflöde har jag vanlig kylarslang men om jag inte missminner mig så var nog mitt resonemang att om slangen är genomskinlig så ser jag om pumpen suger... Frågan blir ju om man ska använda sig av kylarslang med förstärkt stålwire eller vanlig kylarslang ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 921 Postad 1 Juli , 2024 57 minuter sedan skrev jollas: - - - På pumpens utflöde har jag vanlig kylarslang men om jag inte missminner mig så var nog mitt resonemang att om slangen är genomskinlig så ser jag om pumpen suger... Frågan blir ju om man ska använda sig av kylarslang med förstärkt stålwire eller vanlig kylarslang ? Vanligtvis så används en sådan här slang till vattenintaget https://erlandsonsbrygga.se/epdm-kylarslang/?_gl=1*1mlaudu*_up*MQ..*_ga*MTczNTk3OTAxMC4xNzE5ODQ3ODM4*_ga_GN6S51QVZX*MTcxOTg0NzgzOC4xLjEuMTcxOTg0Nzg1Ny4wLjAuMA.. Den finns i olika dimensioner så du måste först mäta röranslutningarna. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jollas 12 Postad 1 Juli , 2024 Det är sådan jag använde till resten av installationen som jag gjorde. Tanken med den stålwire förstärkta måste väl vara att den inte ska sugas ihop och att pumpen ska få fritt att suga max så att säga...? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 210 Postad 1 Juli , 2024 Var det en sådan här? https://erlandsonsbrygga.se/pentryslang-spiral-livs-16mm/ I så fall, nej - den skall du INTE ha i en motorinstallation eller någonstans under vattenlinjen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 921 Postad 1 Juli , 2024 1 timme sedan skrev jollas: Det är sådan jag använde till resten av installationen som jag gjorde. Tanken med den stålwire förstärkta måste väl vara att den inte ska sugas ihop och att pumpen ska få fritt att suga max så att säga...? Den jag länkade till är tillräckligt styv för att inte sugas ihop. Dessutom är det en gummislang som tål övrig miljö i motorrummet (diesel/bensin, olja, glykol...) "Kryssarmerad" plastslang blir mjuk i motorrummet och sugs ihop som du konstaterat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jollas 12 Postad 1 Juli , 2024 Tackar för svaren! Ny slang på väg in.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 833 Postad 1 Juli , 2024 1 timme sedan skrev Lintott: "Kryssarmerad" plastslang blir mjuk i motorrummet och sugs ihop som du konstaterat. Sådan kan duga i färskvattensystemet ombord, till kallvatten och ljummet varmvatten. Som redan konstaterats kalvar denna slangen under slangklämmorna, kalvar, ja den liksom rinner ut under slangklämmorna när den blir varm. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
NW355 250 Postad 2 Juli , 2024 "Har haft en armerad plastslang( genomskinlig) till sjövattenpumpen men efter en havererad slangklämma så lossade pumpens ena slang på insugssidan vilket efter en kort båttur gjorde att vi fick vända hem med överhettad motor." Insugs slang mellan drev/skrovgenomföring och impellerpumpen som blir varm.....? Alltid dubbla syrafasta slangklämmor i båda ändarna på denna slang, så blir den på sin plats. VP använder en styv plastslang på 40-300 serien som insugs slang, den tål låga tryck. Transparent vakuumslang fungerar utmärkt på sugsidan till pumpen. Är det varmare än 60 °C i motorrummet ? Bensin eller diesel som löser upp slangen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser