Gå till innehåll
lördag 05 oktober 2024
PatrickP

Vågar jag montera en 40 HK motor på en Terhi 6020?

Rekommendera Poster

Hej!

Båten har max rek motorstyrka på 30 HK men jag har en trevlig 40 HK 2-takt Mercury som jag gärna skulle vilja montera. Är det riskabelt även om man tar det lite försiktigt på sjön.

 

Terhi 6020 finns också i en variant med förstärkt akterspegel. Är det ett alternativ att förstärka den själv tex med en utvändig marin plyfa?

 

Sedan till monteringen. Motorn har 4 bulthål och två hål för tvingsskruv. Skulle det vara tillräckligt med bara tvingskruv eller i kombination med två bulthål över vattenlinjen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Välkommen till MG!

 

Jag förutsätter att det är en Terhi 6020C, dvs. med styrpulpet.

 

Jag skulle våga!

Terhi är ju förhållandevis stabila båtar.

 

En kraftig plywoodskiva som du föreslår är bra för att fördela ut kraften över akterspegeln. 21 mm formplyfa som fuktsäkras med epoxi i sågytor och hål borde funka.

 

Motorns vikt är vog bra att kolla, men en 40 hk tvåtaktare bär inte väga mera än en 30 hk fyrtakt. Sätt en 80 kg person (eller hur mycket nu snurran väger) på akterspegeln så ser du ju om båten kommer att ligga okej i vattnet vid bryggan.

 

Propellerstigningen och antal blad kommer du säkert att behöva laborera med. Troligen är proppen ursprungligen vald för en tyngre båt än din.

Frågan är om du vill kunna åka jättefort eller om du vill kunna lasta mycket och ändå hålla god fart.

 

Så tycker jag, men du får säkert även andra synpunkter om de inte redan trillat in medan jag skrev mitt svar.

 

Tillägg: Jag skulle använda tvingskruvarna och minst två genomgående skruvar så långt ned på akterspegeln som möjligt. Hellre ha skruvar under vattenlinjen och täta ordentligt än att chansa på att de brytande krafterna kan tas upp av ett par skruvar som sitter nära tvingskruvarna.

 

Mackey

 

 

 

Redigerad av Mackey
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Angående propellerval.

 

När jag var nio år hade jag en liten jolle med en 4 hk snurra och en kompis hade en lite större jolle med en 9 hk snurra. Båtarna gick ungefär lika fort.

 

Vi trodde vi hade kommit på något jättekul när vi bytte motorer och att min jolle skulle gå som ett spjut. Så blev det naturligtvis inte och efter lite funderingar och efterforskningar (som på den tiden innebar samtal med föräldrar) fick vi klart för oss att

  1. Det kommer aldrig på frågan att ni ens tänker tanken att hänga på den stora nurran på den lilla jollen.
  2. Det kommer dessutom inte att gå fortare eftersom propellern skruvar sig fram i vattnet ungefär lika fort på era båda motorer.
Redigerad av Mackey
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 hours ago, Mackey said:

Välkommen till MG!

 

Jag förutsätter att det är en Terhi 6020C, dvs. med styrpulpet.

 

Jag skulle våga!

Terhi är ju förhållandevis stabila båtar.

 

En kraftig plywoodskiva som du föreslår är bra för att fördela ut kraften över akterspegeln. 21 mm formplyfa som fuktsäkras med epoxi i sågytor och hål borde funka.

 

Motorns vikt är vog bra att kolla, men en 40 hk tvåtaktare bär inte väga mera än en 30 hk fyrtakt. Sätt en 80 kg person (eller hur mycket nu snurran väger) på akterspegeln så ser du ju om båten kommer att ligga okej i vattnet vid bryggan.

 

Propellerstigningen och antal blad kommer du säkert att behöva laborera med. Troligen är proppen ursprungligen vald för en tyngre båt än din.

Frågan är om du vill kunna åka jättefort eller om du vill kunna lasta mycket och ändå hålla god fart.

 

Så tycker jag, men du får säkert även andra synpunkter om de inte redan trillat in medan jag skrev mitt svar.

 

Tillägg: Jag skulle använda tvingskruvarna och minst två genomgående skruvar så långt ned på akterspegeln som möjligt. Hellre ha skruvar under vattenlinjen och täta ordentligt än att chansa på att de brytande krafterna kan tas upp av ett par skruvar som sitter nära tvingskruvarna.

 

Mackey

 

 

 

Tack för input! Båten har ingen styrpulpet nu men planen är att flytta över den också. Max motorstyrka är 30 HP för båda även om det finns en 6020 variant för 40 HP också.

 

Jag har inte riktigt förstått hur nedre skruvarna fäst i skrovet? Utfrån blir sett genom akterspegeln blir aluminium/abs-plats/pywood/abs-plast igen och därefter kommer man in i det skumfylda skrovet.

 

Målsättningen med motorbytet är att båten skall orka upp i plan med minst 3 peroner. Idag orkar den med 25 HP upp i plan med två personer. Lägsta farten i planing är nog runt 15 knop.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev PatrickP:

Tack för input! Båten har ingen styrpulpet nu men planen är att flytta över den också.

Det är nog en bra idé att inte köra en 40 hk snurra med rorkult.

 

9 timmar sedan skrev PatrickP:

Målsättningen med motorbytet är att båten skall orka upp i plan med minst 3 peroner. Idag orkar den med 25 HP upp i plan med två personer.

Det borde du klara med en 25 hk snurra med rätt propeller tycker jag, men det är ju roligare med 40 hk.

Ett propellerbyte kan göra väldigt mycket.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hittat en beskrivning från Terhi hur motorn bör intsalleras. De nedre bultarna skall vara "däcksbult" som följde med leveransen. Gissar att detta måste vara en typ träskruv av något slag. Hålet genom plywooden ska vara 8 mm vilket kanske ger en 10 mm skruv?

 

image.thumb.png.ef165db5d15098852fd075d726e80cca.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev PatrickP:

De nedre bultarna skall vara "däcksbult" som följde med leveransen.

Jag har bara sett montage med genomgående skruvar med mutter, så jag skulle använt det.

En nödlösning är ju träskruv, men den kommer nog mest unna att ta upp sidorafter, men det är ju också bra.

 

En sak jag glömde att påpeka tidigare är att det är extra viktigt med ett dödmansgrepp när båten är övermotoriserad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 hours ago, Mackey said:

Jag har bara sett montage med genomgående skruvar med mutter, så jag skulle använt det.

En nödlösning är ju träskruv, men den kommer nog mest unna att ta upp sidorafter, men det är ju också bra.

 

En sak jag glömde att påpeka tidigare är att det är extra viktigt med ett dödmansgrepp när båten är övermotoriserad.

 

På båtens insida är det en ett skumfyllt flytblock så det går inte att göra en mutterlösning. Mening är tydligen att skruva in i den 25 mm tjocka plyfan bakom plasten. Har iaf hittat Fransk träskruv i A4 :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...