Gå till innehåll
fredag 18 oktober 2024
Ruskpricken

Klädsel för väggar å tak plastbåt

Rekommendera Poster

Hej!

Förslag att klä väggar å tak i plastbåt. Enkelt, billigt, å som kan utföras av amatör som jag när det gäller att måla å tapetsera.

Jag klarar nog inte inträdesprovet till "Plankstrykar-skolan". Snickra kan jag. Så kanske tunna fanerskivor?

Självklistrande tjockt "tyg-nånting" men som man kan klara runda hörn med utan att det blir amatörmässigt/hemsnickrat? Finns det sånt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Ruskpricken:

Självklistrande tjockt "tyg-nånting"

Kan du specificera lite?

Tänker du tunn heltäckningsmatta ungefär?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hej!

Klädsel mot skrovets insida hette förr i tiden ”garnering”.

Det vanligaste idag är ju en tunn matta med skrovbeklädnad, som limmas med lösningsmedelsbaserat kontaktlim.

Och det går ju an att få det snyggt på plana eller svagt buktande ytor. Men, tro mig, ett helsike när det gäller att applicera detta material över dubbelkrökta ytor i ruffens innertak.

Vanligtvis skall man stryka på kontaktlim på båda sidorna och låta det torka, det kan man ju göra med detta klädselmaterial också, men det nyper fast på bråkdelen av en sekund.

Här sätter man upp mattan i kontaktalim blött i blött. Då går det att efterjustera en hel del.

 

Tunn fanér sätts upp på samma sätt. Men jag kan tänka mig att man måste ha ”mönsterpassning” efter fanérets ådring.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

”Klädsel mot skrovets insida hette förr i tiden ”garnering”.”

Det heter det fortfarande 🙂

/Gripen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
53 minuter sedan skrev Gripen72:

 

”Klädsel mot skrovets insida hette förr i tiden ”garnering”.”

Det heter det fortfarande 🙂

/Gripen

Vad bra att någonting är oförändrat i dagens dynamiska värld.

Men jag tror inte att det ordet ”garnering” används så värst ofta i den nautiska terminologin nuförtiden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Garnering benämns den invändiga bordläggning som framförallt finns i träfartyg. Garneringen ingår tillsammans med kölsvin, slagvägare och balkvägare skeppets invändiga längsgående förstärkning som ligger på insidan om spanten. Garneringen i ett lastrum underlättade transporten av löst gods i de äldre frakt- och fiskefartygen, samt rengöring mellan olika slags gods. Garnering finns vanligen i alla utrymmen i ett träfartyg, ibland även i senare fartyg med bakomvarande isolering.

Vid järnfartygens införande slopades garneringen såsom i lastrum eller maskinrum eftersom järn- stålfartyg ej behöver en inre bordläggning för styrkan i konstruktionen. I manskapens utrymmen har fartyg inretts med garnering samt bakomvarande isolering mot ljud, kyla, eller värme.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack!

Det är främst från däckshöjd å taket som är intressant. I taket möts 3 ytor så där blire knivigt, därför det inte blivit av än. Tunn matta på väggarna, det är mest "fönster", förlåt Wildeside, kan namnen/beteckningar å sånt 😉

Anpassa faner klarar jag men de där hörnen! Skulle behöva ha nån form av 1/4 kalott.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns även självhäftande skrovklädsel (Ronneby Marindesign), som är lätta att sätta upp och arbeta med ,även vid svåra lägen.

Man väljer hur mycket skyddstejp man ska plocka av vid monteringen.

Kostar mera än kontaktlimsvarianten.

20201108_140839.jpg

väggmatta.png

Skrovklädsel.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2024-07-01 vid 21:51 skrev Georg_Ohm:

Vad bra att någonting är oförändrat i dagens dynamiska värld.

Men jag tror inte att det ordet ”garnering” används så värst ofta i den nautiska terminologin nuförtiden.

Jo då, i min bransch är det få som säger något annat än garnering om det är ytskiktet som avses. Men då marina inredningssnickare är svårfunna nuförtiden så hör man ibland någon slira på tungan och säga ”du får riva väggen, svetsarna ska ta hål i skottet för en kabelgenomföring”, 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej NW355

Det där blev snyggt.

I mitt fall skall rufftaket å  sidovägggen på  ruffen samt frontväggen mötas i ett rundat hörn. Det är där jag går bet. Även med faner el skivor så blire knepigt. Hur gör man där? Å vilket material i så fall?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du tre ytor som möts så blir det problem med veck.

I vår gamla Nimbus29C så satt det en lös frontvägg, plyfa med skrovklädsel, samt att sidoväggen möter taket där det sedan sitter lösa takskivor klädda med skrovklädsel.

Bor du söderut kan du få överblivna spillbitar att pröva med.

Frontvägg.png

omklädnad.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...