RasmusI 0 Postad 30 Juni , 2024 Hej! Nybliven båtägare. En enkel styrpulpet med en 35hk Evinrude från 83. Fungerar felfritt, men gasreglaget är lite väl trögt tycker jag. Ett OMC från samma årtal (tror jag.) Det går lätt att lägga i växlarna både fram och bak. När jag vill köra framåt så kommer det ingen gas första 10cm på gasreglaget, och när gasen väl kommer så får pressa fram gasreglaget hårt för att få gasvajern att röra sig. Sen kommer även all gas, 0-100% på ca 1 1/2 cm. Det går absolut att styra gasen men det är alltså ett väldigt kort spann. Går det att få ett ”bredare spann” på gasen, alltså så den börjar ta tidigare. Hur gör man det isåfall 🙂? Och vad kan / bör jag göra för att få den mindre trög? (Kan tänka mig att man säkert behöver smörja, men vart, med vad, och behöver man några specialverktyg för att exempelvis pressa in fett/olja på de ställen ni isåfall rekommenderar) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 978 Postad 30 Juni , 2024 13 minuter sedan skrev RasmusI: Och vad kan / bör jag göra för att få den mindre trög? (Kan tänka mig att man säkert behöver smörja, men vart, med vad, och behöver man några specialverktyg för att exempelvis pressa in fett/olja på de ställen ni isåfall rekommenderar) Alla delar som rör sig inbördes ska smörjas! Försök att rengöra alla delar i reglaget från gammalt intorkat fett och lägg dit nytt, samma sak med dom delar som rör sig på motorn när du växlar och gasar. Vajrarna är svårsmorda och brukar behöva bytas om dom går trögt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser