filips_ 2 Postad 30 Juni , 2024 Hej alla kunniga! Här kommer en till tråd om ankarspel (har läst alla tidigare men inte hittat svaret). Jag har just köpt en båt med ett Engbo ankarspel från 2012. Dessvärre finns det två problem med ankarspelet: 1. Knapparna vid instrumentbrädan fungerar tyvärr inte. De är heldöda när man trycker på dem. Detta fel gissar jag kan vara många olika orsaker till så jag ska försöka börja med att felsöka kabeln som går bak till ankarspelet. 2. Fjärrkontrollen. Köpte båten trots ovan då jag tänkte att jag alltid kommer använda fjärrkontrollen ändå. Ankarspelet funkar som det ska med fjärrkontrollen, men någonting är fel vilket gör att fjärrkontrollen inte stänger av sig själv som den ska. Det blinkar alltid en grön lampa på kontrollen oavsett om jag har huvudströmbrytaren till båten och till ankarspelet avstängda. Detta resulterar i att de fyra batterier som sitter i fjärrkontrollen tar slut inom några dygn. Någon som varit med om något liknande gällande fjärrkontrollen, och har en aning om vad det kan bero på? Mig veterligen finns det inget sätt att stänga av den, på min fjärrkontroll finns det bara fyra pilar. Otroligt tacksam för svar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 515 Postad 30 Juni , 2024 Som i flera trådar som handlar om Engbos ankarspel så hänvisar jag till Christian Gilander på Marinbutiken i Roslagen (tror jag de heter numer). Det han inte kan om dessa prylar är inte värt att veta! Och han är, enligt min erfarenhet, en person som utan krav på att sälja något frikostigt delar med sig av sin erfarenhet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
filips_ 2 Postad 30 Juni , 2024 2 minuter sedan skrev ChristerN: Som i flera trådar som handlar om Engbos ankarspel så hänvisar jag till Christian Gilander på Marinbutiken i Roslagen (tror jag de heter numer). Det han inte kan om dessa prylar är inte värt att veta! Och han är, enligt min erfarenhet, en person som utan krav på att sälja något frikostigt delar med sig av sin erfarenhet. Jättestort tack! Detta bra tips har jag missat. Blir till at kontakta Christian imorgon. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 515 Postad 1 Juli , 2024 23 timmar sedan skrev filips_: Jättestort tack! Detta bra tips har jag missat. Blir till at kontakta Christian imorgon. Återkom gärna här och berätta hur det löstes och även vilket bemötande du fick. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
filips_ 2 Postad 2 Juli , 2024 2024-07-01 vid 20:21 skrev ChristerN: Återkom gärna här och berätta hur det löstes och även vilket bemötande du fick. Jag fick väldigt snabbt, trevlig och kunnigt bemötande av Christian. Fick veta att den modell av fjärrkontroll som jag har (bifogad bild) hade stora problem och sedan byttes ut. Christian tipsade om en Sleipner Side-power fjärrkontroll. Den kostar dock 4500 kr så går lite i tankarna att testa koppla in en universell budgetvariant vilket jag sett en hel del på forumet gjort. Gällande varför mina knappar i panelen är helt döda var såklart omöjligt för Christian att svara på utan mer info, där fick jag tipsen att jag kunde använda vilken återfjädrande brytare som helst, då viktigt med en slutande brytare åt båda hållen. Får se om jag, trots att jag är novis på el, kan felsöka och mäta lite mer kring panelen.. Alla kablar är rätt kopplade enligt Engbos manual och ser åtminstone inget kabelbrott eller liknande, vet inte hur troligt det är att en sådan panel bara lägger av? Återigen - stort tack för tipset! 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 515 Postad 2 Juli , 2024 16 minuter sedan skrev filips_: Jag fick väldigt snabbt, trevlig och kunnigt bemötande av Christian Härligt att höra! Killar med den service-nivån vill jag gärna rekommendera och det är roligt att höra att han fortsätter på den nivån. 1 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 832 Postad 2 Juli , 2024 Knappar, strömbrytare går sällan sönder, iallafall inte flera på samma gång. De flesta elproblem ombord är att det är dålig kontakt någonstans. Hur många knappar år det till Engbo? Tre? Sannolikt är dom förbundna med en original kabelstam från Engbo. Se till att knapparnas anslutningar har varsin kabel. Jag tror att det i andra ändan av den kabelstammen finns en kopplingsbox, eller ett ganska stort relä, alltså en kontaktor som kopplar så att ankarspelet släpper ut eller tar hem på ankarlinan/kättingen. Kolla här om allt sitter som det skall, kanske finns det någon säkring som har gått? Någonstans är ju också ankarspelets manöverspänning kopplad till båtens minusplint och säkringsdosa, kolla dessa! Ankarspel brukar också ha en större automatsäkring, den kan bestå av en liten låda med en röd arm och en röd knapp på. Armen skall vara i ett horisontellt läge när den är sluten och den skall falla med en bit när man trycker på knappen och då har man löst ut säkringen. Eftersom ankarspelet funkar tillsammans med fjärrkontrollen som inte går att stänga av, har ju säkringen inte lösts ut, men det kan vara bra att motionera den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
filips_ 2 Postad 4 Juli , 2024 2024-07-02 vid 23:31 skrev Georg_Ohm: Knappar, strömbrytare går sällan sönder, iallafall inte flera på samma gång. De flesta elproblem ombord är att det är dålig kontakt någonstans. Hur många knappar år det till Engbo? Tre? Sannolikt är dom förbundna med en original kabelstam från Engbo. Se till att knapparnas anslutningar har varsin kabel. Jag tror att det i andra ändan av den kabelstammen finns en kopplingsbox, eller ett ganska stort relä, alltså en kontaktor som kopplar så att ankarspelet släpper ut eller tar hem på ankarlinan/kättingen. Kolla här om allt sitter som det skall, kanske finns det någon säkring som har gått? Någonstans är ju också ankarspelets manöverspänning kopplad till båtens minusplint och säkringsdosa, kolla dessa! Ankarspel brukar också ha en större automatsäkring, den kan bestå av en liten låda med en röd arm och en röd knapp på. Armen skall vara i ett horisontellt läge när den är sluten och den skall falla med en bit när man trycker på knappen och då har man löst ut säkringen. Eftersom ankarspelet funkar tillsammans med fjärrkontrollen som inte går att stänga av, har ju säkringen inte lösts ut, men det kan vara bra att motionera den. Tusen tack för svar! Då är det som jag anade - att den typen av enkla strömbrytare sällan går sönder. Det är två knappar till Engbo-panelen, upp och ner. Som du säger så borde ju box och ankarspel få ström som det ska givet att spelet funkar med fjärrkontrollen. Jag har kontrollerat att alla kablar är rätt kopplade till kopplingsboxen i motorrummet vilket de är, samt tagit ut dem och satt in dem i boxen igen för att säkerställa att det inte satt löst eller liknande. Ska man kanske även testa spruta någon typ av oxidrengöring/kontaktspray för att säkerställa ökad kontakt? Nästa steg är väl att skruva loss och kontrollera anslutningen till panelen bakom "instrumentpanelen". Ifall knapparna fortfarande är helt döda efter det kanske jag bara ska köpa kablar och testa "fuldra" dem mellan panelen och boxen för att säkerställa att det inte skett något kabelbrott eller liknande. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 832 Postad 4 Juli , 2024 (redigerade) Dom där klena sladdarna som går in i boxen på skruvplinten position 1-6, är dom till upp/nedknapparna? Sådan klena kablar och sådan skruvplintar borde ju inte få förekomma ombord. Här kan det bli oxid och kabelbrott där kablarna böjs. Kablarna på panelen, upp/ned, har dom någon gemensam kabel? Det är ju isåfall lätt att misstänka den. Jag relaterar till mitt ankarspel, där det finns en kabel som går till båda knapparnas ena anslutning, och en kabel från ned-knappen och en från upp-knappen. Stämmer ditt ankarspel och manöverpanel med den på bilden? Problem med Engbos ankarspel har diskuterats tidigare här är en sådan tråd. Där kanske du kan då tips. Här är ett kopplingsschema jag en gång ritade för att anpassa en sådan där billig fjärrkontroll till Engbo. Reläerna behövs då mottagaren arbetar med en positiv styrsignal medan Engbo vill ha en negativ signal. Redigerad 4 Juli , 2024 av Georg_Ohm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
filips_ 2 Postad 7 Juli , 2024 2024-07-04 vid 10:17 skrev Georg_Ohm: Dom där klena sladdarna som går in i boxen på skruvplinten position 1-6, är dom till upp/nedknapparna? Sådan klena kablar och sådan skruvplintar borde ju inte få förekomma ombord. Här kan det bli oxid och kabelbrott där kablarna böjs. Kablarna på panelen, upp/ned, har dom någon gemensam kabel? Det är ju isåfall lätt att misstänka den. Jag relaterar till mitt ankarspel, där det finns en kabel som går till båda knapparnas ena anslutning, och en kabel från ned-knappen och en från upp-knappen. Stämmer ditt ankarspel och manöverpanel med den på bilden? Problem med Engbos ankarspel har diskuterats tidigare här är en sådan tråd. Där kanske du kan då tips. Här är ett kopplingsschema jag en gång ritade för att anpassa en sådan där billig fjärrkontroll till Engbo. Reläerna behövs då mottagaren arbetar med en positiv styrsignal medan Engbo vill ha en negativ signal. Ursäkta, jag missade helt detta. TUSEN tack för utförlig svar! Det stämmer, 1-3 i skruvplinten kommer från panelen med upp/nedknapparna, 4-6 går vidare till ankarspelet. Håller med om att det ser ut att vara rejält klena kablar, och lite oroväckande med en skruvplint placerad som den är. Allt original Engbo. Bara att titta på hur rostig skruven bredvid är.. Jag tog iaf ur alla sladdar igår, rengjorde och sprutade kontaktspray etc. Därefter fungerade knapparna som de ska igen. Får se om de fortfarande är i funktion idag. Gällande fjärrkontrollen så började den fungera som den skulle igår efter att ovanstående började fungera. Den stängde av sig själv som den ska efter inaktivitet. Det märkte var dock att när jag sedan slog av huvudströmbrytaren till ankarspelet pep fjärrkontrollen till och aktiverades igen, därefter stängdes den inte av. Gissar att något är tokigt så den behöver kommunicera med styrboxen/ankarspelet för att förstå att den ska stängas av? Känns ju tyvärr inte som en lösning att behöva ha ström till spelet för att fjärrisen ska fungera. Har beställt en budgetvariant av fjärrkontroll nu. Ska testa koppla in den enligt ditt kopplingsschema, väldigt snällt av dig! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 973 Postad 7 Juli , 2024 5 timmar sedan skrev filips_: Jag tog iaf ur alla sladdar igår, rengjorde och sprutade kontaktspray etc. Att spruta kontaktspray är bra för att skapa kontakt, men jag brukar också försöka skydda mot framtida oxidationsproblem genom att skydda med ex. vaselinspray eller WD-40. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser