Gå till innehåll
torsdag 03 oktober 2024
Dieselknekt

Brandsläckare med lång slang för motorutrymme

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag har rätt nyligen köpt en motorbåt där brandsläckarna var gamla och behövde bytas ut. En av dem var riggad så att den kan lösas ut från förarplats, och gick med en lång slang bak till motorutrymmet. Jag har inte lyckats hitta var man kan köpa nya släckare med lång slang, är det någon som har några tips?

 

Jag har två nya handbrandsläckare också, men tyckte att det var en fiffig anordning i de fall man inte vill eller kan öppna luckan till motorutrymmet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skarva på en så lång bit som du behöver.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Jorgen01:

Skarva på en så lång bit som du behöver.

Eller flytta över slangen från den gamla släckaren, OM det nu låter sig göras.

Nya pulversläckare tycks numera levereras utan slang öht. Man kan ju undra om det finns någon tanke med det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Georg_Ohm:

Eller flytta över slangen från den gamla släckaren, OM det nu låter sig göras.

Nya pulversläckare tycks numera levereras utan slang öht. Man kan ju undra om det finns någon tanke med det?

Visst finns det en tanke med att inte sätta slang på brandsläckaren. Tillverkaren sparar några ören på varje släckare. Certifieringen/godkännandet gäller nog bara typ av släckmedel, volym/vikt och att det finns en fungerande tömningsanordning med säkring för förvaringen.

 

Det står nog inget om att släckaren ska vara funktionell vid användningen. Å så står vi där med en säkerhetspryl som har sämre funktion. Mitt råd är att inte köpa brandsläckare utan slang så blir inte handlaren av med sina lager och börjar ställa krav på tillverkarna att även tillverka släckare med slang. Denna prispressade Kinaimport är förödande...

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Lintott:

Visst finns det en tanke med att inte sätta slang på brandsläckaren. Tillverkaren sparar några ören på varje släckare. Certifieringen/godkännandet gäller nog bara typ av släckmedel, volym/vikt och att det finns en fungerande tömningsanordning med säkring för förvaringen.

 

Det står nog inget om att släckaren ska vara funktionell vid användningen. Å så står vi där med en säkerhetspryl som har sämre funktion. Mitt råd är att inte köpa brandsläckare utan slang så blir inte handlaren av med sina lager och börjar ställa krav på tillverkarna att även tillverka släckare med slang. Denna prispressade Kinaimport är förödande...

Du har säkert rätt vad det gäller kostnadsbesparingar men jag är inte säker på att det är svårare att sikta med en slanglös släckare.

 

Har sett en del viftande med slangen på brandövningar på båtklubben innan träff. Fasta installationer är en annan sak.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På min gamla bensininombordare fanns ett självutlösande släcksystem, det bör vara att föredra framför skarvad slang? Här en gammal artikel om sådana: https://www.praktisktbatagande.se/artiklar/installera-fast-slackare-i-motorrummet

 

Utöver det fanns en lucka med plastlock in till motorrummet. Där man kunde sticka in en brandsläckares korta slang och hoppas på det bästa. Att öppna luckan till motorrummet om det börjat brinna vill man nog undvika?

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var noga med att inte välja för lång slang till pulversläckare p g a tryckfallet.

image.png.77b9f8c25842811a64ece3b4242f3655.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...