Sebbe78 30 Postad 30 Juni Var kan det läcka från expansionskärlet/värmeväxlaren på en TAMD40B? Körde efter sjösättning ca 1,5 distans och väl framme vid vår hemmahamn var kölsvinet halvfullt med kylarglykol. Uppskattar att mängden är ca 10-12 liter. Jag har inte bytt glykol under vintern så har inte rört något av det där (förvaring inomhus). Bilden ovan visar alltså min modell av värmeväxlare och expansionskärl. Har känt under och utefter pluggen på framsidan men där känns torrt. Om någon kan hjälpa mig att peka ut vilka typiska ”läckplatser” som finns för kylsystemet skulle det vara väldigt hjälpsamt för en novis som mig 😊 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 909 Postad 30 Juni 58 minuter sedan skrev Sebbe78: - - - Körde efter sjösättning ca 1,5 distans och väl framme vid vår hemmahamn var kölsvinet halvfullt med kylarglykol. Uppskattar att mängden är ca 10-12 liter. - - - Om någon kan hjälpa mig att peka ut vilka typiska ”läckplatser” som finns för kylsystemet skulle det vara väldigt hjälpsamt för en novis som mig 😊 Har du kollat/efterdragit alla slangklämmor på kylvattenslangar? Det kan "sätta sig" i materialet i gummislangarna så det börjar läcka. (Erfarenhetsbaserad kunskap från tidigare båt...) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sebbe78 30 Postad 30 Juni Vart sitter det slangar då menar du? Eller pratar du om sjövattenslangar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 909 Postad 30 Juni 1 timme sedan skrev Sebbe78: Vart sitter det slangar då menar du? Eller pratar du om sjövattenslangar? Hela motorblocket är fullt med glykolblandat vatten. Det sitter ett antal slangar mellan motorblock, värmeväxlaren, varmvattenberedaren o kanske lite ställen till. Vilken som helst av dessa slangar kan läcka vid anslutningarna. Bottengenomföringen, impellerpumpen o sjövattenslangarna via värmevx o ut med avgaserna kan du nog utesluta om det var glykolblandat i kölsvinet (men det kan ju vara bra att efterdra även de slangklämmorna...). Men dra inte "för kung o fosterland". Då kan slangen deformeras o så uppstår det läckage p.g.a. det. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 972 Postad 30 Juni (redigerade) 1 timme sedan skrev Sebbe78: Vart sitter det slangar då menar du? Eller pratar du om sjövattenslangar? Första stunden på våren kan det ju vara glykol från höstkonserveringen som läcker på något ställe från sjövattensidan. Har du satt fast alla slangar ordentligt efter konserveringen? Redigerad 30 Juni av Rascal Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sebbe78 30 Postad 1 Juli 17 timmar sedan skrev Lintott: Hela motorblocket är fullt med glykolblandat vatten. Det sitter ett antal slangar mellan motorblock, värmeväxlaren, varmvattenberedaren o kanske lite ställen till. Vilken som helst av dessa slangar kan läcka vid anslutningarna. Bottengenomföringen, impellerpumpen o sjövattenslangarna via värmevx o ut med avgaserna kan du nog utesluta om det var glykolblandat i kölsvinet (men det kan ju vara bra att efterdra även de slangklämmorna...). Men dra inte "för kung o fosterland". Då kan slangen deformeras o så uppstår det läckage p.g.a. det. Jaha ok, jag fick tag i en sprängskiss över min värmeväxlarmodell så nu har jag ett hum om vart ungefär dessa rör/slangar sitter. Det svåra här är precis som alltid att det är så jäkla trångt i motorrummet. Fick även tips om att VV-beredarens rör kan vara inblandade i detta spektakel om det är så att de rostat sönder. Tack för bra utförligt svar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 909 Postad 1 Juli 2 minuter sedan skrev Sebbe78: - - - Fick även tips om att VV-beredarens rör kan vara inblandade i detta spektakel om det är så att de rostat sönder. Tack för bra utförligt svar! Finns det varmvattenberedare till båtar där rören inte är rostfria? Jag tror inte det. Så jag tror inte du behöver leta där (däremot kolla slangklämmorna där motorns glykolblandade vatten går in o lämnar beredaren). Varmvattenberedare i bostäder är lite annorlunda. Där används ofta kopparrör och de kan ärga sönder. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MrMe 170 Postad 1 Juli Hej, I mitt fall på min AQAD40b var det hål i gummigaveln på baksidan av värmeväxlaren. Artikelnummer 845373 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser