Gå till innehåll
söndag 08 september 2024
Lint

Akterspegel - behöver råd

Rekommendera Poster

Hej, har en gammal plastbåt som börjat spricka i akterspegeln förra året. Hade en förhoppning om att kunna snabblaga hjälpligt då ungarna ville ha i båten nu när det var varmt ute, men efter att slipat ner en del och öppnat upp sprickorna lite inser jag att plywooden ju naturligtvis är helt upprutten inuti. Har försökt läsa mig fram till bästa sätt att gå tillväga för att öppna upp och åtgärda, men inte hittat något bra exempel på liknande båt. Men förstår ju att det inte blir något litet jobb tyvärr. Hur hade ni gått tillväga? Var hade ni öppnat upp, från insidan eller utsidan? Från insidan borde ju vara bäst, men inte direkt enkelt att lista ut hur man bäst öppnar upp den vägen för att rimligen kunna få ihop den igen. Har en del erfarenhet av att laminera, men det har varit enklare jobb. Tar tacksamt emot tips och råd!

IMG_7050.jpeg

IMG_7051.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska ungarna använda den med snurra på så blir det nog svårt att snabblaga på ett säkert sätt.

 

Skall de bara ro så hade jag lagt på ett lager glasfiber och polyester nu och sedan använt båten och i vinter eller när  tid finnes öppnat akterspegeln utifrån och bytt träkärnan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såga till en skiva formplywood från vattenlinjen uppåt och hela akterspegelns bredd. Bulta fast den med vangsbultar genom akterspegeln. Om det inte sitter en jätte motor på så håller det säkert en säsong på det viset. Vig nästa vinter åt att ta bort insidan av akterspegeln och förnya den ruttna plywooden.

  • Gilla 4
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Faderullan har en bra lösning tycker jag

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...