Gå till innehåll
fredag 21 februari 2025
Peppe1

Dubbelmontage (V 4,3) med olika varvtal???

Rekommendera Poster

Hej alla Entusiaster, hoppas alla haft en bra båtsommar trots...

Jag sålde min 270 Sea Ray (som jag hade diskussion om varm  motor och skaffade en 290 med dubbelmontage.

På den har jag 2 V6or med 21 proppar (Alpha one Gen 2, 1.81). Styrbord varvar upp till 4800-5000, Babord endast ca 3600. I neutral (utan belastning) varvar bb ca 5000. Har någon kunnig nån idé??  Den går på alla cyl. Jag har bytt tändspole. Kompprov gjorde i början på säsongen. Är det bränsletillförslen?, skit i förgasaren etc.

MBH/Peppe

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle ha kollat att båda dreven har samma utväxling, kan va så att ett drev eller propphus har bytts och så har utväxlingen blivit fel, Alpha har jo olika utväxlingar på både propphus och överhuset.Går att kolla med båten i vattnet men lite knepigt dock.1.gif

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kollade båda dreven, idag (genom att dra runt motorn och räkna prop varv) och dom är båda 1.81 (babords motor som problemet gäller, har ett splitter nytt Alpha drev). Dock var BB gamla drev ett motsolsdrev och det nya är medsols, men det skall inte spela någon roll, eftersom jag bytt prop och ändrat i gasreglaget.

/Peppe

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du har alltså bytt drev till två standard drev!?Vilket håll går motorerna då?

er inte 100% säker, men mistänker isåfall att du får köra drevet i backläge för att båten ska gå framåt och visaversa, vet ej om det er sunt att göra.1.gif

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Båda går åt samma håll (enligt en del kan det göra att den drar lite), och enligt firman som fixade det, är det inga problem. Jag tycker inte att jag märker något. Allt är rätt justerat i reglaget oxå.

/Peppe

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...