Gå till innehåll
torsdag 07 november 2024
bojsvaj

Hur kommer man åt bultarna till stävögla på Yamarin Cross?

Rekommendera Poster

Märkte att min stävögla lossnat lite och går att vicka på. Men hur sjutton drar man åt bultarna? Om jag öppnar främre lastutrymme på Yamarin Cross så är det en rund plast-sak med massor av bultar runt. Ska man montera bort den och sticka in handen? Galet många insex-bultar...

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Låter som typ manlucka för vatten eller bränsle.

Alltså för att komma åt och göra rent.

En sån lucka brukar ha många skruvar runt om för att det ska bli tätt.

 

En manlucka för ett typ oanvänt utrymme sitter med färre, kanske bara 4 st..

 

 

Det går inte att bara skruva åt öglan med hjälp av t ex en rörstump?

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2 timmar sedan skrev Hybro:

 

Det går inte att bara skruva åt öglan med hjälp av t ex en rörstump?

Jag har ingen aning hur en stävöglan i den aktuella båten ser ut, men en stävögla som är godkänd ut stöldskyddssynpunkt är en U-formad rostfri bult/skruv med gängor i båda ändarna, och på insidan brukar det sitta ett mothåll av rostfritt stål i vilket U-bultens ben är instuckna i, sedan är det bricka och knäckmuttrar gängade på ”benen”. Knäckmuttrar är liksom engångs och har man väl dragit dom en gång skall dom sedan inte gå att varesig dra åt eller lossa.

 

Men förvissa dig om att det inte finns en tank bakom manluckan innan du lossar den för att se vad som finns på insidan.38CF4791-2068-4785-BB5C-E1B6A898FE1C.thumb.jpeg.865277a8885d7230c8e93736743a67b9.jpeg

 

Jag har några sådana här manluckor på min båt, här finns skruvarna på insidan av locket, men det finns liknande med ett avskruvbart lock och skruvar på utsidan, i periferin av luckans inre del. Är det ett sådant du har?

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det ser ut som något som man måste jobba rejält för att skruva bort... det är ingen tank därbakom iallafall. Ska ta en bild sedan och visa. Men det finns ingen annan öppning någonstans för att kunna ev. nå stävöglans bultar. Måste ju gå att byta stävögla tycker man. Nu är det väl ingen panik, den går bara att rucka på 1-2mm åt vardera håll, men den har tidigare suttit som berget.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev bojsvaj:

Det ser ut som något som man måste jobba rejält för att skruva bort... det är ingen tank därbakom iallafall. Ska ta en bild sedan och visa. Men det finns ingen annan öppning någonstans för att kunna ev. nå stävöglans bultar. Måste ju gå att byta stävögla tycker man. Nu är det väl ingen panik, den går bara att rucka på 1-2mm åt vardera håll, men den har tidigare suttit som berget.

 

Nästan tusen skruvar.. och sedan sitter det säkerligen en massa marintätningsmedel runt om också.

Allt för att reta gallfeber hos ägaren. För det ser alltså inte ut som om luckan går att skruva på?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

precis, ser jobbigt ut. De måste ju tänkt på att den kan gå sönder eller att man vill byta, men kanske det är 8 insex-skruvar för försäkringsprylarna.... Nåja, ikväll blir inget skruvat. Återkommer :)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyvärr är det rätt vanligt att tillverkare inte tänker på att göra det möjligt att lätt kunna byta saker. Vissa saker blir helt enkelt mer eller mindre inbyggda bakom inredning etc utan åtkomstmöjligheter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

1000 skruvar. 10 sekunder per skruv. Totalt 10 000 sekunder plus kaffepaus.

Vad blir det i timmar?

 

Oavsett så behövs en skruvdragare med flera batterier och snabbladdare.

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 6/29/2024 at 7:09 PM, Georg_Ohm said:

Jag har ingen aning hur en stävöglan i den aktuella båten ser ut, men en stävögla som är godkänd ut stöldskyddssynpunkt är en U-formad rostfri bult/skruv med gängor i båda ändarna, och på insidan brukar det sitta ett mothåll av rostfritt stål i vilket U-bultens ben är instuckna i, sedan är det bricka och knäckmuttrar gängade på ”benen”. Knäckmuttrar är liksom engångs och har man väl dragit dom en gång skall dom sedan inte gå att varesig dra åt eller lossa.

 

Men förvissa dig om att det inte finns en tank bakom manluckan innan du lossar den för att se vad som finns på insidan.38CF4791-2068-4785-BB5C-E1B6A898FE1C.thumb.jpeg.865277a8885d7230c8e93736743a67b9.jpeg

 

Jag har några sådana här manluckor på min båt, här finns skruvarna på insidan av locket, men det finns liknande med ett avskruvbart lock och skruvar på utsidan, i periferin av luckans inre del. Är det ett sådant du har?

Så här ser det ut 

20240708_093544.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev bojsvaj:

Så här ser det ut 

20240708_093544.jpg

En kabelgenomföring. Undrar vad den är tänkt till?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 minutes ago, Kane said:

En kabelgenomföring. Undrar vad den är tänkt till?

Det verkar vara enda sättet att komma åt stävöglan. Ska man öppna o kolla? 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev bojsvaj:

Det verkar vara enda sättet att komma åt stävöglan. Ska man öppna o kolla? 

Ja, det är ju en oanvänd kabelgenomföring. Ganska dyr variant.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gjorde som Roxtec manual, lossade bultarna, men den släpper inte. Drog ur hela långa bultarna men sitter ändå hårt. Måste kanske smyg-vålda lite med en skruvmejsel eller ngt. Ringer Roxtec och frågar, men kanske någon tidigare ägare satt dit den och kört lim och rubbet. Verkar vansinnigt att sätta en sådan special (och dyr) pryl bara för att täta lastluckan fram in mot skrovet....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fick bort den industritätningen. Nu bara resten kvar att fixa :P

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...