bojsvaj 5 Postad 29 Juni Märkte att min stävögla lossnat lite och går att vicka på. Men hur sjutton drar man åt bultarna? Om jag öppnar främre lastutrymme på Yamarin Cross så är det en rund plast-sak med massor av bultar runt. Ska man montera bort den och sticka in handen? Galet många insex-bultar... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 157 Postad 29 Juni (redigerade) Låter som typ manlucka för vatten eller bränsle. Alltså för att komma åt och göra rent. En sån lucka brukar ha många skruvar runt om för att det ska bli tätt. En manlucka för ett typ oanvänt utrymme sitter med färre, kanske bara 4 st.. Det går inte att bara skruva åt öglan med hjälp av t ex en rörstump? Redigerad 29 Juni av Hybro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 832 Postad 29 Juni (redigerade) 2 timmar sedan skrev Hybro: Det går inte att bara skruva åt öglan med hjälp av t ex en rörstump? Jag har ingen aning hur en stävöglan i den aktuella båten ser ut, men en stävögla som är godkänd ut stöldskyddssynpunkt är en U-formad rostfri bult/skruv med gängor i båda ändarna, och på insidan brukar det sitta ett mothåll av rostfritt stål i vilket U-bultens ben är instuckna i, sedan är det bricka och knäckmuttrar gängade på ”benen”. Knäckmuttrar är liksom engångs och har man väl dragit dom en gång skall dom sedan inte gå att varesig dra åt eller lossa. Men förvissa dig om att det inte finns en tank bakom manluckan innan du lossar den för att se vad som finns på insidan. Jag har några sådana här manluckor på min båt, här finns skruvarna på insidan av locket, men det finns liknande med ett avskruvbart lock och skruvar på utsidan, i periferin av luckans inre del. Är det ett sådant du har? Redigerad 29 Juni av Georg_Ohm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bojsvaj 5 Postad 29 Juni Det ser ut som något som man måste jobba rejält för att skruva bort... det är ingen tank därbakom iallafall. Ska ta en bild sedan och visa. Men det finns ingen annan öppning någonstans för att kunna ev. nå stävöglans bultar. Måste ju gå att byta stävögla tycker man. Nu är det väl ingen panik, den går bara att rucka på 1-2mm åt vardera håll, men den har tidigare suttit som berget. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 832 Postad 29 Juni 8 minuter sedan skrev bojsvaj: Det ser ut som något som man måste jobba rejält för att skruva bort... det är ingen tank därbakom iallafall. Ska ta en bild sedan och visa. Men det finns ingen annan öppning någonstans för att kunna ev. nå stävöglans bultar. Måste ju gå att byta stävögla tycker man. Nu är det väl ingen panik, den går bara att rucka på 1-2mm åt vardera håll, men den har tidigare suttit som berget. Nästan tusen skruvar.. och sedan sitter det säkerligen en massa marintätningsmedel runt om också. Allt för att reta gallfeber hos ägaren. För det ser alltså inte ut som om luckan går att skruva på? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bojsvaj 5 Postad 29 Juni precis, ser jobbigt ut. De måste ju tänkt på att den kan gå sönder eller att man vill byta, men kanske det är 8 insex-skruvar för försäkringsprylarna.... Nåja, ikväll blir inget skruvat. Återkommer 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Boanjohan 585 Postad 29 Juni Tyvärr är det rätt vanligt att tillverkare inte tänker på att göra det möjligt att lätt kunna byta saker. Vissa saker blir helt enkelt mer eller mindre inbyggda bakom inredning etc utan åtkomstmöjligheter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 157 Postad 29 Juni (redigerade) 1000 skruvar. 10 sekunder per skruv. Totalt 10 000 sekunder plus kaffepaus. Vad blir det i timmar? Oavsett så behövs en skruvdragare med flera batterier och snabbladdare. Redigerad 29 Juni av Hybro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bojsvaj 5 Postad 8 Juli On 6/29/2024 at 7:09 PM, Georg_Ohm said: Jag har ingen aning hur en stävöglan i den aktuella båten ser ut, men en stävögla som är godkänd ut stöldskyddssynpunkt är en U-formad rostfri bult/skruv med gängor i båda ändarna, och på insidan brukar det sitta ett mothåll av rostfritt stål i vilket U-bultens ben är instuckna i, sedan är det bricka och knäckmuttrar gängade på ”benen”. Knäckmuttrar är liksom engångs och har man väl dragit dom en gång skall dom sedan inte gå att varesig dra åt eller lossa. Men förvissa dig om att det inte finns en tank bakom manluckan innan du lossar den för att se vad som finns på insidan. Jag har några sådana här manluckor på min båt, här finns skruvarna på insidan av locket, men det finns liknande med ett avskruvbart lock och skruvar på utsidan, i periferin av luckans inre del. Är det ett sådant du har? Så här ser det ut Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 974 Postad 8 Juli 10 minuter sedan skrev bojsvaj: Så här ser det ut En kabelgenomföring. Undrar vad den är tänkt till? 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bojsvaj 5 Postad 8 Juli 22 minutes ago, Kane said: En kabelgenomföring. Undrar vad den är tänkt till? Det verkar vara enda sättet att komma åt stävöglan. Ska man öppna o kolla? 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 974 Postad 8 Juli 1 timme sedan skrev bojsvaj: Det verkar vara enda sättet att komma åt stävöglan. Ska man öppna o kolla? Ja, det är ju en oanvänd kabelgenomföring. Ganska dyr variant. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bojsvaj 5 Postad 8 Juli Gjorde som Roxtec manual, lossade bultarna, men den släpper inte. Drog ur hela långa bultarna men sitter ändå hårt. Måste kanske smyg-vålda lite med en skruvmejsel eller ngt. Ringer Roxtec och frågar, men kanske någon tidigare ägare satt dit den och kört lim och rubbet. Verkar vansinnigt att sätta en sådan special (och dyr) pryl bara för att täta lastluckan fram in mot skrovet.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bojsvaj 5 Postad 8 Juli Fick bort den industritätningen. Nu bara resten kvar att fixa 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser