Gå till innehåll
söndag 22 december 2024
nicHal732

Suzuki DF100A 2018 problem kylning

Rekommendera Poster

Hej på er. 

 

Jag har problem med min DF100 som går varm. Termostaten är bytt och det var inte problemet. 

 

När jag plockade ner växelhuset och öppnade upp impellerhuset så ser impellern ut att vara i fint skick. So far so good.

 

Men när jag plockar ut slithylsan ur impellerhuset så är det fullt med smetade gummirester på hylsan. Se bild. Impellern ser inte ut att ha någon förslitningskada så resterna kommer sannolikt från packningen i impellerhuset.

 

Kan det vara så att den dåliga kylning berott på att hylsan har kunnat rotera i impellerhuset och på så sätt minskat flödesöppningen? Jag i min iver tänkte aldrig på hur hylsan satt i impellerhuset när jag slet ut den. Tittar man på bilden som visar insidan på impellerhuset ser man ju att en del av packning är utsmetad. Dock finns ju en klack på hylsen som skall säkerställa att den sitter i läge så får inte riktigt ihop det. 

 

Eller brukar hylsan se ut så? Länge sedan jag grejade själv med impellers. 

 

 

 

IMG_3165.jpg

IMG_3166.jpg

IMG_3167.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
45 minuter sedan skrev nicHal732:

Hej på er. 

 

Jag har problem med min DF100 som går varm. Termostaten är bytt och det var inte problemet. 

 

När jag plockade ner växelhuset och öppnade upp impellerhuset så ser impellern ut att vara i fint skick. So far so good.

 

Men när jag plockar ut slithylsan ur impellerhuset så är det fullt med smetade gummirester på hylsan. Se bild. Impellern ser inte ut att ha någon förslitningskada så resterna kommer sannolikt från packningen i impellerhuset.

 

Kan det vara så att den dåliga kylning berott på att hylsan har kunnat rotera i impellerhuset och på så sätt minskat flödesöppningen? Jag i min iver tänkte aldrig på hur hylsan satt i impellerhuset när jag slet ut den. Tittar man på bilden som visar insidan på impellerhuset ser man ju att en del av packning är utsmetad. Dock finns ju en klack på hylsen som skall säkerställa att den sitter i läge så får inte riktigt ihop det. 

 

Eller brukar hylsan se ut så? Länge sedan jag grejade själv med impellers. 

 

 

 

IMG_3165.jpg

IMG_3166.jpg

IMG_3167.jpg

Impellern ser lite sliten ut på insidan, man har inte glömt att montera impeller kilen mot drivaxeln?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej kilen satt där så impellern har nog snurrat som den skall. Och jag tycker den ser fin ut invändigt. Spänsten i impellern är också bra. 

 

 

IMG_3168.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev nicHal732:

Nej kilen satt där så impellern har nog snurrat som den skall. Och jag tycker den ser fin ut invändigt. Spänsten i impellern är också bra. 

 

 

IMG_3168.jpg

Vad får dig att tro att motorn är överhettad? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att temperaturmätaren säger det. Avvikelsen kom från en tur till en annan. 
 

Men det finns ju såklart en reell möjlighet att tempgivaren lurar mig och att det endast är den som är problemet. 
 

Men stämmer tempgivaren så stiger tempen relativt snabbt till närmare 80 grader vid 3500rpm. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har aldrig hört talas om att impellerhuset har börjat rotera. Det brukar finnas en "water pressure valve" som öppnar sig när vattentrycket i kylsystemet ökar. Den kanske inte stänger ordentligt? Temperaturmätaren kan vissa fel värden om laddningsregulatorn slutar att fungera, kolla hur många volt du har i elsystemet när varvtalen ökar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej jag har aldrig varit med om det heller. Men jag har samtidigt svårt att förstå hur det kan vara utsmetade gummirester på utsidan av den rostfria hylsan som håller impellern på plats i huset. 

 

Tanken var att även byta ut poppet-ventilen nu när jag väl släpat upp båten på land och skruvar ner växelhuset. Liten kostnad. Om det är så att ventilen felar, påverkar det även temperaturen på låga varv? 

 

 

14,2v har jag i systemet vid 3500rpm. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev nicHal732:

Nej jag har aldrig varit med om det heller. Men jag har samtidigt svårt att förstå hur det kan vara utsmetade gummirester på utsidan av den rostfria hylsan som håller impellern på plats i huset. 

 

Tanken var att även byta ut poppet-ventilen nu när jag väl släpat upp båten på land och skruvar ner växelhuset. Liten kostnad. Om det är så att ventilen felar, påverkar det även temperaturen på låga varv? 

 

 

14,2v har jag i systemet vid 3500rpm. 

Om den rostfria hylsan bottnar helt i impellerhuset så borde det inte finns någon möjlighet att glida ner (förutsatt att underliggande glidplatta stoppar den). Då borde det också vara omöjligt för den att rotera med tanke på den uppstickande flärpen. Det är ju förstås lättare att avgöra för dig som har delarna framför dig.

 

Jag skulle nog prova att byta Poppetventilen, den brukar inte vara så dyr att köpa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis. Förutsättningen för att den skall ha kunnat flytta sig är ju att den inte suttit på plats. Och har det inte det är det ju möjligt att det även sugit vatten någon felaktig väg genom huset. 
 

Men kommer att byta både ventil och impellern/packning och se om det hjälper. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...