Gå till innehåll
söndag 07 juli 2024
chrsan

Toalettmotorpump Sea Ray Sundancer 275 (2005)

Rekommendera Poster

 Hej, det verkar som att toalettmotorpumpen VacuFlush har gjort sitt på min båt. Motorn som låter (hostar) när man sätter på Head System är helt tyst och toan funkar inte. Toasystemet är SeaFlo men jag kan inte hitta en motor som denna bild. Någon som vet vilken det är man behöver?

IMG_1225.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Du menar att motorn inte rör sig? Eller att den går runt men det är ingen pumpverkan?

Hursomhelst ser det ut som om det var en likadan motor som brukar finnas på kraftiga vindrutetorkare, American Bosch, Roca eller liknande. Även Biltema har en sådan i sitt sortiment.

 

Om det nu är ett mekaniskt fel i motorn, den får spänning men vill inte rotera, så brukar det gå att fixa till om man vill göra litet finmekaniskt arbete. Inte sällan har fettet stelnat i motorns växellåda, det kan behövas rensas ut och fettas in på nytt.

 

Sedan om nu motorn inte går, kan det ju vara ett elektriskt fel någonstans i båten. Dålig kontakt i olika kopplingspunkter pga oxid. Du kan ju alltid mäta om du har spänning fram till motorn.

 

Om nu motorn går, och exentern roterar är det lätt att gissa att det är membranet i pumpen som inte sluter tätt. Båttillbehörsbutikerna har kraftiga membranpumpar som egentligen är avsedda som länspumpar eller för nödtömning av septiktankar, även om sådan inte ser likadana ut kanske en sådan kan passa ändå…?
Här är en sådan membranpump, det finns en någon mindre variant också.

Erlandssons brygga har reservdelar till just dessa pumpar, bla.membran, som om du har tur kanske passar till din pump.

 

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack! Nej motorn rör sig inte alls. Vi ska kolla om den har någon spänning nu i helgen. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
24 minuter sedan skrev chrsan:

Tack! Nej motorn rör sig inte alls. Vi ska kolla om den har någon spänning nu i helgen. 

Det är ju alltid en bra början.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kanske är en Sealand/Dometic diafragmapump?

 

Toapump slangar.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är en sådan. Det finns 2 st. 1 som bilden ovan och den fick jag inte loss. Och denna 

IMG_1242.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Verkar inte vara någon spänning ner till pumpen. Jag har testat att få ström i dessa två . Se bild. Vet ni vad den svarta grejen är den som den röda  kopplas in och ut från? 

IMG_1256.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den svarta är en givare som stänger av pumpen när rätt vacuumtryck är uppbyggt. 

Kolla om du har 12 volt före och efter givaren.

 

Har du ingen spänning till givaren sitter problemet tidigare i kedjan. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, tack. Jag testar ingången till givaren imorgon. Det är den som är markerad på bilden väl? 

IMG_1257.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade problem med en kass multimeter som jag köpte igår så kom inte så långt idag. Testade Biltemas av en gubbe på båtklubben och då var det ingen spänning från givaren. Kan givaren vara trasig också? Såg att den suttit på sedan båten var ny (2005)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev chrsan:

Hade problem med en kass multimeter som jag köpte igår så kom inte så långt idag. Testade Biltemas av en gubbe på båtklubben och då var det ingen spänning från givaren. Kan givaren vara trasig också? Såg att den suttit på sedan båten var ny (2005)

Jag har svårt och se samt förstå..

Du borde ha 2 kablar till samt från givaren/brytare. 

Jag ser bara en..

 

Förlåt, men vet du hur man mäter spänning på en multimeter?

 

Mät där strömmen går in i givaren samt minus på batteri lr minusplint (alltså inte mellan givare och motor utan tidigare)

 

Har du spänning då? Har du inte det får du kolla säkringar, batteri. Obs du måste huvudbrytare på samt brytare för toan påslagen

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Strömmen och switchen till Head System är på. Det finns bara 1 strömkabel in och ut draget. Jag kan se att det finns ett uttag till under men där har det aldrig varit någon strömkabel. Jag har ett laddat batteri bredvid som jag lägger den svarta från mätaren på. Problemet är att jag inte vet om jag kommer åt strömmen (den röda) i givaren in. Det ser ut som att det sitter en ringkabelsko så frågan är om det räcker att peka på den med den röda från mätaren? Eller om man måste ta bort kabelskon? Den röda ut från givaren har lossnat så den måste jag ändå ta bort och fixa till. Men först vill jag se om det är ström uppifrån ner till givaren. 

IMG_1265.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Något är det som inte stämmer om kabeln från vaccumgivare är borttagen. 

Har du några översiktsbilder? 

Släpp på skruven och mät på kabelskon?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej den från givaren har lossnat så den ska jag sätta på igen så fort jag hittar ett verktyg som kommer in där och kan lossna på skruven till ringkabelskon. Men först vill jag se att ström kommer ner, så jag försöker hitta den där vinkelskruvmejseln så kan göra både och. Tack!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

antagligen därför din motor gick trögt, pga pågående kabelbrott.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag tagit bort ringkabelskon och satt den röda direkt på sladden som kommer ner och samtidigt satt den svarta på - polen på mitt batteri. Head System är påslaget och det lyser tom på konsolen på toan. Fortfarande ingen el som kommer ner

IMG_1266.jpeg

IMG_1267.jpeg

IMG_1268.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Känner inte till några säkringar här. Det finns ju en koppling till andra pumpen och där finns säkringar i kablarna. Vet inte hur dessa två pumpar hänger ihop dock

IMG_1271.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Glöm tidigare inlägg. Jo hittade denna en bit upp. Får kolla den k

säkringen

Redigerad av chrsan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förmodar att detta är strömbrytaren (circuit breaket) på kabeln? Förmodar att man måste byta ut den? Först kolla om det kommer el fram till brytaren. Har inte sett någon sådan brytare här (amerikansk båt) 

IMG_1274.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej det var bara en kontakt don, ingen säkring. Så nu försöker jag lokalisera var en extern säkring sitter för Head System. Har kollat under ratten i luckan och även tagit bort sidofacket bredvid förarstolen så man ser ner i skrovet. Men tyvärr inte hittat någon säkring där heller. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 timmar sedan skrev chrsan:

Förmodar att detta är strömbrytaren (circuit breaket) på kabeln? Förmodar att man måste byta ut den? Först kolla om det kommer el fram till brytaren. Har inte sett någon sådan brytare här (amerikansk båt) 

IMG_1274.jpeg

Dom där båda skall väl sitta ihop!?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, självklart. Jag tog bara isär för jag letade efter eventuell säkring i den. Men säkringen sitter någon annans. Letar förbrillt! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev chrsan:

Ja, självklart. Jag tog bara isär för jag letade efter eventuell säkring i den. Men säkringen sitter någon annans. Letar förbrillt! 

Ok.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lägger också in min tråd om elproblemet / säkringar som nu är löst.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag behöver hitta en ersättningspump och frågan är om man behöver ha en exakt samma, eller om det går bra med vilken pump som helst som gör jobbet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev chrsan:

Jag behöver hitta en ersättningspump och frågan är om man behöver ha en exakt samma, eller om det går bra med vilken pump som helst som gör jobbet?

Om det är en pump som skall pumpa ut toalettavfall från septiktanken har jag givit dig ett förslag på en bra pump tidigare i denna tråden. Om det däremot är en annan slags pump som skall skapa undertryck (vacuum) så har jag inget svar på den frågan.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2024-06-29 vid 18:42 skrev Georg_Ohm:

Du menar att motorn inte rör sig? Eller att den går runt men det är ingen pumpverkan?

Hursomhelst ser det ut som om det var en likadan motor som brukar finnas på kraftiga vindrutetorkare, American Bosch, Roca eller liknande. Även Biltema har en sådan i sitt sortiment.

 

Om det nu är ett mekaniskt fel i motorn, den får spänning men vill inte rotera, så brukar det gå att fixa till om man vill göra litet finmekaniskt arbete. Inte sällan har fettet stelnat i motorns växellåda, det kan behövas rensas ut och fettas in på nytt.

 

Sedan om nu motorn inte går, kan det ju vara ett elektriskt fel någonstans i båten. Dålig kontakt i olika kopplingspunkter pga oxid. Du kan ju alltid mäta om du har spänning fram till motorn.

 

Om nu motorn går, och exentern roterar är det lätt att gissa att det är membranet i pumpen som inte sluter tätt. Båttillbehörsbutikerna har kraftiga membranpumpar som egentligen är avsedda som länspumpar eller för nödtömning av septiktankar, även om sådan inte ser likadana ut kanske en sådan kan passa ändå…?
Här är en sådan membranpump, det finns en någon mindre variant också.

Erlandssons brygga har reservdelar till just dessa pumpar, bla.membran, som om du har tur kanske passar till din pump.

 

Tack! Ja, jag letar efter alternativa pumpar också.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...