Orrskar1000 1 Postad 28 Juni Hej alla båtproffs, och glada amatörer😃 Häromdagen så startade jag motorerna för att testa dem. styrbords funkade bra både att starta o stänga av. babords maskin startade bra, men stängdes inte av. Jag fick skruva av bränsleslangen före dieselpumpen, till slut stannade motorn, men med ganska mycket diesel under motorn som följd. så, nu till frågan, hur kan jag stänga av motorn om inte nyckeln eller magnetgrejsemojsen (vad den nu heter) fungerar? Det skall gå att göra det via högtryckspumpen på något sätt, hittar ingen spak eller knapp, skall man skruva på någon skruv? Rådvill, är lite jobbigt att inte få stopp på maskin, och vill inte skruva bort dieselslangen pga allt spillande. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 967 Postad 28 Juni (redigerade) 1 timme sedan skrev Orrskar1000: Hej alla båtproffs, och glada amatörer😃 Häromdagen så startade jag motorerna för att testa dem. styrbords funkade bra både att starta o stänga av. babords maskin startade bra, men stängdes inte av. Jag fick skruva av bränsleslangen före dieselpumpen, till slut stannade motorn, men med ganska mycket diesel under motorn som följd. så, nu till frågan, hur kan jag stänga av motorn om inte nyckeln eller magnetgrejsemojsen (vad den nu heter) fungerar? Det skall gå att göra det via högtryckspumpen på något sätt, hittar ingen spak eller knapp, skall man skruva på någon skruv? Rådvill, är lite jobbigt att inte få stopp på maskin, och vill inte skruva bort dieselslangen pga allt spillande. Dieselmotorer behöver bränsle + luft för att gå. Vet inte om det är praktiskt möjligt på din motor, men det är mindre slabbigt och snabbare om du kan strypa luften som nödstopp. Redigerad 28 Juni av Rascal 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sanktanna 255 Postad 28 Juni Det finns en stoppspak på insprutningspumpen. Ingemar 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Orrskar1000 1 Postad 2 Juli Hej, jag har letat men hittar ingen stoppspak. Den här motorn antar jag är lika gammal som båten, 1977. Ska det finnas en stoppspak även på äldre varianter? Eller är det någon skruv man kan skruva på för att strypa bränsletillförseln? tacksam för alla inputs. Vill inte starta motorn förran jag vet hur jag får stopp på den om inte dödaren fungerar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sanktanna 255 Postad 2 Juli Det brukar finnas en arm på pumpens utsida. Den har fjädrande återgång. Jag har inte sett någon 40-motor utan den. Ingemar 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Orrskar1000 1 Postad 2 Juli Nu hittade jag, tack för hjälpen. mvh Conny 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 830 Postad 2 Juli (redigerade) @Orrskar1000 ”Grejsemojsen” är för övrigt en solenoid, eller om du hellre vill en ”dragmagnet”. Klart att den kan gå i sönder, man vad jag hört och vad jag läst här samt delvis egen erfarenhet är att man har ett elektriskt fel i tändningslåset. I mitt fall räckte det med att greja litet med kontaktdonet som sitter på den svarta boxen. Om nu tändningslåset är dåligt bör det bytas ut, men vi vet ju att Volvo-Penta låter en guldsmed prissätta reservdelarna. Man kan koppla en vanlig återfjädrande tryckknapp som avstängningsknapp. Svarta boxen: Sedan är det grejen jag alltid refererar till, det stora runda konkatdonet uppe på motorn på den svarta boxen, gkappkontakt eller okontakt kan orsaka många mystiska fel. Kabelstammen från detta går vidare till instrumenttavlan där nu bland annat tändningslåset sitter. Redigerad 2 Juli av Georg_Ohm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser