Gå till innehåll
torsdag 19 september 2024

Rekommendera Poster

Hej alla båtproffs, och glada amatörer😃

Häromdagen så startade jag motorerna för att testa dem.  
styrbords funkade bra både att starta o stänga av. 
babords maskin startade bra, men stängdes inte av. 
Jag fick skruva av bränsleslangen före dieselpumpen, till slut stannade motorn, men med ganska mycket diesel under motorn som följd. 
så, nu till frågan, hur kan jag stänga av motorn om inte nyckeln eller magnetgrejsemojsen (vad den nu heter) fungerar?

Det skall gå att göra det via högtryckspumpen på något sätt, hittar ingen spak eller knapp, skall man skruva på någon skruv?

Rådvill, är lite jobbigt att inte få stopp på maskin, och vill inte skruva bort dieselslangen pga allt spillande. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev Orrskar1000:

Hej alla båtproffs, och glada amatörer😃

Häromdagen så startade jag motorerna för att testa dem.  
styrbords funkade bra både att starta o stänga av. 
babords maskin startade bra, men stängdes inte av. 
Jag fick skruva av bränsleslangen före dieselpumpen, till slut stannade motorn, men med ganska mycket diesel under motorn som följd. 
så, nu till frågan, hur kan jag stänga av motorn om inte nyckeln eller magnetgrejsemojsen (vad den nu heter) fungerar?

Det skall gå att göra det via högtryckspumpen på något sätt, hittar ingen spak eller knapp, skall man skruva på någon skruv?

Rådvill, är lite jobbigt att inte få stopp på maskin, och vill inte skruva bort dieselslangen pga allt spillande. 

Dieselmotorer behöver bränsle + luft för att gå. Vet inte om det är praktiskt möjligt på din motor, men det är mindre slabbigt och snabbare om du kan strypa luften som nödstopp.

Redigerad av Rascal
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns en stoppspak på insprutningspumpen.

Ingemar

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

jag har letat men hittar ingen stoppspak.

Den här motorn antar jag är lika gammal som båten, 1977. Ska det finnas en stoppspak även på äldre varianter?

Eller är det någon skruv man kan skruva på för att strypa bränsletillförseln?

tacksam för alla inputs. Vill inte starta motorn förran jag vet hur jag får stopp på den om inte dödaren fungerar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det brukar finnas en arm på pumpens utsida. Den har fjädrande återgång.

Jag har inte sett någon 40-motor utan den.

Ingemar

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

@Orrskar1000

”Grejsemojsen” är för övrigt en solenoid, eller om du hellre vill en ”dragmagnet”. Klart att den kan gå i sönder, man vad jag hört och vad jag läst här samt delvis egen erfarenhet är att man har ett elektriskt fel i tändningslåset. I mitt fall räckte det med att greja litet med kontaktdonet som sitter på den svarta boxen. Om nu tändningslåset är dåligt bör det bytas ut, men vi vet ju att Volvo-Penta låter en guldsmed prissätta reservdelarna. Man kan koppla en vanlig återfjädrande tryckknapp som avstängningsknapp.

Svarta boxen: Sedan är det grejen jag alltid refererar till, det stora runda konkatdonet uppe på motorn på den svarta boxen, gkappkontakt eller okontakt kan orsaka många mystiska fel. Kabelstammen från detta går vidare till instrumenttavlan där nu bland annat tändningslåset sitter.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...