Gå till innehåll
torsdag 21 november 2024
mikaelDC21

AQ130 - Termostat (Sötvattenkylning)

Rekommendera Poster

Hej, 

 

Finns säkert någon tråd om detta redan, men har inte hittat rätt svar. 

 

Jag har en Volvo Penta AQ130 som har lite problem med överhettningen, och önskar att byta termostat. 

Motorn har sötvattenkylning från Martec. 

 

Jag har läst mig till att termostaten bör öppna vid cirka 71°. Men vart någonstans hittar jag rätt "modell" så att det passar vår motor? 

 

Tack på förhand, 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Prova drevdelar.

image.png.a9f413888326c6e17d09ac36c2fdc210.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, 

 

Tack för svar. Har sett andra liknande som öppnar vid 60° för sötvatten. Men har läst på andra forum att man ska ha en för 71°. Vet inte riktigt vad som stämmer längre. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
24 minuter sedan skrev mikaelDC21:

Hej, 

 

Tack för svar. Har sett andra liknande som öppnar vid 60° för sötvatten. Men har läst på andra forum att man ska ha en för 71°. Vet inte riktigt vad som stämmer längre. 

Har du kollat om den termostat du har nu funkar som den ska? Det kan ju vara något annat som spökar.

Vilket gradtal står på den gamla?

Redigerad av Rascal

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ta loss termostaten och lägg den i kastrull vatten och stoppa i en ugnstermometer och slå på värmen då kan du se om den öppnar o i vilken temperatur.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är orginaltermometern som ska öppna vid 60°. Får testa att ta bort den, och lägga i kastrull. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du vevaxeldriven sjövattenpump? Om man monterar fel impeller. Den som är till Volvo Pentas pumpar, kan motorn gå varm. Den har 12,7mm centrumhål för axeln, men den vevaxeldrivna pumpen har 12mm axel. Jag vet en som höll på en hel sommar med en AQ130 som gick varm, tills han monterade rätt impeller. Då funkade det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hoppsan! Tack för den informationen, vi är nämligen på gång att byta just detta.. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det verkar som att vevaxeln "släpper" från sjövattenpumpen, och därefter blir motorn överhettad. Vi funderar på att strunta i att använda den gamla sjövattenpumpen från Martec, och istället köra en cirkulationspump på sjövattensidan. Vad tror ni om detta? Typ denna pumpen: https://www.biltema.se/bat/pumpar/vattenpumpar/impellerpump-12-v-2000047511

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev mikaelDC21:

- - -

Vi funderar på att strunta i att använda den gamla sjövattenpumpen från Martec, och istället köra en cirkulationspump på sjövattensidan. Vad tror ni om detta? Typ denna pumpen: https://www.biltema.se/bat/pumpar/vattenpumpar/impellerpump-12-v-2000047511

Problemet med elektrisk pump för sjövattenkylning är att den direkt går igång och pumpar 30 liter/minut när du slår på tändningen. Då gäller det att få ut det vattnet ur kylvattensystemet och avgasutsläppet. Om motorn inte startar så kan den fyllas med sjövatten som inte hinner blåsas ur.

 

Det är därför man har remdriven eller vevaxeldriven pump till kylningen. Den anpassar vattenvolymen till motorns varvtal.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev mikaelDC21:

Det verkar som att vevaxeln "släpper" från sjövattenpumpen, och därefter blir motorn överhettad. Vi funderar på att strunta i att använda den gamla sjövattenpumpen från Martec, och istället köra en cirkulationspump på sjövattensidan. Vad tror ni om detta? Typ denna pumpen: https://www.biltema.se/bat/pumpar/vattenpumpar/impellerpump-12-v-2000047511

"Inte gjord för kontinuerlig drift" står det i texten till pumpen. Vet inte var gränsen för det går men jag skulle inte chansa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen! 
 

Nu har vi konstaterat att den lilla ”pinnen” ut från vevaxeln, verkar ha släppt och därför inte driver runt sjövatten impellern. Hur får vi loss utbyggnaden från remskivan? Se bild. 

IMG_0597.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2024-07-01 vid 09:14 skrev mikaelDC21:

Det verkar som att vevaxeln "släpper" från sjövattenpumpen, och därefter blir motorn överhettad. Vi funderar på att strunta i att använda den gamla sjövattenpumpen från Martec, och istället köra en cirkulationspump på sjövattensidan. Vad tror ni om detta? Typ denna pumpen: https://www.biltema.se/bat/pumpar/vattenpumpar/impellerpump-12-v-2000047511

 tänk även på reservdelar ser ut som saldon ofta är låga till denna o liknande Biltema art B

Redigerad av bemek
otydlig

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...