mikaelDC21 1 Postad 28 Juni Hej, Finns säkert någon tråd om detta redan, men har inte hittat rätt svar. Jag har en Volvo Penta AQ130 som har lite problem med överhettningen, och önskar att byta termostat. Motorn har sötvattenkylning från Martec. Jag har läst mig till att termostaten bör öppna vid cirka 71°. Men vart någonstans hittar jag rätt "modell" så att det passar vår motor? Tack på förhand, Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
NW355 235 Postad 28 Juni Prova drevdelar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mikaelDC21 1 Postad 28 Juni Hej, Tack för svar. Har sett andra liknande som öppnar vid 60° för sötvatten. Men har läst på andra forum att man ska ha en för 71°. Vet inte riktigt vad som stämmer längre. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 968 Postad 28 Juni (redigerade) 24 minuter sedan skrev mikaelDC21: Hej, Tack för svar. Har sett andra liknande som öppnar vid 60° för sötvatten. Men har läst på andra forum att man ska ha en för 71°. Vet inte riktigt vad som stämmer längre. Har du kollat om den termostat du har nu funkar som den ska? Det kan ju vara något annat som spökar. Vilket gradtal står på den gamla? Redigerad 28 Juni av Rascal Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wildeside 452 Postad 28 Juni Ta loss termostaten och lägg den i kastrull vatten och stoppa i en ugnstermometer och slå på värmen då kan du se om den öppnar o i vilken temperatur. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mikaelDC21 1 Postad 28 Juni Det är orginaltermometern som ska öppna vid 60°. Får testa att ta bort den, och lägga i kastrull. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 539 Postad 29 Juni Har du vevaxeldriven sjövattenpump? Om man monterar fel impeller. Den som är till Volvo Pentas pumpar, kan motorn gå varm. Den har 12,7mm centrumhål för axeln, men den vevaxeldrivna pumpen har 12mm axel. Jag vet en som höll på en hel sommar med en AQ130 som gick varm, tills han monterade rätt impeller. Då funkade det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mikaelDC21 1 Postad 29 Juni Hoppsan! Tack för den informationen, vi är nämligen på gång att byta just detta.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mikaelDC21 1 Postad 1 Juli Det verkar som att vevaxeln "släpper" från sjövattenpumpen, och därefter blir motorn överhettad. Vi funderar på att strunta i att använda den gamla sjövattenpumpen från Martec, och istället köra en cirkulationspump på sjövattensidan. Vad tror ni om detta? Typ denna pumpen: https://www.biltema.se/bat/pumpar/vattenpumpar/impellerpump-12-v-2000047511 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 878 Postad 1 Juli 1 timme sedan skrev mikaelDC21: - - - Vi funderar på att strunta i att använda den gamla sjövattenpumpen från Martec, och istället köra en cirkulationspump på sjövattensidan. Vad tror ni om detta? Typ denna pumpen: https://www.biltema.se/bat/pumpar/vattenpumpar/impellerpump-12-v-2000047511 Problemet med elektrisk pump för sjövattenkylning är att den direkt går igång och pumpar 30 liter/minut när du slår på tändningen. Då gäller det att få ut det vattnet ur kylvattensystemet och avgasutsläppet. Om motorn inte startar så kan den fyllas med sjövatten som inte hinner blåsas ur. Det är därför man har remdriven eller vevaxeldriven pump till kylningen. Den anpassar vattenvolymen till motorns varvtal. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 968 Postad 1 Juli 7 timmar sedan skrev mikaelDC21: Det verkar som att vevaxeln "släpper" från sjövattenpumpen, och därefter blir motorn överhettad. Vi funderar på att strunta i att använda den gamla sjövattenpumpen från Martec, och istället köra en cirkulationspump på sjövattensidan. Vad tror ni om detta? Typ denna pumpen: https://www.biltema.se/bat/pumpar/vattenpumpar/impellerpump-12-v-2000047511 "Inte gjord för kontinuerlig drift" står det i texten till pumpen. Vet inte var gränsen för det går men jag skulle inte chansa. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mikaelDC21 1 Postad 3 Juli Hej igen! Nu har vi konstaterat att den lilla ”pinnen” ut från vevaxeln, verkar ha släppt och därför inte driver runt sjövatten impellern. Hur får vi loss utbyggnaden från remskivan? Se bild. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bemek 61 Postad 3 Juli (redigerade) 2024-07-01 vid 09:14 skrev mikaelDC21: Det verkar som att vevaxeln "släpper" från sjövattenpumpen, och därefter blir motorn överhettad. Vi funderar på att strunta i att använda den gamla sjövattenpumpen från Martec, och istället köra en cirkulationspump på sjövattensidan. Vad tror ni om detta? Typ denna pumpen: https://www.biltema.se/bat/pumpar/vattenpumpar/impellerpump-12-v-2000047511 tänk även på reservdelar ser ut som saldon ofta är låga till denna o liknande Biltema art B Redigerad 3 Juli av bemek otydlig Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser