Gå till innehåll
lördag 09 november 2024
Robbaa

Evinrude 50 hk 2006 rycker vid 3000 rpm

Rekommendera Poster

Hej! 

Har en evinrude 50 hk 2006 4 taktare som startar och går fint upp till exakt 3000 varv, då börjar motorn rycka och hacka (se filmklipp). Så fort jag drar ner gaspådraget till under 3000 varv så går det rent igen. 

Får samma fenomen om jag endast kör 3000 varv med friläge.

Har bytt spridare, tändstift, impeller, bränsleslang, bränslefilter i våras. 

Vad kan felet vara? 

Hittade något om neutralbrytare(Ctp switch) som justerar inspritningen vid 3000 varv. Skulle det kunna vara boven? 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det inte att den går in i safeläge på 3000varv.Typ något larm kylning?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev patrik-honda:

Är det inte att den går in i safeläge på 3000varv.Typ något larm kylning?

 

Får inga larm alls. 

Fick däremot larm i höstas som reparerades.(kod 23, någon med en igensatt vacuumslang?) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Robbaa:

Får inga larm alls. 

Fick däremot larm i höstas som reparerades.(kod 23, någon med en igensatt vacuumslang?) 

Det kommer inget akustiskt larm från motorn när den går in i limp mode. Däremot så ska en lampa blinka på varvräknaren för att meddela varför limp mode är aktiverat. Det skulle även kunna vara neutralbrytaren som nämns ovan. Den sitter i närheten av oljefiltret och är lätt att hitta om man rör växeln fram och tillbaka och letar efter en brytare som trycks in i neutralläget. CTP "Closed Throttle Position" som nämns ovan är har inget med neutrallägesbrytaren att göra så den kan du bortse ifrån då den inte begränsar varvtalet på detta vis. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här har du en bild för att hjälpa dig hitta neutrallägesbrytaren. Om du har en multimeter kan du testa den, vid neutralläget ska switchen vara påslagen (sluten krets) vid fwd eller backväxel så ska switchen vara i off läge (öppen krets)

Skärmbild 2024-06-29 215100.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 timmar sedan skrev Craycoat:

Här har du en bild för att hjälpa dig hitta neutrallägesbrytaren. Om du har en multimeter kan du testa den, vid neutralläget ska switchen vara påslagen (sluten krets) vid fwd eller backväxel så ska switchen vara i off läge (öppen krets)

Skärmbild 2024-06-29 215100.png

Tack för svaret! 

Jag ska testa det 👍

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2024-06-29 vid 21:54 skrev Craycoat:

Här har du en bild för att hjälpa dig hitta neutrallägesbrytaren. Om du har en multimeter kan du testa den, vid neutralläget ska switchen vara påslagen (sluten krets) vid fwd eller backväxel så ska switchen vara i off läge (öppen krets)

Skärmbild 2024-06-29 215100.png

Hej! 

Nu har jag mätt spänningen vid de olika lägena och det ser ut att stämma. 12 Volt vid neutralläge och 0 Volt vid gaspådrag åt båda hållen. 

Testade även att justera Neutalswitchen då den såg ut att vara framskjuten en bit. 

Men trots detta så kvarstår problemet. 

Jag får inga blinkande indikationer på fel. Som sagt hade jag ett annat problem förut med(blinkande)felkod 23(men inte längre). 

 

Har ni några andra förslag på fel? :)

 

Måste jag återställs tidigare fel för att återställa limpmode? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2024-07-10 vid 15:55 skrev Robbaa:

Hej! 

Nu har jag mätt spänningen vid de olika lägena och det ser ut att stämma. 12 Volt vid neutralläge och 0 Volt vid gaspådrag åt båda hållen. 

Testade även att justera Neutalswitchen då den såg ut att vara framskjuten en bit. 

Men trots detta så kvarstår problemet. 

Jag får inga blinkande indikationer på fel. Som sagt hade jag ett annat problem förut med(blinkande)felkod 23(men inte längre). 

 

Har ni några andra förslag på fel? :)

 

Måste jag återställs tidigare fel för att återställa limpmode? 

Nej, felkoderna återställer sig själv så fort du startar om motorn. Det finns ingen felkod 23 på din motor, menar du felkod 2-3? Dvs 2 korta blink paus 3 korta blink paus!?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2024-07-14 vid 19:24 skrev Craycoat:

Nej, felkoderna återställer sig själv så fort du startar om motorn. Det finns ingen felkod 23 på din motor, menar du felkod 2-3? Dvs 2 korta blink paus 3 korta blink paus!?

Okej! 

Ja precis, trodde det betydde kod 23 :)

Vad är det för kod då? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2 timmar sedan skrev Robbaa:

Okej! 

Ja precis, trodde det betydde kod 23 :)

Vad är det för kod då? 

Den är en felkod som innebär att IAT (intake air temperatur) sensorn mäter för hög temp i luftlådan eller för snabb temperaturförändring. Denna sensor sitter i luftlådan på framsidan av motorn. Innan du ger dig på IAT sensorn så kan du mäta spänningen över battripolerna med en multimeter under acceleration. Spänningen får inte överstiga 15,5V. Det kan ibland vara laddningsregulatorn som har lagt av när man får fellarm. Prova även att ta av motorkåpan och kör utan den, detta borde säkerställa att temperaturen i luftlådan inte överskider larmvärdet.

 

Felaktigt värde från IAT sensorn gör att motorn går in i SAFE-läge. 

Redigerad av Craycoat

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för all information! 

Nu larmar inte den längre men alltid bra att veta om den kommer tillbaka 👍

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...