Gå till innehåll
söndag 03 november 2024

Rekommendera Poster

Hej jag tänkte bege mig ut på min första och hittills längsta resa, som titeln lyder blir det från Hjälmaren -> Södertälje -> Gotland. När jag slussar ut från Södertälje tänkte jag lägga mig för natten antingen vid Fifång eller Landsort, för att sen gå vidare mot Gotland. Vad tycker ni? Jag tänkte  komma med fler frågor när de dyker upp.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Landsort är ett trevligt ställe!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skravleviken på  norra Öja är lite skvalpig, men det är värt att ligga där och ta en promenad till Landsort på södra Öja så länge det inte går allt för hög sjö. Du får inte ligga i lotshamnen.

Ett besök på ERSTA batteri kan vara intressant och så finns det en jättegryta som är rätt imponerande.

Vid sjögång är Fifång eller Solviken på södra Torö bättre, eller varför inte bryggan vid Ankarudden på Torö.

Om vädret och tiden tillåter så passa på att besöka Gotska sandön. Det ska helst vara nästan vindstilla eftersom det lätt blir mycket sjögång och man bara kan svajankra.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för ett bra och informativt tips. Vi kommer bara stanna för natten och sen kolla väder inför övergången till gotland men gotska sandön hade vart riktigt häftigt att se.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Du kanske är van vid havssegling och inte behöver mina råd?

Tänk på att strax före 00-tiden så kommer allsköns tung trafik farandes kors o tvärs. Det blir ofta dimma på natten och morgonen och man hör då de tungas motorer närma sig. Har du radar eller radar-reflektor? Ha i alla fall en radarreflektor upphissad i masten så att du, vid dimma,  blir "sedd."

Alltså, varning för att slarva med dimma och "radar" på vägen till Gotland. Det kan ju procentuellt gå bra ändå, men varning för rädsla och kallsvettning även med radarreflektor! ; "vi" blir förhoppningsvis sedda men ser själva ingenting. "BRUM BRUM BRUM BRUM" (i dimma) som ökar i intensitet och kommer närmare och närmare; då känner man sig liten som en atom.

Redigerad av zurdu
  • Förvirrad 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Och farsan var rädd för "pallkanten" som löper en bra bit ut från Gotlands strand (Jag har sett bilder på diverse Veg'or som förlist där. Far var som sagt rädd och vi kom aldrig till Gotland. Jag hörde för si så där 20 år sedan att det kostade 250:- att ligga gäst i Visbys hamn och vad kostar en natt där idag? (För en 0-10-metersbåt kostar det tydligen 270:- i dagens läge). Det var inte så farligt.

För 29 år sedan seglade jag från Osets-småbåtshamn (i Hjälmaren) till Göteborg och gjorde det stora misstaget att segla mellan Öland o Gotland (jag trodde det var knökat med tung trafik i Kalmar-sund).

Det var mellan Öland och Gotland som jag fick erfarenheten att känna av dimman och fartygens närmande motorer.

Ursäkta om jag fortsättningsvis är lite off topic:

Jag och en tjej låg mellan Visby och Arkösund. Motorn var, på havet, svårstartad och hon fick bestämma om vi skulle gå till Visby eller Arkösund för att meka. Valet blev Arkösund så jag har hittills aldrig lyckats komma till Gotland. 

Redigerad av zurdu
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad har du för båt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
18 minuter sedan skrev zurdu:

Vad har du för båt?

Ska du skrämma vetet ur Babadonpapi han kommer ju inte våga sig utanför hamnområdet snart 😂😉

• Gilla 1
  • Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja det blir ju sorgligt, men jag vill bara varna lite att det inte behöver bli en dans på rosor. Det kanske tvärtom kan bli en mycket skön o fin resa. 

Jag beräknade på åttiotalet att det skulle ta sexton timmar att segla över till Visby från Nynäshamn. då hade jag en Karlskronaviggen som kanske var knappt 6 meter i vattenlinjen. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om Du avseglar från t.ex. Nynäshamn och går klockan 7 på morgonen så (beräknat från en Karlskronaviggen) som kanske pendlar mellan 4 till 4,5 knop så är du vid Visby klockan 23 utan missöden och friktion under vägen, så slipper du 00.00-trafiken som uppstår var natt.( Men du har säkert redan beräknat tiden för avgång och ungefärlig ankomst (?). 

Har du en snabbare båt och avseglar från Landsort så går det givetvis fortare och du kan ta lite sovmorgon. 

En radarreflektor är inte dyr. Hos SeaSea kostar den 340:- (om jag ej missminner mig).

Fifång kan ju vara ett bra utgångsläge; en fin naturhamn finns där det är djupt och lätt att lägga till.

Om du får kryssa så ha i beaktande att havets mot-vågor kan kraftigt slå bort farten som seglen ger. Det är skillnad att kryssa på Mälaren, Hjälmaren och inomskärs än på öppna havet.

Hoppas du reser till Gotland och tillbaks och skriver här om dina erfarenheter. Jag är nyfiken (jag som inte lyckats komma dit).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En AIS-B så både sänder du egen och tar emot yrkessjöfartens fartygsdata, och har koll på när färjorna lämnar och kan "hålla dig undan" dem.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Av all skrämselpropaganda så tycker hag du ska ta till dig att du ska ha en radarreflektor.

Det är också klokt att ha koll på vädret vilket innefattar att undvika dimma.

Jag skulle avseglat så att det är dagsljus vid den beräknade ankomsttiden, det underlättar en hel del.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2024-06-29 vid 14:50 skrev zurdu:

Och farsan var rädd för "pallkanten" som löper en bra bit ut från Gotlands strand (Jag har sett bilder på diverse Veg'or som förlist där. Far var som sagt rädd och vi kom aldrig till Gotland. Jag hörde för si så där 20 år sedan att det kostade 250:- att ligga gäst i Visbys hamn och vad kostar en natt där idag? (För en 0-10-metersbåt kostar det tydligen 270:- i dagens läge). Det var inte så farligt.

För 29 år sedan seglade jag från Osets-småbåtshamn (i Hjälmaren) till Göteborg och gjorde det stora misstaget att segla mellan Öland o Gotland (jag trodde det var knökat med tung trafik i Kalmar-sund).

Det var mellan Öland och Gotland som jag fick erfarenheten att känna av dimman och fartygens närmande motorer.

Ursäkta om jag fortsättningsvis är lite off topic:

Jag och en tjej låg mellan Visby och Arkösund. Motorn var, på havet, svårstartad och hon fick bestämma om vi skulle gå till Visby eller Arkösund för att meka. Valet blev Arkösund så jag har hittills aldrig lyckats komma till Gotland. 

Haha jag har en radar och tänkte gå på morgonen, jag har en Birdie 32 och har ingen koll alls på priserna. Men 270 per natt låter dyrt men inte oöverkomligt. Behöver man boka i förväg? Jag hoppas att du kommer till gotland en dag. Kanske redan nu i sommar? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2024-06-29 vid 19:31 skrev GTI:

En AIS-B så både sänder du egen och tar emot yrkessjöfartens fartygsdata, och har koll på när färjorna lämnar och kan "hålla dig undan" dem.

Jsg har ingen ais men jag har en radar och tänkte använda mig av radarn som finns ombord. Funkar skippa, eller kräver den internet? Tänkte om den går på gps som finns i telefonen eller surfplattor.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2024-06-30 vid 18:07 skrev Mackey:

Av all skrämselpropaganda så tycker hag du ska ta till dig att du ska ha en radarreflektor.

Det är också klokt att ha koll på vädret vilket innefattar att undvika dimma.

Jag skulle avseglat så att det är dagsljus vid den beräknade ankomsttiden, det underlättar en hel del.

Tack, haha jag har inte ändrat mig trots alla varnande tips och på må dag slussar jag ut från Hjälmaren. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag ska hålla er uppdaterade, tack för alla tips. På måndag går det av stapeln! 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
19 minuter sedan skrev Babadonpapi:

Jag ska hålla er uppdaterade, tack för alla tips. På måndag går det av stapeln! 

Kul att skrämselpropagandan inte bet på dej, önskar dej en trevlig seglats.

Seglade till Gotland med en stortriss i min ungdoms glada eller om det va galna dagar, eller så va det glada och galna dagar.

Men hur som så överlevde alla den resan och på den tiden så va det papperssjökort, kompass, nödraketer, flytväst, radarreflektor,  mycket mat och vatten som va utrustningen.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
25 minuter sedan skrev Babadonpapi:

Haha jag har en radar och tänkte gå på morgonen, jag har en Birdie 32 och har ingen koll alls på priserna. Men 270 per natt låter dyrt men inte oöverkomligt. Behöver man boka i förväg? Jag hoppas att du kommer till gotland en dag. Kanske redan nu i sommar? 

Jag kanske fick om bakfoten att det kostade 250:- för en natt i Visby hamn för 20 år sedan(?). Jo visst blir det dyrt i gästhamnarna.

Det ska nog lyckas att gå till Gotland under några timmars segling; jag låg ju ute mellan Öland och Gotland i flera dygn; hade kryss för övrigt.

Jag vet ej om det är någon gyllene regel att den tunga trafiken börjar svärma omkring oss med början kl. 00:00? eller om det då i dunklet kan ses diverse lanternor från fartygen.

Under min seglats till Göteborg så var det förvånansvärt att så ofta ligga på kollitionskurs med diverse fartyg.

Det låter ju roligt att du verkligen kommer iväg mot Gotland! Det kan bli en skräckresa, eller givetvis en fin resa, det få timmar du ligger på havet mellan land och Gotland.

Vet ej om man ska boka gästhamn i förväg, men idèn att göra det är absolut inte dum.

(Jag servar min båt på land i år så jag kan omöjligt ta mig till Gotland i år)

Ett stort: 

Lycka till!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Bardonpapi. Jag hade nog försökt få koll på våghöjder innan överfart. finns bla på SMHI.se Sedan försöka planera in resan så att våghöjderna är minsta möjliga. Nu kanske du redan hunnit över men det kan ju vara ett tips för återseglingen. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack igen för alla tips. Vi gjorde resan på 7 dagar (eller egentligen 8 eftersom att vi la oss vid slussen i hjälmarekanal kvällen innan). Vi har haft en väldigt blandad resa med bra väder och fin segling till höga vågor, regn, åska plus segel- och motorhaveri. 

Första etappen var hjälmarekanal till strängnäs den gick bra inga konstigheter. På morgonen efter gick vi strängnäs - Fifång. Under den etappen  började motorn att koka och slussen i Södertälje var en riktig hugg5a, alla skulle in i slussen samtidigt och vi låg minst 3 bådar på bredd. Etapp 3 blev fifång gotland. Vi borde ha kollat vågornas storlek! (Ett tips som jag precis såg) vi uppskattar de största vågorna till 4m och krabbsjö. Vi hade inte köpt några sjösjuketabletter, så de blev ett kräkkalas på 19 timmar. När vi väl ser gotland så kommer ett åskoväder upp och himlen blir som en stroke (Vi hade sikte direkt på visby och det misstaget gör jag aldrig om igen). Då ändrade vi kurs till lyckershamn vilket vi hade 4 timmar till och rak motvind. Motorn kokade och vi var helt slut medan åskan närmade sig vårat håll.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad var det för fel på motorn?

Vad kostade gästhamnsliggandet?

Fick Du "slåss" med den tunga trafiken till sjöss?

Såg du "gotlandsmolnet" innan du såg Gotland? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan skrev zurdu:

Vad var det för fel på motorn?

Vad kostade gästhamnsliggandet?

Fick Du "slåss" med den tunga trafiken till sjöss?

Såg du "gotlandsmolnet" innan du såg Gotland? 

Jag tror att den tidigare ägaren har blandat olika kylsrvätskor så stt kanalerna har satts igen. Expantionskärlet hade smält och det var som en tjock sörja när jag spolade ur kylsystemet (det är en md11 med martec).

Det kostade 175sek per natt och det var ingen fara med trafiken till sjöss. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...