Lordnigolai 0 Postad 27 Juni Tja! har en fundering jag inte blir klok på. Köpte nyss en compis 28 med en yanmar YSE8 i. Motorn låg utanför båten när jag köpte den så passade på att byta kolv och ringar gick igenom dieselpump och spridare samt bytte alla packningar. Provkörde motorn och impellern innan motorn hamnade på plats igen. När jag sen sjösatt och skulle starta upp motorn utan framgång fann jag ca 0,5 dl vatten i cylinder och krök. Vattnet var salt så det måste ha kommit efter sjösättning? Jag har provtryckt utan tryckfall, kröken är av mässing och tät. Det enda jag bommade när jag satte i motorn var att koppla hävertventilen på plats. Ljuddämparen var också fylld till toppen med vatten efter startförsöken. Tips och råd mottages mer än gärna! MVH NY Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 882 Postad 27 Juni (redigerade) Om du kör mycket med startmotorn så pumpar impellerpumpen in vatten men utan avgastryck så orkar det inte tryckas ut genom avgassystemet. Om du "hjälper till" genom att lyfta ventilerna med dekrompessionsspaken så blir det ännu mindre avgastryck för att få ut kylvattnet. Vid svårstartad motor rekommenderas det att stänga kylvattenintaget tills motorn går igång. Motorn behöver ju inte kylning förrän den kommit igång. Att inte montera hävertbrytaren medför att motorn kan fyllas med vatten om du kört igenom kylvatten, även om motorn inte gått igång. Hittade en kopia av din fråga längre ner i flödet av inlägg. Det blir dåligt med flera likalydande inlägg när/om det kommer svar växelvis i samma inlägg. De flesta läser inte inläggen kategorivis utan blandat i tidsordning så ditt inlägg kommer att hittas utan att du gör dubbletter. Redigerad 27 Juni av Lintott Råd att inte skriva dubbla inlägg om samma sak 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser