Gå till innehåll
söndag 29 september 2024
Lordnigolai

Vatten i kröken och cylindern

Rekommendera Poster

Tja!

har en fundering jag inte blir klok på. Köpte nyss en compis 28 med en yanmar YSE8 i. 
Motorn låg utanför båten när jag köpte den så passade på att byta kolv och ringar gick igenom dieselpump och spridare samt bytte alla packningar. Provkörde motorn och impellern innan motorn hamnade på plats igen. När jag sen sjösatt och skulle starta upp motorn utan framgång fann jag ca 0,5 dl vatten i cylinder och krök. Vattnet var salt så det måste ha kommit efter sjösättning?
 

Jag har provtryckt utan tryckfall, kröken är av mässing och tät. Det enda jag bommade när jag satte i motorn var att koppla hävertventilen på plats.

Ljuddämparen var också fylld till toppen med vatten efter startförsöken. 

Tips och råd mottages mer än gärna!

MVH NY

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Om du kör mycket med startmotorn så pumpar impellerpumpen in vatten men utan avgastryck så orkar det inte tryckas ut genom avgassystemet. Om du "hjälper till" genom att lyfta ventilerna med dekrompessionsspaken så blir det ännu mindre avgastryck för att få ut kylvattnet.

 

Vid svårstartad motor rekommenderas det att stänga kylvattenintaget tills motorn går igång. Motorn behöver ju inte kylning förrän den kommit igång.

 

Att inte montera hävertbrytaren medför att motorn kan fyllas med vatten om du kört igenom kylvatten, även om motorn inte gått igång.

 

Hittade en kopia av din fråga längre ner i flödet av inlägg. Det blir dåligt med flera likalydande inlägg när/om det kommer svar växelvis i samma inlägg. De flesta läser inte inläggen kategorivis utan blandat i tidsordning så ditt inlägg kommer att hittas utan att du gör dubbletter.

Redigerad av Lintott
Råd att inte skriva dubbla inlägg om samma sak
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...