Gå till innehåll
söndag 29 september 2024

Rekommendera Poster

Tja!

har en fundering jag inte blir klok på. Köpte nyss en compis 28 med en yanmar YSE8 i. 
Motorn låg utanför båten när jag köpte den så passade på att byta kolv och ringar gick igenom dieselpump och spridare samt bytte alla packningar. Provkörde motorn och impellern innan motorn hamnade på plats igen. När jag sen sjösatt och skulle starta upp motorn utan framgång fann jag ca 0,5 dl vatten i cylinder och krök. Vattnet var salt så det måste ha kommit efter sjösättning?
 

Jag har provtryckt utan tryckfall, kröken är av mässing och tät. Det enda jag bommade när jag satte i motorn var att koppla hävertventilen på plats.

Ljuddämparen var också fylld till toppen med vatten efter startförsöken. 

Tips och råd mottages mer än gärna!

MVH NY

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har aldrig funnits ljuddämpare på båtmotorer vad jag vet. Däremot vattensamlare.

 

.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
35 minuter sedan skrev Hybro:

Har aldrig funnits ljuddämpare på båtmotorer vad jag vet. Däremot vattensamlare.

På mina båtar har jag alltid haft kombinerad ljuddämpare/vattensamlare (kärt barn har många namn).

 

I första båten fanns vattensamlare ihopbyggd med motorn (7 hk Vire tvåtaktare). Den hade inledningsvis bara avgasslang i gummi men det lät förfärligt, inte minst när den stod o puttrade nere i en tom sluss... Första vintern inskaffades en gummiljuddämpare, sen blev det betydligt tystare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
57 minuter sedan skrev Hybro:

Har aldrig funnits ljuddämpare på båtmotorer vad jag vet. Däremot vattensamlare.

 

.

 

Då får du nog tänka om i alla fall om man ska tro på försäljarna😉

 

Ljuddämpare.png

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Lintott:

 

Jag vet att om man bara har en avgasslang och kör motorn så blir det såpass mycket vatten liggande i slangen som inte förs ut av avgaserna från motorn att vatten rinner in i motorn bakvägen när den stannas.

 

Därför använder man en vattensamlare med tillräcklig volym, som rymmer allt vatten i avgasslangen när motorn stannat.

 

Viktigt att tänka på att köra motorn med glykol i avgassystemet inför vintern.

Annars fryser delar av avgassystemet sönder.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du har snurrat mycket på motorn och haft sjövattenintaget öppet så har du pumpat in vatten i avgassystemet. Har du sammtidigt haft en hävert in pga att du inte haft en hävertbrytare/Ventil så kan det helt enkelt ha runnit in vatten.

 

Som tidigare nämnts så ska det sitta en vattensammlare i avgassystemet som ska kunna hantera hela volymen som finns i slangarna mellan motorn och sista högpunkten i systemet innan avgaserna kommer ut or båten. Men om man tillför vatten i avgassytemet utan att motorn går så fylls det på tills vattnet når in i motorn. Nu är YSE motorn 1-cylindrig så risken är liten att det ska fortsätta in i båten. På en flercylindrig motor finns det riska att en cylinder har både öppen avgas och insugs ventil. Om högsta punkten i insuget är lägre än vattenytan utanför båten så kan båden sjunka då havet rinner in....

 

Jag har också en Compis 28 med YSE8, vart ligger du med båten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Hybro:

Jag vet att om man bara har en avgasslang och kör motorn så blir det såpass mycket vatten liggande i slangen som inte förs ut av avgaserna från motorn att vatten rinner in i motorn bakvägen när den stannas.

 

Därför använder man en vattensamlare med tillräcklig volym, som rymmer allt vatten i avgasslangen när motorn stannat.

 

Viktigt att tänka på att köra motorn med glykol i avgassystemet inför vintern.

Annars fryser delar av avgassystemet sönder.

 

 

Tack för informationen och rådet🙏🏽

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan skrev LuminaL:

Om du har snurrat mycket på motorn och haft sjövattenintaget öppet så har du pumpat in vatten i avgassystemet. Har du sammtidigt haft en hävert in pga att du inte haft en hävertbrytare/Ventil så kan det helt enkelt ha runnit in vatten.

 

Som tidigare nämnts så ska det sitta en vattensammlare i avgassystemet som ska kunna hantera hela volymen som finns i slangarna mellan motorn och sista högpunkten i systemet innan avgaserna kommer ut or båten. Men om man tillför vatten i avgassytemet utan att motorn går så fylls det på tills vattnet når in i motorn. Nu är YSE motorn 1-cylindrig så risken är liten att det ska fortsätta in i båten. På en flercylindrig motor finns det riska att en cylinder har både öppen avgas och insugs ventil. Om högsta punkten i insuget är lägre än vattenytan utanför båten så kan båden sjunka då havet rinner in....

 

Jag har också en Compis 28 med YSE8, vart ligger du med båten?

Jag tänker att efter jag nu har tömt/torkat rent alla delar, säkerställt att vevstaken inte är krökt, byttolja, tryckprövat motorn och tömt vattensamlaren med vatten provkör motorn. Startar med vatten inloppet stängt och öppnar när motorn startar. Låter han gå en stund och stänger sedan av och tittar dagen efter i toppen efter mer vatten. Låter detta som en solid plan? 
Hävertventilen är självklart också påkopplas 🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Du ska nog vara snabb att öppna vattenintaget, när motorn startar.

Annars skadas impeller i vattenpumpen.

 

Själv stänger jag vattenintaget ett endast när jag lämnar båten för en längre tid.

 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du misstänker att motorn kommer vara svårstartad till att börja med så kan du lossa på vattenpumpen och lägga loss remmen. Lämna då också sjövattenintaget stängt. 

 

När du får motorn att starta ordentligt så kopplar du på remmen och öppnar sjövattenintaget så kan du köra som vanligt.

 

Kör bara korta stunder utan vatten till avgassidan då det blir för varmt utan vatten.

 

Jag öppnar sjövattenintaget efter att jag snurrat på spaltfiltret och kontrollerat oljan. Detta göra jag inför varje segling. När jag ligger förtöjd eller ankrat så stänger jag sjövattenintaget.

 

Oftast startar min motor på första kompressions takten. Den har varit väldigt lättstartad. 

 

Om du misstänker risk för vatten i cylindern så snurra först med handveven så är det ingen risk att du sabbar något.

 

Aktivera dekompen och snurra några varv med veven. Låt motorn stanna, släpp dekompen och se om du kan tvinga runt motorn förbi kompressionstakten. Det går trögt och sakta men om det går så har du inget vatten i cylindern. Testa sedan att snurra fart (ordentligt) på motorn med vev och dekomp och släpp dekompen. passerar du kompressionstakten kan du starta med elstarten.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...