Gå till innehåll
tisdag 02 juli 2024
Filiokus

Gammal Garmin EchoMap tappar minnet.

Rekommendera Poster

Min 9 år gamla EchoMap 72 sv, använd bara som plotter och inte lod, har börjat visa misstänkta ålderstecken - redan....det yttrar sig i att de spår som alstras under förflyttning inte alltid sparas. Det hade jag kunnat begripa om det alltid var det äldsta spåret som försvann till följd av fullt minne, men det är det inte alltid. Eftersom man kan misstänka att minnet eller dess batteri kroknat p g a ålder oroar jag mig lite för att spåren ska försvinna en vinter.

 

En annan fundering: i och för sig skulle jag lätt kunna avvara de flesta av spåren, det är bara ett fåtal som visar hur jag gått i några extra trixiga passager som skulle vara bekvämt att ha kvar. Det skulle spara utrymme i minnet men fr a underlätta vardagen (det blir ganska tjockt i hemmavattnen). Alltså har jag letat efter en möjlighet att styra vilka spår jag kan radera men inte hittat någon sådan funktion, bara att radera alla. Någon som vet? Eller om det - mot förmodan - går att byta ut "övervintringsminnet".

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det bästa sättet att spara vissa spår är väl att skapa rutter av dem?

Nu har jag för mig att utrymmet för rutter är ganska begränsat, typ 15-25 st men det kanske räcker?

Välkommen till MG!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det bästa sättet att spara spår för framtiden är att spara ner dom på ett SD-kort. Då kan du importera dom igen om dom skulle försvinna i plottern eller om du skulle skaffa en ny plotter så kan du importera dom där. Lagrar du dom i GPX-format så kan du dessutom flytta spåren till dom flesta navigationsprogram, t.ex.  OpenCPN och redigera dom där, t.ex att ta bort alla ointressanta spår och behålla dom viktigaste för framtiden.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2024-06-27 vid 22:37 skrev ChristerN:

Det bästa sättet att spara vissa spår är väl att skapa rutter av dem?

Nu har jag för mig att utrymmet för rutter är ganska begränsat, typ 15-25 st men det kanske räcker?

Välkommen till MG!

Tack för välkomsthälsningen! Det där med rutter har jag inte tänkt på (har tyckt att det är aningen för krångligt att skapa för den oftast ganska begränsade nyttan med dem), men det där är ju en anledning att testa och antalet rutter borde räcka. Kräver dock att ta sig till båten, vilket just nu hindras av krånglande hälsa hos medseglaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2024-06-28 vid 11:09 skrev ABC:

Det bästa sättet att spara spår för framtiden är att spara ner dom på ett SD-kort. Då kan du importera dom igen om dom skulle försvinna i plottern eller om du skulle skaffa en ny plotter så kan du importera dom där. Lagrar du dom i GPX-format så kan du dessutom flytta spåren till dom flesta navigationsprogram, t.ex.  OpenCPN och redigera dom där, t.ex att ta bort alla ointressanta spår och behålla dom viktigaste för framtiden.

 

Det där låter ju som en väldigt bra lösning, fr a  om det skulle gå att redigera. Risk för överkurs dock för undertecknad. Har kollat manualen (på nätet eftersom jag ännu är hemma - kommer till båten imorgon söndag visar det sig) och tror mig ha förstått att det finns en kortplats i apparaten. Vill visserligen minnas att det finns en sådan, men är den inte upptagen av sjökortskortet? Lär jag upptäcka i morr´n. Nåväl, kan man stoppa ett SD-kort i apparaten så borde det gå att spara spåren (och inte bara rutter) vilket vore väldigt bra. Men om man sedan ska redigera lär det krävas en kortläsare till datorn plus ev anslutningskabel. Om jag fattat rätt. Mnja, det lär jag troligen inte orka rådda mig igenom (exv äger jag ingen kortläsare), utan kommer att nöja mig med att ha säkrat de där känsliga spåren. Fast det är ju lockande att kunna rensa bland spåren, det är det... Rätta mig gärna om jag missuppfattat nått!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det går säkert bra att spara spår och rutter till kortet med kartan, bara kortet är stort nog. En kortläsare till datorn kostar väl runt hundringen och sen är det nästan nödvändigt att ha ett annat kort som man helst kopierar kartkortet till först. Detta kort kan då användas i plottern om det ursprungliga kartkortet blir förstört, av dig eller av plottern. Bra att ha i alla lägen mao. Se dock till att kortet inte är större än 16/32 MB (tror jag är gränsen för dessa plottrar).

Detta ska tas med en brasklapp då olika generationer av Garminplottrar fungerar lite olika.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och sen finns det en hel del gratis-program till datorn där man kan redigera sina spår eller rutter.

Redigerad av ChristerN

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
50 minuter sedan skrev ChristerN:

Det går säkert bra att spara spår och rutter till kortet med kartan, bara kortet är stort nog. En kortläsare till datorn kostar väl runt hundringen och sen är det nästan nödvändigt att ha ett annat kort som man helst kopierar kartkortet till först. Detta kort kan då användas i plottern om det ursprungliga kartkortet blir förstört, av dig eller av plottern. Bra att ha i alla lägen mao. Se dock till att kortet inte är större än 16/32 MB (tror jag är gränsen för dessa plottrar).

Detta ska tas med en brasklapp då olika generationer av Garminplottrar fungerar lite olika.

Nja... Det går nog inte att kopiera över sjökortet till ett annat minneskort o få det att fungera. Det ligger en kod på kortet som kopplar samman sjökortsfilerna med det specifika minneskortet. Annars hade det ju bara varit att kopiera sjökortsfilerna och dela med sig till kompisarna.

 

TS måste stoppa in ett tomt minneskort i plottern o kopiera över spår, waypoint o rutter till. Om minneskortet med sjökortsfilerna används så riskerar man att sjökortsfilerna skadas.

 

Det finns "satser" med minneskort där det ingår en usb-adapter att stoppa in minneskortet i för att kunna kopiera vidare till datorn. Då behövs ingen separat minneskortsläsare på datorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Lintott:

Nja... Det går nog inte att kopiera över sjökortet till ett annat minneskort o få det att fungera.

Om jag läser rätt så har denna plotter samma sorts kortavläsning som de nyaste och då kan man kopiera kartan till nytt kort. (De gjorde denna förändring, sägs det, för att vissa kommit runt kopieringsskyddet och kartan är nu knuten till plottern och inte till kortet.) Men jag kan ju ha fel.

https://www.garmin.com/sv-SE/p/169421

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev ChristerN:

Om jag läser rätt så har denna plotter samma sorts kortavläsning som de nyaste och då kan man kopiera kartan till nytt kort. (De gjorde denna förändring, sägs det, för att vissa kommit runt kopieringsskyddet och kartan är nu knuten till plottern och inte till kortet.) Men jag kan ju ha fel.

https://www.garmin.com/sv-SE/p/169421

Garmin skriver:

 

"Kopiera inbyggda kartor till ett minneskort
Du kan kopiera kartor från plottern till ett minneskort för
användning med HomePort.

1 Sätt i ett minneskort i kortplatsen.
2 Välj Egna data > Hantera data > Dataöverföring.
3 Välj Kopiera inbyggd karta."

 

Det tolkar jag som att kartan kan läsas på datorn (o troligen även i mobilen/läsplattan) för att kunna få ett sjökortsunderlag till de waypoint, rutter o spår som laddats ner eller ska laddas upp till plottern efter planering i datorn.

Jag har numera BlueChart G3 i plottern. Där finns en funktion för att kopiera över (i alla fall delar av) sjökortet till appen HomePort. Det är nog motsvarande funktion som beskrivs i manualen för EchoMap-plottern.

 

Jag tvivlar på att det kopierade minneskortet kan läsas i plottern. Jag överbevisas gärna om detta för det vore ju fantastiskt om det gick så enkelt att mångfaldiga sjökorten.

 

För Garmins första version "BlueChart" fanns det kodknäckningsprogram så sjökorten kunde kopieras till valfri plotter och även användas i datorn. Det fanns nog goda kommersiella skäl att Garmin bytte till "BlueChart G2" där jag tror att kopieringsskyddet var starkare.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev ChristerN:

Om jag läser rätt så har denna plotter samma sorts kortavläsning som de nyaste och då kan man kopiera kartan till nytt kort. (De gjorde denna förändring, sägs det, för att vissa kommit runt kopieringsskyddet och kartan är nu knuten till plottern och inte till kortet.) Men jag kan ju ha fel.

https://www.garmin.com/sv-SE/p/169421

Denna intressanta diskussion har nu höjt sig långt över min mentala kapacitet och kompetens, men jag är jätteglad över länken du kom med - en svensk brux till burken har man ju längtat efter sedan dag 1...toppen!

 

 

Dessvärre brottas jag med ett fenomen som jag inte hittar något svar på, d v s  plottern beter sig inte som jag tolkar manualen. Om jag nämligen vill "följa ett aktivt spår" så markeras alla som apparaten (inte jag!) sparat. Alla. Klart irriterande, då har man ju inte en chans att "redigera ett spår" eller "radera ett spår" som det påstås att man ska kunna. Hur får man den att bara välja ett enda spår? Varför har den bestämt att alla är aktiva? Livet är fyllt av mysterier - särskilt för oss som inte är födda i "datorgenerationen" (f 1953) utan försökt lära oss långt senare; jag märker ju att jag inte klarar att hålla alla begrepp och förkortningar i huvvet tyvärr.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev Filiokus:

Om jag nämligen vill "följa ett aktivt spår" så markeras alla som apparaten (inte jag!) sparat.

Det brukar vara så att plottern har ett aktivt (pågående) spår. Oftast så räcker inte minnet till för en hel sommars åkande eller, för den delen, hela plotterns liv, så då börjar plottern ta bort de äldsta punkterna i spåret efter ett tag men med många småresor till/från samma punkt blir det snabbt grötigt runt hemmahamnen.

Vad man då ska göra är att via någon meny spara spåret och sen välja att påbörja ett nytt spår, förslagsvis med en annan färg, och välja att bara visa ”aktivt spår”, vilket då är det man nyss påbörjat,

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev ChristerN:

Det brukar vara så att plottern har ett aktivt (pågående) spår. Oftast så räcker inte minnet till för en hel sommars åkande eller, för den delen, hela plotterns liv, så då börjar plottern ta bort de äldsta punkterna i spåret efter ett tag men med många småresor till/från samma punkt blir det snabbt grötigt runt hemmahamnen.

Vad man då ska göra är att via någon meny spara spåret och sen välja att påbörja ett nytt spår, förslagsvis med en annan färg, och välja att bara visa ”aktivt spår”, vilket då är det man nyss påbörjat,

Ok! Tack för alla dina svar - synnerligen uppskattade! Nu får jag testa, om vi nu bara kommer iväg befriade från våra fysiska defekter. Jo, i mitt fall tycks plottern anse att stora delar av förra årets seglingar är aktivt spår, plus givetvis det lilla vi hunnit med i år precis som du skriver. Har inte tordats peta i de där inställningarna, eller vetat om att det kunde göra nytta för den delen, men i o m att man sparar det aktiva spåret (=alltihop) så borde ju inget förloras. Och apropå olika färger på spåren så testade jag några olika (redan innan du föreslog det, t o m). Det första som hände var att spåret försvann - hopp! Ok, bara att gå tillbaka till den första färgen, men gällde det alla färger? Nä, vissa funkade och andra inte. Spelar säkert ingen praktisk roll men lite förvånad blev jag ju...

image.png

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...