Gå till innehåll
söndag 29 september 2024
Mambo

Skippo och AIS

Rekommendera Poster

Jag har Skippo (betalt abonnemang) och tycker sjökorten är bra men AIS-funktionen har en del brister. Alla AIS-båtar syns inte. Man kan jämföra med t.ex Marinetraffic (som heller inte är perfekt) eller jag jämför med min egen plotters AIS-visning. Är det någon som har mer info om varför just Skippo missar så många AIS-båtar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Generellt beror det på täckning. De båtar du ser på din AIS pratar ju via din VHF-antenn på din båt. Den är ju alltid nära dig och du ser alla båtar i närheten.

 

Marinetraffic, Skippo och andra är beroende av landbaserade antenner och det är täckningen från de båtar du har i din närhet till dessa antenner som påverkar. Så beroende på var du är så varierar det vilka båtar du ser. Motorbåtar och andra med relativt lågt placerade antenner försvinner först.

 

Jag vet inte om Skippo använder ett eget nät eller om det är samma som Marinetraffic men det kan säkert någon annan upplysa om 🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det brukar vara ganska lång fördröjning på internet-AIS och inget att förlita sig på vid navigering, se den funktionen som en kul grej, ska du ha riktig AIS är det transponder eller mottagare i båten som gäller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Som sagts tidigare, du är ju den som bäst hör dom båtar som är nära dig. Så med en vettig antenn är det det säkraste kortet.

 

Skippo använder Sjöfartsverkets och "andra leverantörers master", oklart vad det sistnämnda är. Master kan hamna i radioskugga och inne nära kusten är det nog inte osannolikt att täckningen varierar stort. Skippo har ju även en tjänst där båtar utan AIS kan rapportera sin position via deras app, men dom båtarna syns ju bara i Skippo-appen, inte för vanliga båtförare.

 

Slutligen, Marinetraffic har ett eget nät med 18 000 mottagare i 140 länder. Privatpersoner kan t.o.m. få mottagaren betald om man är villig att sätta upp en mottagare i ett område där det är lite klen täckning. Så dom strävar efter att ha en så komplett täckning som möjligt med väldigt få "hål".

Redigerad av ABC

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

MarineTraffic är också en väldigt begränsad tjänst om man inte betalar, och eftersom de siktar in sig på företag, så är priserna helt extrema. Basnivån är egentligen bara för att ta bort annonser och kunna se mer fartygsinformation (mer än MMSI, längd och sånt), så nivån där man på riktigt får mer funktioner som historik kostar runt 10 000 kr per år. Det är synd att det inte finns öppen sida för AIS på samma sätt som det finns för flyg.

Men, "andra leverantörers master" är nog i stort samma, fast kanske inte lika många, privata stationer längs kusterna. Hobbyfolk som sätter upp en mottagare. Jag har en för flyg. AIS hade funkat dåligt där jag bor... :D

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det stämmer att jag har bäst koll på omgivande båtar med min egen AIS-mottagare och tack vare antenn i masttoppen ser jag en hyfsat bit. Men sedan har jag vänner som seglar i andra delar av landet som jag vill ha kontakt med och detta jag vill ha Skippo och Marinetraffic till. Som då fungerar lite bristfälligt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Du har aktiverat alla typer ais mål på skippo appen? 

 

Du har ju möjlighet att välja. 

 

Uppe i högra hörnet - AIS - Mera så ser du om alla typer är aktiverade. 

Screenshot_2024-07-03-17-57-38-36_d32312e00cf2b42bbd0208e31b6b8fe7.jpg

Redigerad av Vestergren

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...