Gå till innehåll
söndag 06 oktober 2024
Brandten

Behöver (nog) nytt batteri - vilket?

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej hopp, 

Mitt batteri frös sönder i vintras (1,79 V) så jag fick tag i några bättre begagande som jag laddat upp (12,44 V, 12,79 V, 11,94 V).

 

När jag idag skulle starta tuggade motorn några varv men startade aldrig. Lät precis som batteriet inte orkade och eftersom jag har har nytt elsystem i båten utfört av firma så tänkte jag köpa ett nytt fräscht med garanti. 

 

Dock vet jag inte om det är några krav på Ah som jag bör tänka på eller är det helt enkelt så att ett 100Ah batteri är kraftigare och bättre när man startar motorn än ett 60Ah eller 72Ah? 🤷🏼‍♂️

 

Lithium är ju 3x pengarna så känner väl att det blir lite väl dyrt. 

 

Motorn är en Yamaha F80 AETL -04 och båten en Yamarin 5150. 

20240529_193538.jpg

Redigerad av Brandten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men kolla elsystemet också. Jag tycker det ser ut att stå 80 Ah på de blåa batterierna, och om de är normalfriska borde de klara att starta motorn utan problem. Kan du låna ett friskt batteri av nån båtgranne eller kompis och testa med innan du köper ett nytt?

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan skrev raol:

Men kolla elsystemet också. Jag tycker det ser ut att stå 80 Ah på de blåa batterierna, och om de är normalfriska borde de klara att starta motorn utan problem. Kan du låna ett friskt batteri av nån båtgranne eller kompis och testa med innan du köper ett nytt?

 

 

Hm det är sant. Ska försöka låna ett som någon VET borde funka. 👌

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lita aldrig på ett begagnat batteri, om du inte själv har begagnat det.

Dåliga batteri kan ge bra mätvärden när dom är laddade, men sedan sjunker spänningen snabbt när man börjar att belasta batteriet, så att mäta spänningen på ett batteri utan belastning är väl inte helt meningslöst, men nästan. Så koppla in batteriet, gör några starter, mät spänningen efter det och se vad det blir.

 

70 Ah med bra cca-värde som @raoul förslår duger bra till startbatteri.

Satsa hellre på bättre traktionära batterier som tål djupa urladdningar bättre än vanliga startbatterier, till båtens förbrukarbank. Djupa urladdningar är inte samma sak som djupurladdning i detta sammanhanget då man aldrig skall ladda ur mer än till 50% ävensom vissa batterityper tål mer, några gånger…  men inte alltför många gånger.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glömde skriva också att motorn tiltade ner hur lätt som helst (lät som bra kräm i batteri) men efter ett startförsök så orkade den knappt tilta upp motorn igen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 minuter sedan skrev Brandten:

Glömde skriva också att motorn tiltade ner hur lätt som helst (lät som bra kräm i batteri) men efter ett startförsök så orkade den knappt tilta upp motorn igen. 

Startmotorn tar betydligt mer effekt än en tilt så även urladdade batterier kan orka dra en tilt enstaka gång.

 

Att även tilten blev trött vid upptiltningen (det tar mer effekt att tilta upp än att sänka ner motorn) är en tydligt indikation på att batterierna är slut.

  • Gilla 3
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2024-06-27 vid 23:44 skrev Brandten:

Glömde skriva också att motorn tiltade ner hur lätt som helst (lät som bra kräm i batteri) men efter ett startförsök så orkade den knappt tilta upp motorn igen. 

Ok, och vad visar voltmetern/multimetern om du mäter över batteripolerna efter dessa övningar?

Jag är ingen gambler som brukar slå vad, men hade nog kunnat satsa iallfall någon krona på ett genuint batterifel.

Särskit efter att ha tagit del av dina tidigare mätvärden, 12,44 V, 12,79 V, 11,94 V.  Där du med en gång kan lämna det batteriet som enbart gav 11,94V, det som gav 12,44 känns tveksamt. Det tredje, det som gav 12,79 skulle jag givit en chans att mäta spänningen igen på efter ett dygns vila eller efter belastning med startmotor och drevlyften. 

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2024-06-29 vid 19:24 skrev Georg_Ohm:

Ok, och vad visar voltmetern/multimetern om du mäter över batteripolerna efter dessa övningar?

Jag är ingen gambler som brukar slå vad, men hade nog kunnat satsa iallfall någon krona på ett genuint batterifel.

Särskit efter att ha tagit del av dina tidigare mätvärden, 12,44 V, 12,79 V, 11,94 V.  Där du med en gång kan lämna det batteriet som enbart gav 11,94V, det som gav 12,44 känns tveksamt. Det tredje, det som gav 12,79 skulle jag givit en chans att mäta spänningen igen på efter ett dygns vila eller efter belastning med startmotor och drevlyften. 

12.25 mätte det "bästa" efter övningen. 

Satt i ett nytt 86Ah Biltemabatteri idag och motorn hoppade igång bara jag tittade på nyckeln. 😍🙏

Redigerad av Brandten
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Brandten:

12.25 mätte det "bästa" efter övningen. 

Satt i ett nytt 86Ah Biltemabatteri idag och motorn hoppade igång bara jag tittade på nyckeln. 😍🙏

Var rädd om det batteriet och sköt om det väl, då kan det hålla i många år.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...