Amyhavenang 0 Postad 27 Juni Hej! Det droppar vatten från den här delen, se rödmarkerat på bild, i vår motor under gång. En Volvo penta md11c. Funderar på om det är dåliga packningar som behöver bytas. Någon med tips och erfarenhet vad man ska göra? Samlas väldigt mycket vatten i kölsvinet och tyvärr är det ju dieselblandat som jag tyvärr pumpar ut i havet (förlåt mig!!) men vad gör man? 😊 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wildeside 452 Postad 27 Juni (redigerade) Är det längst bak där propelleraxeln går ut genom skrovet eller som i bilden längst ned som det läcker så är det propelleraxeltätningen som läcker in vatten. Ta en bättre bild av tätningen så kanske nån kan hjälpa till att förklara hur man packar om den om det är möjligt. Redigerad 27 Juni av Wildeside Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Amyhavenang 0 Postad 27 Juni 56 minuter sedan skrev Wildeside: Är det längst bak där propelleraxeln går ut genom skrovet eller som i bilden längst ned som det läcker så är det propelleraxeltätningen som läcker in vatten. Ta en bättre bild av tätningen så kanske nån kan hjälpa till att förklara hur man packar om den om det är möjligt. Det droppar från den längst mot aktern till! kanske dum fråga, men går det att packa om när båten ligger i vattnet? Eller det behöver man göra på land? Ska försöka ta en bättre bild Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Amyhavenang 0 Postad 27 Juni Bättre bild från var det droppar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 539 Postad 27 Juni Man kan prova att lossa kontramuttern och dra åt den stora muttern lite, så kanske det slutar läcka. Annars får man byta talgflätan som sitter i den stora muttern. Det kan göras utan att dra ur axeln. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wildeside 452 Postad 27 Juni Jag är inte så kunnig i den modellen du har men det kommer säkert ramla in fler inlägg i tråden vart efter. Det brukar väl rådas att inte packa om tätningen när man ligger i sjön, framför allt om man är amatör. Med tanke på dieselutsläpp så är det bästa att bara pumpa ur bottenskiktet i kölsvinet Diesel/olja flyter uppepå vattnet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wildeside 452 Postad 27 Juni (redigerade) Vet inte om det är samma tätning, men en hint om hur man packar om tätningen. Redigerad 27 Juni av Wildeside Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Amyhavenang 0 Postad 13 Juli Tack för era tips! Efter lite eftersökning insåg jag att jag inte har fyllt på smörjkoppen med marinfett och att det kanske har bidragit till att det droppar. Fyllt på där nu men det droppar fortfarande lite, så blir nog att byta packningar när vi tar upp henne på land till hösten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Leonardo 12 Postad 13 Juli Gällande kölsvinet finns det mattor och ”korvar” som suger upp olja och diesel, men inte vatten. Man kan byta dem då och då och ta med till återvinningscentral eller liknande. De finns på Biltema och båttillbehörsaffärer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 151 Postad 13 Juli Alla som haft barn, har bra erfarenhet av blöjor. Eller hur? Suger upp kiss och även grövre material. Dessutom inga båttillbehörspriser, typ Hjertmans. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 547 Postad 13 Juli 26 minuter sedan skrev Hybro: Alla som haft barn, har bra erfarenhet av blöjor. Eller hur? Suger upp kiss och även grövre material. Dessutom inga båttillbehörspriser, typ Hjertmans. De fungerar dåligt när man bara vill suga olja men inte vatten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser