raol 2 365 Postad 27 Juni Från den här säsongen har vi båten i Gbg och det har hunnit bli en hel del turer i närområdet senaste månaderna. I stort sett varje tur när jag passerar nordvästra sidan av vad man skulle kunna kalla för "Torslanda-halvön" hörs ett mycket starkt, väldigt dovt muller. Ljudet är konstant och varierar inte i styrka, men har en viss fluktuation i frekvensen. Ljudets karaktär (men inte styrka) påminner om många olika saker. T ex en avlägsen tung helikopter, en enorm fartygsdiesel på tomgång, dånet av ett tungt godståg, dånet av en stor grupp "MC-gängsmotorcyklar", men i samtliga fall utan några högfrekventa komponenter. Jag skulle säga att dånet ligger inom spannet 30-40 Hz. Det är så högt att det är väldigt påtagligt, så det handlar alltså inte om nåt knappt detekterbart. Utan mer som om man står inom nåt hundratal meter från ett tungt godståg. Och som sagt så är det konstant. Jag hör det från att jag kommer in i "zonen" tills jag passerar ur den. Se kartan för var det hörs. Jag kan inte hitta nåt på kartan som är en självklar källa till ett sånt ljud, och dessutom både vardagar och helger, dagtid och tidig kväll. Min kartbild här visar ungefär var jag hör det (inringat) och ungefär vilken riktning jag uppfattar att bullret kommer från vid de olika platserna (linjer). Det är svårt att riktningsbestämma lågfrekventa ljud, men grovt räknat i alla fall... Jag är väldigt nyfiken på vad det kan vara som alstras detta kraftiga muller som verkar finnas där vid alla möjliga tidpunker. Det måste vara outhärdligt att bo i området. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 27 Juni (redigerade) Jag är uppvuxen i området, men har inte varit där på några veckor, eller föresten, det har jag ju… Rya skog mellan Koppartrans och Ryaverket, där hörde jag ett konstant muller, trodde det var reningsverket eller nått fartyg. Det har ju nästan alltid mullrat, men jag skulle nog hellre vilja säga att det kommer från motsatt håll, sydost ungefär. Här finns mycket som kan mullra. Det finns en större fanbrik där man bygger personbilar, det finns ett stort raffinaderi i närområdet, och ett till litet längre bort. Det finns en oljehamn där man tar emot tjockolja, båtarna mullrar och det mullrar när oljan pumpas i piplinerna. Området du märkt ut är ju delar av Björköfjorden, här kan det förekomma viss militär verksamhet, och färjorna till Björkö och Hönö mullrar också en del, men inte så att man störs av det inne i land. Åkes Hönökaka har ju sitt bull-rande ”kagebakeri” rätt centralt i Torslanda, men det är rätt tyst… Torslanda flygplats är ju stängt sedan många år, annat var det när propellerplanen taxade innan dom flög med charterturister till Mallorca. Men vem flyger på Säve fpl nuförtiden? Polisen? Kustbevakningen? Redigerad 27 Juni av Georg_Ohm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 365 Postad 27 Juni Det är inte flygbuller. Jag är som "Radar" i MASH, hör helikoptrar innan andra, och är bra på att identifiera olika flygfarkoster baserat på ljud. Hade det varit flyg så hade det nog fått vara halva flottan Gripen som står och testar EBK på marken samtidigt, timmar i sträck. Ljudet kommer definitivt från land. Jag har också tänkt hamnen eller nån verksamhet nära där, men vad är det som kan mullra så oerhört starkt (så det upplevs som besvärande starkt en mil bort) med en konstant ton på ca 30-40 Hz i åtminstone en timme eller mer utan uppehåll (tiden det tar att passera området)? Som ett åskmuller som aldrig slutar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 27 Juni 2 timmar sedan skrev raol: Det är inte flygbuller. Jag är som "Radar" i MASH, hör helikoptrar innan andra, och är bra på att identifiera olika flygfarkoster baserat på ljud. Hade det varit flyg så hade det nog fått vara halva flottan Gripen som står och testar EBK på marken samtidigt, timmar i sträck. Ljudet kommer definitivt från land. Jag har också tänkt hamnen eller nån verksamhet nära där, men vad är det som kan mullra så oerhört starkt (så det upplevs som besvärande starkt en mil bort) med en konstant ton på ca 30-40 Hz i åtminstone en timme eller mer utan uppehåll (tiden det tar att passera området)? Som ett åskmuller som GöteborgsPosten har ju ibland förundrats och därefter förklarat olika ljudfenomen. Höga smällar som inte varit relaterade till gängkriminalitet eller ihållande mystiskt tutande som inte varit ett VMA utan ett godståg som tvingades backa en längre sträcka. Du kan ju alltid skriva till GP och fråga. Något annat på Hisingen är ju Vikans stenkross, den har ju varit igång sisådär 50-60 år. Vikan ligger utefter Torslandavägen i höjd med Arendal, innan man kommer fram till Syrhåla. Sedan har ju Volvos pressverk alltid fört oväsen också. Liksom den superhemliga basen för Aliens, på Noleredsvägen 51…. 🛸 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 365 Postad 27 Juni Ja, jag funderade också på bergtäkten. Där har jag varit en gång, på besök med universitetet för nästan 20 år sen. Det var inget dovt muller där just den dagen, men jag har ju inte hört detta samtliga gånger, utan bara oftast. Möjligen handlar det om nån gigantisk stålrulle som kontinuerligt rullar och krossar sten till grus. Det skulle kanske kunna ge ett så konstant, lågfrekvent buller. Det är just att det är helt konstant och så ihållande över lång tid, minst en timme i sträck, som gör det så udda. Maskinljud är ofta rytmiska eller intermittenta när det handlar om så här oerhört starka ljud. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 365 Postad 27 Juni Har hittat lite dokument från tillstånds- och planeringsprocesser för bergkross/bergtäkt och liknande, och ser att frekvenserna toppar runt 30-40 Hz, och att en förkross och mellankross kan ha en källljudstyrka på 120 dBA kontinuerligt. Det stämmer nog rätt väl med vad jag hör, baserat på avståndet. Jag bor ju i närheten av Backaplan och hör konserter i Slottsskogen under WoW som om de var några kvarter bort, men främst de lägre frekvenserna. Där är avståndet liknande, och gissningsvis är ljudtrycket från scenen också liknande. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terri 34 Postad 2 Juli De borrar sönder jorden under Göteborg, och bygger skyskrapor bland annat runt Järntorget, för att Göteborg skall bli en globalistisk Världsmetropol. Kan vara det som låter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 2 Juli 1 minut sedan skrev Terri: De borrar sönder jorden under Göteborg, och bygger skyskrapor bland annat runt Järntorget, för att Göteborg skall bli en globalistisk Världsmetropol. Kan vara det som låter. Västlänken håller sig på fastlandet, inte på Hisingen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser