Gå till innehåll
fredag 18 oktober 2024

Rekommendera Poster

hejsan

jag har målat mattsvart i styrhytten för att slippa ha solblänk i ögonen och det är verkligen behagligt.

jag letade färg och fick tips att blanda vit grund och svart blank som var det enda som fanns.

resultatet blev okej men inte helmatt.

 

finns det någon helmatt färg därute man kan använda roller och pensel?

helst svart men andra mörka kulörer går också bra om jag gillar den.

tack på förhand

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade en fondvägg i lägenheten där en tidigare ägare hade tapetserat med ett extremt mönster. Jag ville ha en svart vägg, men eftersom den var motsatt en vägg med stora fönster ville jag ha en helt matt färg. Färgbutiken sa att en helmatt takfärg kunde funka men att den är ömtålig. Jag körde ändå på det och väggen är härligt mattsvart. Petar man på den med nåt hårt blir det märken, men det är bara att ge fasen i det...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Jättesvart" och matt är färgen med koden RAL 9021. 

Denna kan med fördel matchas med olivgröngul 6014, och läderbrun 8027 penselmålat i något klatschigt mönster på fri hand.

Om man tycker att den olivgröngula är trist finns bronsgrön/natogrön 6031 som är litet ljusare.

 

Men RAL 9021 är väldigt nattsvart och sidenmatt.

 

Men skämt åsido, de militära industrifärgerna är väldigt bra, fäster på i princip allting, är dryga och man kan späda dom en hel del.

Dom är även både grundfärg och ytfärg på samma gång, oftast räcker en strykning då den täcker bra, särskilt den svarta, den som svenska försvaret kallar för "tjärsvart". 

Kan köpas både som spray och på burk av flera firmor på nätet, inte minst hos Kvibergs överskottslager.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Musou Black är världens just nu svartaste färg. Den suger åt sig 99,4 % av allt ljus, men tyvärr suger den åt sig en rejäl slant också. Priset ligger på drygt 3000:- kr/l.

 

Kanske kan den användas som ett komplement när allt är målat i svart för att döda ev. reflektioner från vissa ställen. Färgen finns även i dl-förpackning för runt 400:- kronor. Om inte annat kan det vara intressant och roligt att pröva färgen med kulören jättesvart.

 

Tillägg: Vanta black är svartare än Mosou black, men jag tror inte den finns som färg.

Acktar black är också jättesvart, men finns nog inte heller som färg.

Redigerad av Mackey
  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Mackey:

 

wow!!!

den måste jag prova :)

tack för tipset :D

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...