Gå till innehåll
onsdag 27 november 2024
bovil

Dra om el i äldre segelbåt

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)
22 timmar sedan skrev IngemarE:

Ladda således batteriet fullt och häng på lampan. När spänningen (med lampan som last) går under t ex 11,5V avbryter du och multiplicerar antalet timmar den lyst med 5 (strömmen). Då får du urladdad kapacitet i Ah. En del kör med lite lägre (10,5V) men när batteriet väl börjar rasa går det inte så mycket längre i alla fall.

Så gör jag ibland, kanske var tredje år eller så.

Funkar lätt och bra tycker jag.

Jag skriver upp spänningen då och då under urladdningen så får jag en tillräckligt bra kurva över kapaciteten som funktion av spänningen efter lite justering.

Redigerad av Mackey
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Mackey:

Nu förstår jag inte vad du menar?

En grafisk bottenkurva uppmätt med ekolodet visar väl inget om hur grunt det kommer att bli i färdriktningen?? Så använder iaf. inte jag ekolodet.

Eller är det djupkurvorna på sjökortet du menar?

 

Jag kan hålla med om att en batteritankmätare gör det lättare för alla ombord att förstå hur mycket el som finns kvar.

Som ägare har jag tillräcklig koll på hur mycket som finns kvar genom att veta att uppmätt spänning med kylkompressorn igång ger 0,4 V lägra värde än med vilade batterier.

Det gör det väl!

Om det grundar upp i färdriktningen visas ju en ”uppförsbacke” på skärmen.

Och då menar jag förstås hur botten ser ut omedelbart framför båten i färdriktningen, inte om 50 eller 100 meter. Det är iallafall så jag använder ekolodet, vid långsam färd framåt på okänt vatten, ja även kända vatten exempelvis vid ingång i naturhamn, eller då ankaret skall fällas i gäst-eller naturhamn.

Men det skrev jag inte, det höll jag för en självklarhet.

 

”Batteritankmätare” eller batterimonitor är ju väldigt bra. Men med alla olika mätinstrument man har ombord, om det är fast installerade eller annat såsom multimetrar eller kanske anemometern, så gäller det ju av veta vad det är man mäter och en referens att jämföra med om mätvärdet är dåligt, acceptabelt eller bra. Jag har träffat båtmänniskor som har noll koll på mätvärden och referenser en sådan som jag känner rätt väl förstod inte så mycket av sin logg och ekolod, eller kanske mer korrekt, han hade inga referenser att jämföra med, kanske mycket beroende på att den var inställd på icke metriska mått, liksom 12 timmars klocka. (Nejdå, du har ingen feber, tempen är ju bara nittionio grader…) Och vet man inte skillnaden på enkel V och dubbel W när det gäller elektriska storheter kanske man har svårt att tolka en ”batteritankmätare” som jag installerade åt honom. Men batteristapeln och %-satsen funkade bättre, men sådana människor deltar ju inte i diskussionerna på detta forum, ävensom dom är kognitivt välutrustade, och har en högskoleexamen… i ämnet ”utdöda

europeiska språk”.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Om det grundar upp i färdriktningen visas ju en ”uppförsbacke” på skärmen

Jag såg den bohusländska naturen framför mig och fattade inte alls hur en kurva där man just passerat kunde visa ett relativt plötsligt grund.

 

image.png.d2a303309ad18e4d9a7186b135c7ad7f.png

 

19 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Men batteristapeln och %-satsen funkade bättre,

Staplar och procent är absolut bättre för en del personer, men jag är rätt mycket emot att rekommendera en batterimonitor generellt. En orsak är säkert att jag har lätt för att förstå hur våra batterier mår och en annan sak att jag är emot fiffiga prylar om de inte behövs. Även om jag är tekniker så är jag ganska avogt inställd till "rolig teknik".

Mitt motto.

Färre prylar är bättre än flera prykar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Mackey:

Jag såg den bohusländska naturen framför mig och fattade inte alls hur en kurva där man just passerat kunde visa ett relativt plötsligt grund.

 

image.png.d2a303309ad18e4d9a7186b135c7ad7f.png

 

Norra delen av Hamburgsund.

Det beror på ekolodets lob, bottentäckningsytan. Den ytan framgår i dataraden på vissa plottrar. Det är bara inne på på grunt vatten som eklodet vara ser det man just passerat, och där innanför djupkurvorna har ju eklodet ändå bara ett högts begränsat användningsområde 

Jag menar att det är tendensen man får uppskatta, man ser att det böjar bli grunt. Visst det finns enstaka grund som ser ut som en pelare, eller vass alptopp, men oftast ser man tendensen, man får  ju ha litet förutseende och fantasi då man tolkar bottenkurvorna. Alltså ett sätt att tolka sina mätvärden. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2024-06-28 vid 13:31 skrev Lintott:

Enligt moderna regelverk så ska det finnas huvudsäkring efter batteriet. Den ska vara placerad inom 30 cm från batteriet. Om säkringen måste sitta längre bort så ska kabeln från batteri till säkring gå i skyddsslang (vanlig slang för elinstallation i bostäder fungerar fint).

Noterat och tillagt, saftey first!

 

2024-06-28 vid 13:31 skrev Lintott:

Jag hade velat ha både säkring o brytare mellan regulatorn och spridningsplinten (å så har jag det..). Du verkar sakna brytaren. När 12V till regulatorn bryts "så slutar den fungera". Blir det kortis i kabeln mellan solpanel o regulator så pajar oftast panelen (det har hänt mig p.g.a. dålig installation på varv) å så händer inget mer. Det finns ju ingen energi lagrad i panelen så den sätter inte fyr på samma sätt som batterikablarna.

Om jag förstår installationsmanualen till MPPT-regulatorn rätt så bör inte panelen var inkopplad utan att regulatorn är strömsatt från batteriet. Borde det inte rimligare med en brytare (med överbelastningsskydd) mellan solpanel och regulator och sen låta anslutningen mellan regulator och plus-plint enbart vara avsäkrad?

 

2024-06-28 vid 13:31 skrev Lintott:

 

Anderssonkontakterna är rejäla men lite klumpiga. Jag har installerat ett par kraftiga eluttag där jag använt Weipu SP21. De har kontakter i olika kombinationer (hankontakter, honkontakter, chassimontage, kabelmontage, täcklock). Det finns en tvåpolig som klarar 30A.

Tack! Precis vad jag letat efter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2024-06-29 vid 12:33 skrev Vestergren:

Jag hade aldrig ens tänkt tanken att sätta i bly, speciellt om du ändå ska göra om hela systemet. 

 

Om man gör en enkelt överslag mellan Biltema AGM 100 ah och Lifepo4 100 ah med blåtand på Amazon.

 

Så för att kunna nyttja 100 ah kostar det dig 5000 kr på Biltema dvs 2 st 100 a batterier, medans ett 100 ah Lifepo4 med blåtand kostar 2700 kr på Amazon...

 

Du får ett batteri som är lättare, tar mindre plats, som du kan övervaka via en app i telefonen, laddas betydligt fortare än bly, har en inbyggd BMS som skyddar batteriet mot både över och under laddning och kostar nästan hälften. 

 

Sen efter 300 cykler ger den dubbelt så dyra AGM banken upp, om den överlever så länge efter ex antal vintrar i båten där du glömmer underhållsladda ngn gg etc. 

 

Jag hade köpt Lifepo4 alla dagar i veckan, och då din motor ändå i princip bara kommer ge "växel pengar" till din förbrukning så behöver den knappt kopplas in. 

 

Du kan även skippa batteriövervakningen och underspänningskyddet vilket kostar 3000 kr eftersom detta finns inbyggt Lifepo4 batterierna. 

 

Så genom att välja lifepo4 har du ca 6000 kr över till ytterliggare ett lifepo4 batteri och en portabel panel.

 

 

 

Du fick mig att tänka om! Hade enbart kikat på LiFePO4 från Victron och andra märken som de större båtaffärerna erbjuder.

Efter lite (mycket) efterforskning lutar det åt någon 100Ah från LiTime eller DC House på Amazon, till de priserna är ju valet självklart.

 

Kommer nog inte strunta i Victrons shunt med tillhörande display (enklar att läsa av utan att behöva koppla upp telefonen mot BT varje gång) men iom batteriets inbyggda BMS som slår ifrån vid för låg spänning borde jag kunna skippa BatteryProtect åtminstone, alltid något!

 

Om man ändå, trotts det ringa bidraget, skulle vilja använda den lilla utombordarens generator på 4A hur skulle man då få detta att funka? Räcker det med en Victron Orion-Tr DC-DC laddare eller skulle fortsatt problemet med att laddningen avslutas abrupt kvarstå? Utombordaren har ju ingen elstart så ett separat startbatteri finns tyvärr inte att leda laddningen via.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
59 minuter sedan skrev bovil:

Borde det inte rimligare med en brytare (med överbelastningsskydd) mellan solpanel och regulator och sen låta anslutningen mellan regulator och plus-plint enbart vara avsäkrad?

Jag har sk dvärgbrytare mellan panelerna och regulatorn och mellan regulatorn och batterierna. (Tyvärr är en av dem bara typad för AC men bättre det än ingen tycker jag.) Praktiskt att kunna slå av panelerna ibland tycker jag.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev ChristerN:

Jag har sk dvärgbrytare mellan panelerna och regulatorn och mellan regulatorn och batterierna. (Tyvärr är en av dem bara typad för AC men bättre det än ingen tycker jag.) Praktiskt att kunna slå av panelerna ibland tycker jag.

Funderar på att köra denna dvärgbrytare för DC 10A, kanske inte den mest välkända tillverkaren men borde räcka för en liten solpanel.

https://amzn.eu/d/0gqOFzNf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns det någon vinst i att sätta två huvudbrytare (förutom den ovan diskuterade för solpanelen) i båten, en efter huvudsäkringen som gör hela batteriet isolerat och en som bryter elpanelen med alla förbrukare men låter MPPT, shunt med batterimätare och 230v-laddaren vara fortsatt ansluten?

 

Scenariot skulle i så fall vara att man vanligtvis enbart bryter strömmen till alla förbrukare men låter solpanelen ladda på som vanligt och även låter shunten fortsätta mäta men i vissa fall (längre uppställning, eller om båten av någon anledning skulle stå utan solpanelen inkopplad) välja att helt bryta strömmen till batteriet för att minimera all förbrukning?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
16 minuter sedan skrev bovil:

Funderar på att köra denna dvärgbrytare för DC 10A, kanske inte den mest välkända tillverkaren men borde räcka för en liten solpanel.

https://amzn.eu/d/0gqOFzNf

Du behöver ju bara en på pluspolen (dvs enpolig räcker), sedan kan du väl sätta den lite skyddat utan risk att bli översköljd så behöver du inte "lådan".

 

Om du tänkt ha den länkade mellan panel och regulator så är det overkill - det räcker med en enkel brytare. Panelen kan nämligen aldrig lämna så hög ström att kablarna far illa (om du inte har ett helt lastdäck paneler förstås), så en säkring där är överflödig.

Men absolut brytare, det är som @ChristerN skriver praktiskt att kunna slå av panelerna ibland.

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
29 minuter sedan skrev bovil:

Finns det någon vinst i att sätta två huvudbrytare (förutom den ovan diskuterade för solpanelen) i båten, en efter huvudsäkringen som gör hela batteriet isolerat och en som bryter elpanelen med alla förbrukare men låter MPPT, shunt med batterimätare och 230v-laddaren vara fortsatt ansluten?

 

Scenariot skulle i så fall vara att man vanligtvis enbart bryter strömmen till alla förbrukare men låter solpanelen ladda på som vanligt och även låter shunten fortsätta mäta men i vissa fall (längre uppställning, eller om båten av någon anledning skulle stå utan solpanelen inkopplad) välja att helt bryta strömmen till batteriet för att minimera all förbrukning?

Det vanliga är att man har en huvudsäkring närmast batteriet och huvudbrytare till de olika grupperna.
I min båt sitter det en huvudsäkring som bryter precis allt och sedan brytare till ankarspel, bogpropp, start och service. Sedan så klart en massa säkringar i olika nivåer, tror det är tre eller fyra nivåer om jag räknar in viss elektronik som har egen säkring på inkommande ström.

Kortfattat: Ja, det är en bra setup! 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
48 minuter sedan skrev bovil:

Funderar på att köra denna dvärgbrytare för DC 10A, kanske inte den mest välkända tillverkaren men borde räcka för en liten solpanel.

https://amzn.eu/d/0gqOFzNf

Känns som väldigt mycket overkill för en "liten solcellspanel". Jag hade bara satt en vanlig flatstiftssäkring efter regulatorn.

 

Ser man ett behov av att kunna stänga av panelerna ofta så kanske en strömbrytare bör finnas, men jag kopplar bara ur panelen under vintersäsongen och då är det ju enkelt att ta bort säkringen. En strömbrytare tillför inte mycket i så fall.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev IngemarE:

Du behöver ju bara en på pluspolen (dvs enpolig räcker), sedan kan du väl sätta den lite skyddat utan risk att bli översköljd så behöver du inte "lådan".

 

Om du tänkt ha den länkade mellan panel och regulator så är det overkill - det räcker med en enkel brytare. Panelen kan nämligen aldrig lämna så hög ström att kablarna far illa (om du inte har ett helt lastdäck paneler förstås), så en säkring där är överflödig.

Men absolut brytare, det är som @ChristerN skriver praktiskt att kunna slå av panelerna ibland.

Jag misstänker att jag blivit färgad av diverse amerikanska RV och båt-tutorials på YouTube där lastbrytare av den typen jag länkade tydligen erfordras för att man ska följa reglerna.

Vad är det för regelverk som gäller för lågspänningsinstallationer i svenska båtar?

 

Då kanske det blir en enkel brytare istället. Det borde kanske fungera med en brytare av samma typ som tex de huvudbrytare man använder? Misstänker att spänningen är högre på solpanelen men kanske inte så pass mycket högre att det blir något problem

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
21 minuter sedan skrev bovil:

Jag misstänker att jag blivit färgad av diverse amerikanska RV och båt-tutorials på YouTube där lastbrytare av den typen jag länkade tydligen erfordras för att man ska följa reglerna.

Jo, på landstrrömssidan (230V) är det krav på tvåpoliga säkringar, eftersom båten är sladdansluten och fas/nolla kan hamna på vilken som.

 

Men nu talar vi ju att bryta bort solpanelen, och det är en annan sak. Så snart du hamnar på andra sidan regulatorn är dock säkring viktig. Inte för krämen från panelen utan för den som kan gå baklänges från batteriet om det blir kortslutning i t ex regulatorns utgång.

 

En och samma typ är inte optimal eller ens lämplig överallt. Inte ens om den krävs enligt lag på vissa ställen så är det bäst överallt 😉

 

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
45 minuter sedan skrev IngemarE:

Jo, på landstrrömssidan (230V) är det krav på tvåpoliga säkringar, eftersom båten är sladdansluten och fas/nolla kan hamna på vilken som.

Det är faktiskt mellan solpanel och regulator de placerar liknande brytare ”over there” i tex husbilar.

Men håller med om att det kanske är lite i överkant 😄

Redigerad av bovil
Felstavningar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fortsätter i denna tråd då frågan är av samma natur, det tidigare kopplingsschemat i tråden skapades för att hjälpa till en släkting med dennes båt.

 

Nu väntar motsvarande projekt på egen ny (för mig) båt med snarlikt upplägg men med lite fler förbrukare och en inombordare istället.

Har tagit stora delar av inspirationen från ett av Victrons systemscheman som jag tyckte verkade lämpligt för vårat system.

1922079071_El-schemaL32v1.thumb.png.33f40f1b0f42321f782244eeabdf8328.png

Stora delar har avhandlats tidigare i tråden men det är några frågor kopplat till tilläggen i detta system:

  • Tänker jag rätt i hur DC-DC laddare är kopplad och sammankopplingen av den negativa sidan mellan startbatteriet och förbrukningsbatteriet?
  • Är det bäst att ansluta ankarspelet till startbatteriet (som ovan) eller till förbrukningsbatteriet?
  • Kommer eventuellt komplettera med en extra lös solpanel, kan den parallellkopplas till samma regulator?
  • Tanken är att stänga brytarna vid startbatteriet och innan distributionspanelen när båten inte används för att låta solcellen, shunt och 230v laddare fortfarande fungera när man lämnar båten men kunna isolera båda batterierna helt om man vill.
  • Är det dumt att sätta brytaren till Wallas-värmaren på elpanelen iom att den ska kunna kyla efter avstängning? Har den ingen förbrukning när den har kylt klart räcker det kanske att säkra av den från säkringsplinten istället? Om den har någon liten standby-förbrukning man vill kunna stänga av är det kanske bättre med separat dold brytare till Wallasen?

Något annat jag har missat eller inte tänkt på? :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svarar mig själv med ett något förbättrat kopplingsschema:

1470631651_El-schemaL32v2.thumb.png.319270904bb54cbb5fca3ba38a51bd33.png

Förändringar:

  1. Arrangerat om och förenklat huvudbrytarna
    1. Huvudbrytare av typ 5511e som har gemensam på/av för två skilda kretsar samt sammankopplare vid nödfall (dubbelav/dubbelpå/gemensam på) denna är tänkt att slås på när man använder båten och medger då motorstart, laddning från generator och alla förbrukare och sen vara av när man inte använder båten.
      (Huvudbrytaren ska klara 750A i 30 sekunder per krets vilket borde vara mer än tillräckligt för motorstart)
       
    2. Brytare för 230v laddning och solcell till förbrukarbanken, denna är tänkt att som regel vara på hela tiden för att möjliggöra konstant laddning av batteriet från solceller alternativt landström om det är inkopplat samtidigt som allt annat är avstängt men finns för att helt kunna isolera batterierna vid behov
       
  2. Lite små korrigeringar och förenklingar

Nu ska jag bara klura ut var allt ska sitta i båten, tänkte försöka lägga upp lite bilder när det väl blir verklighet om någon är intresserad, alltid hjälper det någon som är i samma sits tänker jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2024-06-30 vid 18:36 skrev Mackey:

Nu förstår jag inte vad du menar?

En grafisk bottenkurva uppmätt med ekolodet visar väl inget om hur grunt det kommer att bli i färdriktningen?? Så använder iaf. inte jag ekolodet.

Eller är det djupkurvorna på sjökortet du menar?

 

 

Jag har ett frammåtseende ekolod från Garmin.

Alltså kan jag nöjaktigt se hur botten ser ut framför mig.

Mycket praktisk om man smyger in i okända vikar, ska lägga sig på svaj o s v.

 

Går att ställa in larm. T ex om det framöver blir grundare än 3 meter.

 

Räddat mig många gånger.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske det här vore något?

 

IMG_20241101_124028.jpg

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...