Gå till innehåll
tisdag 12 november 2024
raol

Vet nån om/hur man kan uppdatera Raymarine Lighthouse-sjökort?

Rekommendera Poster

När vi köpte plotter för snart fyra år sen följde det med ett kort med Lighthouse-sjökort från 2019. Inte så värst mycket har ändrats i vår del av landet, men det är ändå lite störande att inte ha med t ex ett nyupptäckt grund i området utanför hamnen.

Nytt kort för samma område kostar ca 1700 spänn. Lockar mig inte alls. Men att betala lite för att uppdatera skulle kunna vara tänkbart. Jag har nu lagt en bra stund på att försöka hitta hur man gör och priser för att skaffa Raymarine Premium, men inte lyckats. Allt jag får fram är "Redeem your voucher", dvs "lös in din kupong". Som om man skulle ha en, bara så där...

Visst, när man köper ett nytt kort får man säkert en sån, men om man vill uppdatera utanför det första året efter att man köpt kortet, förväntas man då köpa kortet på nytt? Uppdateringar kommer ändå bara en gång per år i officiella sjökortsutgåvor, så det gör ju uppdateringar under året helt meningslösa...

Jag kan inte hitta nåt sätt att starta nån form av "premium"-abonnemang för att uppdatera sjökort utanför det första året, och jag hittar ingen information alls om det.

Nån som gjort detta och vet hur man gör???

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hei

du må melde deg på som bruker. Deretter må du ha et løpende abbo på kartan.

Som du sier så har du kartan og vill ikke kjøpe på nytt.. Nej, men du har ikke kjøpt kart. Du har fått et kart ikke kjøpt et kart som allerede lå i plottern.

Og oppdateringer på sjøkart sker kontinuerlig. Og det utgis kontinuerlig. Fra Sjøkartverket Ufs-underrättelser för sjöfarande.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
19 minuter sedan skrev AlfaAlfa:

Hei

du må melde deg på som bruker. Deretter må du ha et løpende abbo på kartan.

Som du sier så har du kartan og vill ikke kjøpe på nytt.. Nej, men du har ikke kjøpt kart. Du har fått et kart ikke kjøpt et kart som allerede lå i plottern.

Og oppdateringer på sjøkart sker kontinuerlig. Og det utgis kontinuerlig. Fra Sjøkartverket Ufs-underrättelser för sjöfarande.

Nja, jag har köpt ett, sen att det var en del av ett paket är irrelevant.
Användare är jag, dvs jag har konto, men jag hittar inget sätt att koppla sjökortet till kontot.

Sjökorten "uppdateras" visserligen kontinuerligt, men sjökortsutgåvor kommer som tätast en gång per år (vissa områden mer sällan), och det är såna som kommer på korten till plottrar. Inte kontinuerligt. Köper man ett kort med sjökort just nu får man 2023 års utgåva för västkusten eftersom det är den senaste (i bästa fall rättat till november 2023) och nästa planerade kommer 2025, som då finns på digitala sjökort från 2026. Rättelser efter publikationsdatum måste läggas till via uppdateringar.

Jag har också försökt kontakta Raymarine, men ingen svarar på telefon.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...