Torx 0 Postad 25 Juni Hej på er! Jag har en Yamaha 20hk utombordare från 1983 som jag inte riktigt blir klok på. Problemet är att det läcker/sipprar ut kylvatten inuti nedre motorkåpan när motorn körs. Vattnet droppar/rinner ut sedan ut genom ett hål kåpan. Det är en fin skvallerstråle och motorn kyler åtminstone delvis. Har kört den hyfsat länge på låg/halv fart vilket inte verkar vara något problem. Men vad jag kan förstå så är det något som är galet och jag har därför inte vågat köra en längre sträcka i sjön på högre varvtal. Felet uppstod från en säsong till en annan. Kan tillägga att impellern byttes innan första starten för säsongen, så min misstanke har varit att något blivit fel vi monteringen av impellern så att vattnet delvis leds upp fel väg och sipprar ut på fel ställe. Nu har jag plockat ner nedre delen av riggen flera gånger och kollat så att impellern/impellerhuset ser bra/tätt ut, vilket gör att jag inte längre tror att något är fel där. Det ser också ut som att röret som leder vattnet upp till motorn sluter tätt mot impellerhuset. Min senaste teori har därför varit att det är något läckage längre upp där röret ansluter till motorn, eller riggpackningen eller något annat i den regionen. Det som gör mig ännu mer förbryllad är att det inte läcker något när jag kör motorn med en vattenslang direkt kopplat på röret som går upp till motorn. Det borde väl tala för att det inte är något läckage längre upp? se klippen för att se vart vattnet läcker. I andra klippet körs motorn med slangen påkopplad. Om någon har något tips på vart jag kan felsöka vidare är jag väldigt tacksam 🙏. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Najse 1 Postad 4 Juli 2024-06-25 vid 20:55 skrev Torx: Hej på er! Jag har en Yamaha 20hk utombordare från 1983 som jag inte riktigt blir klok på. Problemet är att det läcker/sipprar ut kylvatten inuti nedre motorkåpan när motorn körs. Vattnet droppar/rinner ut sedan ut genom ett hål kåpan. Det är en fin skvallerstråle och motorn kyler åtminstone delvis. Har kört den hyfsat länge på låg/halv fart vilket inte verkar vara något problem. Men vad jag kan förstå så är det något som är galet och jag har därför inte vågat köra en längre sträcka i sjön på högre varvtal. Felet uppstod från en säsong till en annan. Kan tillägga att impellern byttes innan första starten för säsongen, så min misstanke har varit att något blivit fel vi monteringen av impellern så att vattnet delvis leds upp fel väg och sipprar ut på fel ställe. Nu har jag plockat ner nedre delen av riggen flera gånger och kollat så att impellern/impellerhuset ser bra/tätt ut, vilket gör att jag inte längre tror att något är fel där. Det ser också ut som att röret som leder vattnet upp till motorn sluter tätt mot impellerhuset. Min senaste teori har därför varit att det är något läckage längre upp där röret ansluter till motorn, eller riggpackningen eller något annat i den regionen. Det som gör mig ännu mer förbryllad är att det inte läcker något när jag kör motorn med en vattenslang direkt kopplat på röret som går upp till motorn. Det borde väl tala för att det inte är något läckage längre upp? se klippen för att se vart vattnet läcker. I andra klippet körs motorn med slangen påkopplad. Om någon har något tips på vart jag kan felsöka vidare är jag väldigt tacksam 🙏. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Najse 1 Postad 4 Juli (redigerade) Hej.Det är sannolikt riggpackningen som läcker. Man får lyfta på motorn och stoppa dit en ny packning. Lossa och ta bort växelhuset inkl rigg . Så slipper axeln spöka sedan när man lyfter motorn. Sedan får man demontera det som blir i vägen när man lyfter upp motorn, växelvirar,gas osv .. Kollade vad en firma skulle ta för min 70 hästare . Dom sa runt 4 Tim x1000kr + materiel. . Detta om skruvarna mellan rigg och motor inte ärgat fast . Lycka till. Mvh Roger/Najse Redigerad 4 Juli av Najse 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Torx 0 Postad 4 Juli (redigerade) Okej, tack för svar! Om det är riggpackningen, borde det inte i så fall läcka även när jag kör motorn med vattenslangen påkopplad? Redigerad 4 Juli av Torx Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Najse 1 Postad 5 Juli I mitt fall kom inget vatteläckage förrän jag satt den i vattnet Mitt förslag är att du skaffar en plasttunna som går så långt upp på riggen som möjligt och kör motorn utan slangen. I mitt fall uppträder läckaget först när jag kör på lite högre varvtal än tomgång. Jag kan använda båten , men måste hålla koll på tempen. Så jag kan inte återkoppla mitt problem förrän senare i höst när jag ska försöka fixa felet. Mvh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Torx 0 Postad 17 Augusti (redigerade) Har bytt riggpackning och nu spinner den som en katt och det läcker inte en droppe vatten 🙏. Redigerad 17 Augusti av Torx Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser