Karljohansson 8 Postad 25 Juni Precis köpt en segelbåt, har lite strul med generatorn så skulle behöva kunna mäta hur mycket batteri jag har kvar i startbatteriet, så behöver köpa en multimeter, funderar på den nedan? Något mer man behöver eller funktioner man bör ha på segelbåt? Läst mig till att man kan se hur laddat ett batteri är ungefär där får man 12,6 volt= fulladdat 12,3 Voly typ halvldaddat 12 volt nästan tomt. någon som hör om detta är rimligt? https://www.biltema.se/verktyg/matverktyg/matinstrument/multimetrar/digital-multimeter-2000018521?gad_source=1&gbraid=0AAAAADowiYiwPzvPPvbRbui4xEFN7aJty&gclid=CjwKCAjw1emzBhB8EiwAHwZZxTiH9pSsY3p3PrbJLOQc0-nhBu481-vy0ePMeyNSXr38PnZcpAjHEhoCl6QQAvD_BwE Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wildeside 452 Postad 25 Juni (redigerade) Det instrumentet duger att mäta med i båten. En bra bild framtagen av någon annan en jag. Redigerad 25 Juni av Wildeside 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 357 Postad 25 Juni Det funkar fint, men tänk på att den spänning som batteriet har beror på om det nyss laddats eller nyss använts under belastning. Nyss fulladdat (från nyss till senaste dygnet) kan spänningen mycket väl vara över 13 V, för att gradvis (över några dygn) sjunka ner till en stabil fullspänning på kanske 12.7-12.8 V. Har batteriet nyss belastats, t ex med en startmotor, ett ankarspel, en bogpropeller eller nån annan kraftigare förbrukare, kan spänningen tillfälligt vara sänkt med många tiondels volt, även om batteriet för stunden är helt obelastat. Så ska du mäta, så behöver du mäta när batteriet är "stabilt", dvs varken laddats eller belastats senaste dygnet eller så. Men problemet är förstås större när det är en "felvisning" åt det lägre hållet, eftersom det knappast är ett problem att batteriet verkar mer fullt än det är... Jag skulle säga att 12.4-12.5 V kan vara en bra undre gräns för ett startbatteri. Ladda om det halkar under det, dvs om båten används så sällan att motorn inte laddar upp det tillräckligt, eller om motorn inte har fullgod laddningsförmåga (som i ditt fall). 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 869 Postad 25 Juni 40 minuter sedan skrev Karljohansson: - - - funderar på den nedan? Något mer man behöver eller funktioner man bör ha på segelbåt? - - - https://www.biltema.se/verktyg/matverktyg/matinstrument/multimetrar/digital-multimeter-2000018521?gad_source=1&gbraid=0AAAAADowiYiwPzvPPvbRbui4xEFN7aJty&gclid=CjwKCAjw1emzBhB8EiwAHwZZxTiH9pSsY3p3PrbJLOQc0-nhBu481-vy0ePMeyNSXr38PnZcpAjHEhoCl6QQAvD_BwE Den multimetern är nog ok men jag kan rekommendera att gå upp ett steg och köpa en tångamperemeter istället. Den kan hållas runt en kabel och mäta hur mycket ström det går genom kabeln. Mycket användbar för att se om det flyter någon ström genom kablar. https://www.biltema.se/verktyg/matverktyg/matinstrument/amperemetrar/tangamperemeter-400-a-2000044264 Eller den här från Classe https://www.clasohlson.com/se/Digital-tangamperemeter-UNI-T,-UT203R/p/Pr368126000 Eller från Kjell&Co https://www.kjell.com/se/produkter/el-verktyg/verktyg/matinstrument/multimetrar/uni-t-ut210d-tangmultimeter-acdc-200-a-p48436 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 457 Postad 25 Juni 1 timme sedan skrev Karljohansson: Läst mig till att man kan se hur laddat ett batteri är ungefär där får man 12,6 volt= fulladdat 12,3 Voly typ halvldaddat 12 volt nästan tomt. någon som hör om detta är rimligt? https://www.biltema.se/verktyg/matverktyg/matinstrument/multimetrar/digital-multimeter-2000018521 Funkar säkert jättebra, jag har Biltemas billugaste multimeter i båten sedan 2011 och innan dess hade jag den i 10 år som slit och släng instrument i bilen, men den gick aldrig sönder så den blev aldrig slängd. Undvik att ladda ur batteriet mer än till gult område och om du gör det så ladda det så snart som möjligt. Då blir livslängden betydlit längre. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 151 Postad 25 Juni (redigerade) Mycket nöjd med den från Clas! Det finns mycket nytt nu för tiden, som mäter t ex batteristatus och skickar till mobilen. Jag har en äldre modell, som jag är så nöjd med. Nasa BM-1 Och under denna en enkel strömmätare som visar vad solcellen ger för tillfället. Alltså dras 1.8 A ur batterierna, d v s till kylboxen. Redigerad 25 Juni av Hybro . 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 151 Postad 25 Juni Jag har att alltid med mig min tångamperemeter från Clas. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Karljohansson 8 Postad 26 Juni Om man även vill använda verktyget för att mäta ström hemma i lägenheten något man bör tänka på då? eller funkar ovan för det? tänker så man kan använda den i fler syften hemma vid mindre renoveringar och liknande Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 597 Postad 26 Juni (redigerade) 2 timmar sedan skrev Karljohansson: Om man även vill använda verktyget för att mäta ström hemma i lägenheten något man bör tänka på då? eller funkar ovan för det? tänker så man kan använda den i fler syften hemma vid mindre renoveringar och liknande Är det verkligen ström du tänker på att mäta hemma, och är "verktyget" tångamperemetern eller multimetern ? Om du verkligen menar ström och verktyg=tångamperemetern måste du - precis som i båten och vid likström - tänka på att bara mäta runt en ledare (fas eller nolla spelar ingen roll). Det innebär att du egentligen "bara" kan mäta inne i elcentralen eller i väggdosor som öppnats så de enskilda ledarna kan nås. Tänker du däremot använda den för att mäta spänning, dvs med båda pinnarna i uttaget få en uppfattning om matningen är bortbruten eller ej t ex, så måste du tänka på att ställa in instrumentet på AC V (växelspänning). Och om det är en multimeter se till att ingen av kablarna sitter i strömmätningsuttaget ("A" eller "mA") utan i uttaget för "V". För annars smäller det..... För att kolla om ett uttag eller lamputtag bär nätspänning hemma är annars en späningsprovarmejsel ett synnerligen användbart verktyg. Har alltid en sådan mejsel i innerfickan 😉 . Den innehåller en glimlampa (eller LED) och ett strömbegränsningsmotstånd och lyser vid en mycket låg och ofarlig ström. Man sätter fingret i toppen på mejseln, och fungerar själv som jord/återledare. Lyser mejseln på den ena (fasledaren) skall man ge sjutton i att pilla vidare. Observera dock att detta verktyg endast är avsett för och fungerar mot elanläggningen "hemma". Inte 12V-systemet i båten. Redigerad 26 Juni av IngemarE 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Karljohansson 8 Postad 26 Juni 4 hours ago, IngemarE said: Är det verkligen ström du tänker på att mäta hemma, och är "verktyget" tångamperemetern eller multimetern ? Om du verkligen menar ström och verktyg=tångamperemetern måste du - precis som i båten och vid likström - tänka på att bara mäta runt en ledare (fas eller nolla spelar ingen roll). Det innebär att du egentligen "bara" kan mäta inne i elcentralen eller i väggdosor som öppnats så de enskilda ledarna kan nås. Tänker du däremot använda den för att mäta spänning, dvs med båda pinnarna i uttaget få en uppfattning om matningen är bortbruten eller ej t ex, så måste du tänka på att ställa in instrumentet på AC V (växelspänning). Och om det är en multimeter se till att ingen av kablarna sitter i strömmätningsuttaget ("A" eller "mA") utan i uttaget för "V". För annars smäller det..... För att kolla om ett uttag eller lamputtag bär nätspänning hemma är annars en späningsprovarmejsel ett synnerligen användbart verktyg. Har alltid en sådan mejsel i innerfickan 😉 . Den innehåller en glimlampa (eller LED) och ett strömbegränsningsmotstånd och lyser vid en mycket låg och ofarlig ström. Man sätter fingret i toppen på mejseln, och fungerar själv som jord/återledare. Lyser mejseln på den ena (fasledaren) skall man ge sjutton i att pilla vidare. Observera dock att detta verktyg endast är avsett för och fungerar mot elanläggningen "hemma". Inte 12V-systemet i båten. hehe lite slarvig användning av begrepp;) menade mäta spänning hemma Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser