Gå till innehåll
torsdag 19 september 2024

Rekommendera Poster

Att hitta info om lämplig 3-slagen lina till ankarspel är inte enkelt så jag tänkte dela lite erfarenheter.

 

I höstas monterade jag ett elektriskt ankarspel i stäven på min 37fot segelbåt. Det blev en Lewmar Pro series 1000 med hosiontell axel monterad på en hylla nere i ankarboxen. So far so good. Nu till kombinationen kätting och lina.

 

Man vill ju gärna ha kätting mot botten och nästan ända upp till båten i normala djup men sedan lina för fjädring när allt är stumt och för att utan att det blir för tungt därframme få till ca 60 meter total längd när så krävs.

 

Jag valde att ha 25 meter kätting och 40 meter lina. Detta innebär att i de flesta fall på ostkusten blir det lagom att lägga ut hela kättingen ner till strax under vattenytan och knopa fast med den lina som är ute som snubber. (15m + 2 × djupet)

 

För spel med kättinghjul som även kan mata in lina krävs en treslagen sådan. Men vilken typ ska man välja?

 

Till att börja med så var mitt spel dimensionerad för 8 mm kätting och 14 eller 16 mm lina. Man ska välja 14 mm annars blir det dels för trångt i sista länken där man kopplar ihop och dels kan splitsen i sig själv bli för fet för att smidigt gå runt kättinghjulet.

 

Valet av den treslagna linan är mycket viktigt för att slippa problem vid in och utmatning. Man ska välja en lite tyngre, 

något styvare och relativt hårdare slagen polyesterlina än för vanlig förtöjning. Naturligtvis får linan inte vara jättestyv då rinner den inte ner i boxen på ett bra sätt. Men för detta ändamål är funktionen kring ankarspelet och den underliggande ankarboxen helt avgörande. Inte goda fjädringsegenskaper i linan som annars prioriteras.

 

Initialt blev jag rekommenderad linan STORM av PolyRopes. Denna lina är utmärkt som förtöjningslina men fullständigt olämplig för att matas igenom ett elektriskt ankarspel med kättinghjul för en kätting och lina kombination.

 

Undvik STORM linan eller liknande mjuka och löst slagna linor för detta ändamål. Det ledde till en total intrassling runt kättinghjulet och haverering av mitt sprillans nya ankarspel.

 

Har nu bytt ut spelet till ett likadant, men nu försett det med den rätta typen av treslagen lina enligt ovan. Funkar perfekt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Storm-linan är specifikt tillverkad för att vara betydligt mer elastisk än normala treslagna, så knappast lämplig i ett ankarspel. Det är ju en förtöjningslina. Konstigt att nån rekommenderade den.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev Joakimharlin:

Att hitta info om lämplig 3-slagen lina till ankarspel är inte enkelt så jag tänkte dela lite erfarenheter.

 

I höstas monterade jag ett elektriskt ankarspel i stäven på min 37fot segelbåt. Det blev en Lewmar Pro series 1000 med hosiontell axel monterad på en hylla nere i ankarboxen. So far so good. Nu till kombinationen kätting och lina.

 

Man vill ju gärna ha kätting mot botten och nästan ända upp till båten i normala djup men sedan lina för fjädring när allt är stumt och för att utan att det blir för tungt därframme få till ca 60 meter total längd när så krävs.

 

Jag valde att ha 25 meter kätting och 40 meter lina. Detta innebär att i de flesta fall på ostkusten blir det lagom att lägga ut hela kättingen ner till strax under vattenytan och knopa fast med den lina som är ute som snubber. (15m + 2 × djupet)

 

För spel med kättinghjul som även kan mata in lina krävs en treslagen sådan. Men vilken typ ska man välja?

 

Till att börja med så var mitt spel dimensionerad för 8 mm kätting och 14 eller 16 mm lina. Man ska välja 14 mm annars blir det dels för trångt i sista länken där man kopplar ihop och dels kan splitsen i sig själv bli för fet för att smidigt gå runt kättinghjulet.

 

Valet av den treslagna linan är mycket viktigt för att slippa problem vid in och utmatning. Man ska välja en lite tyngre, 

något styvare och relativt hårdare slagen polyesterlina än för vanlig förtöjning. Naturligtvis får linan inte vara jättestyv då rinner den inte ner i boxen på ett bra sätt. Men för detta ändamål är funktionen kring ankarspelet och den underliggande ankarboxen helt avgörande. Inte goda fjädringsegenskaper i linan som annars prioriteras.

 

Initialt blev jag rekommenderad linan STORM av PolyRopes. Denna lina är utmärkt som förtöjningslina men fullständigt olämplig för att matas igenom ett elektriskt ankarspel med kättinghjul för en kätting och lina kombination.

 

Undvik STORM linan eller liknande mjuka och löst slagna linor för detta ändamål. Det ledde till en total intrassling runt kättinghjulet och haverering av mitt sprillans nya ankarspel.

 

Har nu bytt ut spelet till ett likadant, men nu försett det med den rätta typen av treslagen lina enligt ovan. Funkar perfekt.

När jag installerade mitt Lewmarspel så splitsade installatören en vanlig treslagen lina i sista kättinglänken. Min erfarenhet är som din att det fungerar bra med den treslagna linan i kabelaret. Jag valde 30 m kätting och sen tror jag det sitter 60 m lina. Vid något enstaka tillfälle har linan löpt ut över kabelaret men oftast bara så långt att kättingkroken fästs i sista länken.

 

Jag tyckte linan ständigt låg i blötan längst ner under kättingen så jag skaffade en trekantig skiva som sitter snett in mot förstäven en bit under däck. Det sitter bara ett par lister skruvade i sidorna o håller skivan på plats. Det blir som en upp-o-nedvänd tetraederformad tratt längst fram i stäven som rymmer hela linan. Där ringlar jag upp linan så den ligger dränerad (linänden självklart fastknuten i en bygel). Nu är det bara splitsen som ligger nere i botten av ankarboxen. Om kättingen tar slut så fortsätter det bara med linan. Sen har jag köpt perforerad golvplatta som sågats till o lagts i botten av boxen så får även kättingen lite luft under sig.

 

"Stormlinan" är kanske inte så bra till ankarspelet men jag har köpt en bit sådan som jag splitsade ögon på i båda ändar efter att ha trätt på en kättingkrok som sytts fast med en kaus mitt på linan. Stormlinan skruvar sig inte när den används som snubberlina, den är lite elastisk och glider lätt mot förstäven om båten vrider sig i vinden.

 

Hur kunde ankarspelet haverera? Det sitter ju en slirkoppling mellan axeln o kabelaret så man inte ska kunna bränna motorn.

 

Jag släpper alltid ner ankaret till botten från sittbrunnen. Sen går jag fram o håller ögonen på utmatningen av kätting till lagom längd (har räkneverk i fjärrkontrollen). Vid upptagning står jag också framme i fören o håller koll när jag kör upp ankaret. Samtidigt spolas all lera o dy bort efterhand som kättingen kommer upp. Sen kan jag ha koll på att ankaret kommer upp till däverten så det sitter bra innan det säkras och riskerar inte att överbelasta motorn när ankaret parkeras i däverten.

 

709315499_DSCN4247-krympt.thumb.jpg.cebc9677ee3df08843dac11da2ed3c95.jpg

 

Gamla treslagna snubberlinan som skruvade sig är utbytt till Stormlina utan ryckdämpare.

1361965803_DSCN4248-krympt.thumb.jpg.944ffc5ab39585eaef2a8ad028a87382.jpg

 

2004764977_DSCN4249-krympt.thumb.jpg.31d49d625f1aa3c95448bcf73e9916b4.jpg

 

Redigerad av Lintott
La till ett par bilder

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En mjuk och "trådig" lina som STORM följer med runt kabelaret vilka spärrar som än sitter där och skapar ett obeskrivligt trassel med bomstopp i ankarspelet som följd.

 

Däremot som snubberlina är den idealisk. Så använder jag den också numera de få gånger jag ligger enbart på kättingen.

 

Att lägga linan på en separat hylla / fack för att  hålla den torr är ett bra tips!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...