Gå till innehåll
söndag 29 september 2024
Ruskpricken

Vattenrör-dragning

Rekommendera Poster

Har en fundering å inget svar så jag kastar ut frågan.

Från skrovgenomföringen har jag en slang via en kran som sitter direkt på genomföringen å sen upp till handpumpen till toan, en Jabsco.

Direkt efter kranen tänte jag montera ett T-rör å så därifrån sätta på en lite elpump, å på den an slang å dusch-munstycke. Detta för att kunna tvätt renet ädla delarna sitttandes på tronen.

 

Frågan är om jag behöver backventil så inte toapumpen suger lilla elpumpen torrt. (Biltema Artnr. 25-981) Pumpen ligger,måste ligga,  under vattenlinjen så den kan suga direkt,. Tvärtom tror jag klaffventilen i toapumpen håller bakåt för lilla elpumpen.

 

Vad tror ni å vad säger ni?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 minuter sedan skrev Ruskpricken:

Har en fundering å inget svar så jag kastar ut frågan.

Från skrovgenomföringen har jag en slang via en kran som sitter direkt på genomföringen å sen upp till handpumpen till toan, en Jabsco.

Direkt efter kranen tänte jag montera ett T-rör å så därifrån sätta på en lite elpump, å på den an slang å dusch-munstycke. Detta för att kunna tvätt renet ädla delarna sitttandes på tronen.

 

Frågan är om jag behöver backventil så inte toapumpen suger lilla elpumpen torrt. (Biltema Artnr. 25-981) Pumpen ligger,måste ligga,  under vattenlinjen så den kan suga direkt,. Tvärtom tror jag klaffventilen i toapumpen håller bakåt för lilla elpumpen.

 

Vad tror ni å vad säger ni?

Jag har en T-koppling efter sjövattenintaget som ansluter till en Jabsco toa och en kraftig Jabsco sjövattenpump (trekammars membranpump). Det har aldrig varit problem med varken toa eller sjövatten med den installationen.

 

Hur tålig Biltemapumpens backventil är har jag ingen aning om men suget från toapumpen är väl inte så kraftigt.

 

En liten varning när du har pumpen liggande under vattenlinjen. Var försiktig så inte slangar lossnar eller anslutningarna på pumpen skadas/går av. Då kommer det att gå fort att sänka båten. Jag har länspumpat ett par båtar där klena slangar/anslutningar lossnat/brutits av. Det börjar sippra sakta men det blir stora volymer efter ett tag.

 

Ena fallet var en motorbåt som hann under ytan hängande i Y-bommarna. Det blev rätt stora skador på inredning, dynor mm. (Motoroljan flyter upp ur motorn när den fylls med vatten så det var rätt grisigt...)

 

Den andra var en segelbåt där vattnet stod i höjd med kojbottnarna när läckaget upptäcktes. Det räckte för att durkar, skott mm skulle ruttna och behöva bytas.....

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Lintott för svaret.

Kranen för skrovgenomföringen är alltid stängd å öppnas endast vid spolning så det är ingen fara med klen slang som kan lossna.

Men..... jag har hittat en annan lösning Biltemas vindrutespolare. 

https://www.biltema.se/bil---mc/bilreservdelar/torkarutrustning/vindrutespolare/vindrutespolare-15-l-2000017961

Fyller på vatten från diskho-kranen.

Enklare lösning.

Tack. Segla i skuggan nu i värmen!

😀

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är så jag har kopplat.

Men istället för bidédusch har jag en däckspolningspump ansluten via T-rör till intaget för toans spolvatten.

Men det är ju klart att man kan använda den till att spola underlivet med också, men jag tror det skulle påverka nativiteten nämnvärt...

MEN.. jag har en backventil inköpt i VVS-butik omedelbart innan spolvattnets anslutning till toastolen, eftersom jag rätt snart upptäckte att däckspolningspumpen först tömde toalettstolen för att sedan samma väg suga luft. Jag har även en sil på slangen till toans spolvatten, detta för att hindra kolasnören och annat att trassla in sig i toalett och dess pump.

 

Sedan är det ju som redan skrivits, väldigt bra att försäkra sig så att inga läckor uppstår.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bara du kopplar biltema-pumpen på sötvatten så blir det ju bra. Saltvatten skulle knäcka den direkt.

Betydligt trevligare att tvätta "hans höghet" med sötvatten 😉

 

// Mats W

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...