rpse 0 Postad 25 Juni Har fått ett bekymmer med min Yamaha F80 från 2007. Den dör om man släpper gasen (ner till lägsta) när motorn är varm. Det är inga problem att starta motorn kall, och då går den fint på lägsta varvtal. Men efter att ha kört några minuter så dör den om jag släpper gasen. Den blir då ganska svår att starta igen, brukar behövas 5-6 försök. Och sen när den väl startar 'hostar' den på 3-500 rpm, normalt ligger tomgången på 700 rpm. Om jag startar med gas så går den normalt (brukar då ge gas så den ligger på ~1500 rpm). Är inte så kunnig på motorer, men har påbörjat felsökningen med ett byte av bränslefilter (var ett tag sedan det byttes), det gjorde ingen skillnad. Någon som har tips på hur jag tar mig vidare i felsökningen? Ska tilläggas att strypningen är bortplockad på den, för att få lite extra fart. Inte jag som gjorde det tyvärr, så har inte tillgång till den delen. Den har gått problemfritt två säsonger efter det, sedan har problemen dykt upp. Vet inte om det kan ha något samband? Frågat två Yamaha-skruvare och de tyckte inte att man ska behöva programmera om något i motorn när man tar bort strypningen. Tacksam för all input. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 967 Postad 25 Juni 2 timmar sedan skrev rpse: Har fått ett bekymmer med min Yamaha F80 från 2007. Den dör om man släpper gasen (ner till lägsta) när motorn är varm. Det är inga problem att starta motorn kall, och då går den fint på lägsta varvtal. Men efter att ha kört några minuter så dör den om jag släpper gasen. Den blir då ganska svår att starta igen, brukar behövas 5-6 försök. Och sen när den väl startar 'hostar' den på 3-500 rpm, normalt ligger tomgången på 700 rpm. Om jag startar med gas så går den normalt (brukar då ge gas så den ligger på ~1500 rpm). Är inte så kunnig på motorer, men har påbörjat felsökningen med ett byte av bränslefilter (var ett tag sedan det byttes), det gjorde ingen skillnad. Någon som har tips på hur jag tar mig vidare i felsökningen? Ska tilläggas att strypningen är bortplockad på den, för att få lite extra fart. Inte jag som gjorde det tyvärr, så har inte tillgång till den delen. Den har gått problemfritt två säsonger efter det, sedan har problemen dykt upp. Vet inte om det kan ha något samband? Frågat två Yamaha-skruvare och de tyckte inte att man ska behöva programmera om något i motorn när man tar bort strypningen. Tacksam för all input. Verkar som den går så länge den är kall, dvs med choke. När choken sen kopplar ifrån får den för lite bränsle och dör.Försök med att göra rent tomgångsmunstycket. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rpse 0 Postad 26 Juni Tack för tipset! Har du möjligen någon liten ledtråd till hur det görs? 😁 Är under upplärning på dessa motorer. Kan även tillägga att jag nu också bytt tändstiften, tyvärr hjälpte det inte. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 967 Postad 26 Juni 9 timmar sedan skrev rpse: Tack för tipset! Har du möjligen någon liten ledtråd till hur det görs? 😁 Är under upplärning på dessa motorer. Kan även tillägga att jag nu också bytt tändstiften, tyvärr hjälpte det inte. Har aldrig vare sig sett eller mekat med en sådan motor. Tolkade bara symtomen med hjälp av gamla erfarenheter. Kallas också "killgissning" 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 485 Postad 26 Juni (redigerade) Utan att veta något om just din motor så kommer det alltid många frågor om problem med tomgång och ibland även i högre register. Ofta beror dessa problem på bristande underhåll. Båtmotorer skall servas på hösten och i samband med detta skall flottörhusen alternativt ångseparatorn (VST) om det är en motor med sprut, tömmas på bränsle. Innan dess bör motorn ha körts med bränslestabilisator. Flottörhus och VST är utformade så att de ansamlar vatten som kan komma med bränslet. Om de inte inte töms bildar vatten tillsammans med bensin lätt kristaller som täpper till diverse passager. Ofta kan motorn funka bra en stund för att sedan börja krångla. Redigerad 26 Juni av guestsson Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser