Gå till innehåll
torsdag 19 september 2024
Wallepalle1

Yamaha F100 -08, problem vid gaspådrag

Rekommendera Poster

Hej

Har problem med min Yamaha båtmotor. Skulle ut i skärgården i midsommar men den resan fick jag blåsa av. När jag la i båten förra veckan var den svårstartad och kändes som batteriet hade cellfel då startmotor och även trim/tilt motor klickade i vissa lägen. Detta visade sig dåligt kontakt pga. ärgad kontakt på minuspolen(bakom plastskydd) vilket jag åtgärdade, bytte även ut till nytt batteri i samma veva. Efter detta fungerade inte varvräknaren längre, den "startar" upp men visar bara ett streck och trim/tilt indikatorn blinkar.(se bifogad bild)
Som jag nämnde tidigare så får man nöta på starten i ca 10 sekunder innan den startar mot tidigare då den startade på 2 sekunder. När motorn väl är igång och man ska lägga upp båten i planing känns det som motorn kvävs när man ger på fullt gaspådrag. Går man ner på lägre varvtal fortsätter motorn att gå men man hör att den inte går lite rent som tidigare år.

Dessa saker nedan har jag felsökt:

* Kollat tändning på tändspolarna med enkel tändningsprovare mellan tändspole och stift, det är gnista.
* Jag har bytt alla tändstift, inget gammalt stift var blött eller hade "onaturlig" färg.
* Jag har lossat bränsleslang efter lågtryckspumpen efter det mindre filtret som sitter direkt efter pumpen och när motorn är igång med denna slang är lös pumpar det rikligt med bränsle så misstänker inte dålig bränsletank med tillhörande handpump(blir hård).
*Jag har undersökt alla säkringar som sitter inne i motorn som sitter vid luftintaget med multimeter, alla dessa är hela.

Mina funderingar är om det kan vara högtryckspumpen(VST) som har lagt av. Det går ström fram till kontakt till VST:n men vet inte hur den ska låta när man drar på tändningen så har inget att relatera till. Vet att det sitter dels en elektrisk pump i VST:n men även två filter och en flottör. Har testat att tömma VST:n på bränsle för att kolla så det inte var fel på flottören och den fyller på bränsle så misstänker mer pumpen som trycker ut bränslet till insprutningen. Tänkte kolla om någon annan har erfarenhet av att dom haft problem med VST:n?

Mvh Walle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det vanligaste felet är täta filter i insprutarna.men du måste rengöra vst ochså

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2024-06-26 vid 10:01 skrev patrik-honda:

Det vanligaste felet är täta filter i insprutarna.men du måste rengöra vst ochså

Jag ska ta loss insprutarna för att kolla hur skitiga dom är och eventuellt rengöra dom innan jag ger mig på VST:n.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. Här kommer en uppdatering om mitt problem med båtmotorn. Jag hittade en ärgad kontakt från varvräknaren som jag bytte ut. Nu fungerar varvräknaren igen och tydligen hade det ett samband med att motorn inte varvade ur så motorn går som en klocka igen. Vill tacka alla i denna tråd för goda råd och engagemang. Stort tack. Mvh David 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...