anuba 423 Postad 25 Juni , 2024 Varje gång jag har startat motorn och slagit på VHF-radion har jag hört en kraftigt störande ljud från VHFen. Det låter som någon sänder hela tiden på kanal 16. Efter att ha slagit på och av min Victron Orion XS med appen upptäckte jag att störningen skapades av DCDC-omvandlaren. När den laddade med 30-40A var störningen är det som värst. När jag batteriet blev fullt och strömmen gick ner hördes inte inte störningen. Det verkar som inte Victron har lyckats med sin EMC certifiering. Det finns en tråd här där man har ersatt en Orion tr 12/30 med Orion TS som också har upptäckt problemet. https://community.victronenergy.com/questions/276162/orion-xs-safe-vhf-antenna-distance.html Inga störningar före och samma kringutrustning. Tydligt bevis på att problemet kommer från Orion TS. Jag köpte några stora ferritblock som jag satte på alla tre ledare. https://www.kjell.com/se/produkter/dator/datorkomponenter/kontakter-till-dator/ferritblock-12-mm-p90369 De var rätt stökiga att få plats med då jag har valt att korsa ledarna framför DCDC-omvandlaren. Vid första testen lät det som det störande ljudet försvann. Jag får testa mera senare under säsongen. Min personliga åsikt är att Victron har slarvat med EMC/EMI-designen och på något sätt byggt en test-setup i EMC-labbet där man inte har upptäckt felet. Jag försöker få den bytt till hösten. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ABC 480 Postad 25 Juni , 2024 När köpte du den? Tillhör den dom absolut första som kom ut på marknaden? Dom gjorde väl en recall i början, men det var kanske inte på grund av detta? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 643 Postad 25 Juni , 2024 Reklamera till Victron eller där du köpt den ! Jag har inte hört något - än - från mina båda DC/DC 30A, men skulle de om så bara knysta i luften så är det reklamation som gäller. För det går utmärkt att designa knäpptysta DC/DC, men man måste veta vad man gör som elektronikdesigner och så kostar det en aning mer. Dock mycket lite i sammanhanget jämfört med vad dessa prylar kostar. EMC är något som designas in från början, liksom övriga egenskaper. Förvånande många företag tror dock fortfarande att det är något nödvändigt ont nålsöga som man skall igenom vid sluttesterna, och börjar bekymra sig om EMC först när den ofta färdiga designen visar sig inte klarar kraven. Och då lägger väldigt mycket krut på hur man istället skall kunna runda kraven än att lösa problemet.... Ett exempel från annan bransch är ju robotklippare från en känd leverantör. Genom att inte leverera med slingkabeln i samma förpackning rundade man kravet att EMC-testa laddstationen med slingkabel (="antenn") och klarade därmed kraven. Inte desto mindre störde var och varannan installation, och hemma kunde jag under många år höra på amatörradion när grannens gräsklippare var aktiv. Eller rättare sagt se, på S-metern. Men även de fick ju krypa till korset, och sedan ett par år är även de knäpptysta på radio. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
anuba 423 Postad 25 Juni , 2024 2 timmar sedan skrev ABC: När köpte du den? Tillhör den dom absolut första som kom ut på marknaden? Dom gjorde väl en recall i början, men det var kanske inte på grund av detta? Jag köpte min tidigt i november. Det var innan den bytte namn. Min hade också den lösa kontrollkontakten. Jag hinner tyvärr inte skicka tillbaka den nu då jag har bara har två veckor till båtsemestern. Men jag skickar ett mail så jag inte glömmer av det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
anuba 423 Postad 25 Juni , 2024 2 timmar sedan skrev IngemarE: Ett exempel från annan bransch är ju robotklippare från en känd leverantör. Genom att inte leverera med slingkabeln i samma förpackning rundade man kravet att EMC-testa laddstationen med slingkabel (="antenn") och klarade därmed kraven. Inte desto mindre störde var och varannan installation, och hemma kunde jag under många år höra på amatörradion när grannens gräsklippare var aktiv. Eller rättare sagt se, på S-metern. Men även de fick ju krypa till korset, och sedan ett par år är även de knäpptysta på radio. Det är inte så svårt att fuska med sina EMC-tester när man åker till ett extern labb. Man kan påverka rätt mycket genom att välja olika långa kablar eller välja andra gynnsamma driftsvillkor. Om en viktigt produktlansering står i vägen kan man det vara värt att trixa lite med mätuppkopplingen. Jag jobbade några med att certifiera telekomutrustning i några mindre företag. Målet var att klara de de lägsta och högsta nivåerna och hänga på så mycket kablar som möjligt. Vi trodde det var ett bra sätt att marknadsföra produkten. Tyvärr finns ingen av dessa företag kvar längre. När jag jag några år senare jobbade som konsult för en av de större företagen i Sverige fann jag att där var målet att koppla in så få kablar som möjligt och bara uppnå kraven på minsta möjliga marginal. Detta företag finns fortfarande kvar idag. 😕 Den värsta konsekvensen är om en konkurrent anmäler den till PTS upptäcker problemet och plockar bort den från marknaden. Jag tror att Victron gladeligen byter min DCDC-omvandlare, men helst efter semestern. Jag har några nF-kapacitanser på 100V som jag kan leka med om jag upptäcker att jag inte har trollat bort störning helt. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 643 Postad 25 Juni , 2024 23 minuter sedan skrev anuba: Det är inte så svårt att fuska med sina EMC-tester när man åker till ett extern labb. Man kan påverka rätt mycket genom att välja olika långa kablar eller välja andra gynnsamma driftsvillkor. Jo, driftsvillkoren kan man "fuska" mycket med. T ex kan man välja ett driftsfall där man vet att den stör minst. Labbet noterar ju bara driftsfall i rapporten samt störnivån. MEN, det innebär ju då att prylen egentligen bara är godkänd för t ex just den laddströmmen. I vissa standarder (t ex MIL461) står uttryckligen att man skall testa "worst case", och även hur detta skall letas upp. Även värsta riktningen t ex. Däremot är i alla fall numera sådana saker som kabellängder oftast standardiserade för olika godkännanden och mätmetoder/standarder, så där är utrymmet för trixande mindre. När det gäller ferriterna så finns ju många material, och de är alla optimerade för olika frekvensområden. Men jag tror att de flesta som man kan köpa "på sta'n" i alla fall täcker VHF. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Comfort4 82 Postad 23 December , 2024 2024-06-25 vid 11:07 skrev anuba: Varje gång jag har startat motorn och slagit på VHF-radion har jag hört en kraftigt störande ljud från VHFen. Det låter som någon sänder hela tiden på kanal 16. Efter att ha slagit på och av min Victron Orion XS med appen upptäckte jag att störningen skapades av DCDC-omvandlaren. När den laddade med 30-40A var störningen är det som värst. När jag batteriet blev fullt och strömmen gick ner hördes inte inte störningen. Det verkar som inte Victron har lyckats med sin EMC certifiering. Det finns en tråd här där man har ersatt en Orion tr 12/30 med Orion TS som också har upptäckt problemet. https://community.victronenergy.com/questions/276162/orion-xs-safe-vhf-antenna-distance.html Inga störningar före och samma kringutrustning. Tydligt bevis på att problemet kommer från Orion TS. Jag köpte några stora ferritblock som jag satte på alla tre ledare. https://www.kjell.com/se/produkter/dator/datorkomponenter/kontakter-till-dator/ferritblock-12-mm-p90369 De var rätt stökiga att få plats med då jag har valt att korsa ledarna framför DCDC-omvandlaren. Vid första testen lät det som det störande ljudet försvann. Jag får testa mera senare under säsongen. Min personliga åsikt är att Victron har slarvat med EMC/EMI-designen och på något sätt byggt en test-setup i EMC-labbet där man inte har upptäckt felet. Jag försöker få den bytt till hösten. Hej på dig hur gick det med dessa ? fick du bort störningarna? jag skall just byta ut mina dcdc mot dessa. Då switch tekniken och inställnings möjligheterna verkar vara mycket bättre än de gamal orion 30, som var riktigt dåliga, o bara gav värme. men vill ju inte ha störning in på vhf gärna Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ABC 480 Postad 23 December , 2024 (redigerade) Jag har testat med ferriter och det verkar fungera. Har dock inte använt radion på gränsen till dess räckvidd med motor på (har segelbåt). Såg att en butik i Nederländerna till och med varnar för detta: Do NOT use on ships with a VHF radio, the EMC emissions of this device are close to the allowed limit and prevent channel 16 from working properly! Victron har fem års begränsad garanti vilket man åtminstone kan försöka använda sig av om dom skulle komma ut med en förbättrad version om det nu skulle visa sig att ferriterna inte löser problemet helt. Redigerad 23 December , 2024 av ABC Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 487 Postad 23 December , 2024 Tre års reklamationsrätt för ursprungligt fel enligt Konsumentköplagen. De första två åren ligger det på säljaren att visa att felet inte är ursprungligt. År tre är det köparen som har bevisbördan, men om felet beskrivs på nätet så lär det inte vara så svårt vinna den matchen. Sedan är det ju frågan om vad man vill ha ut av reklamationen. Ett första steg kan ju vara att få en ny DC/DC-omvandlare för att se om det hjälper. Sedan blir det marigare eftersom man troligen byggt in sig lite och kanske tom. uppskattar produkten, förutom att VHF:en inte funkar. Hitta en annan DC/DC-omvandlare och lämna tillbaks den gamla och få pengarna åter. Göra en fuling och lämna tillbaks den gamla och få pengarna åter och köpa en ny Victron betydligt mycket billigare hos någon annan leverantör. Ny garanti och nya tre år enligt KKL. Få ersättning för att åtgärda problemet, tex. genom att få några hundralappar i prisavdrag för att köpa feriter. Det viktiga är att reklamera så att problemet uppmärksammas av tillverkaren och då är det bara leverantörens kostsamma arbete och återbetalning av pengar som ger effekt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
anuba 423 Postad 23 December , 2024 4 timmar sedan skrev Comfort4: Hej på dig hur gick det med dessa ? fick du bort störningarna? jag skall just byta ut mina dcdc mot dessa. Då switch tekniken och inställnings möjligheterna verkar vara mycket bättre än de gamal orion 30, som var riktigt dåliga, o bara gav värme. men vill ju inte ha störning in på vhf gärna Innan jag tog upp båten spelade jag in en film där jag tydligt visar att jag får en störning på VHF-kanal 16 när jag aktiverar DCDC-omvandlaren och motorn är igång. Jag gjorde en jämförande video där mina sex ferriter var monterade. Då hördes ingen störning. Efter att ha skickat dessa två filmer till Offgridlagret tog Victron problemet på allvar. Jag har fått höra att Victron har en uppdatering på gång som kommer nästa år. Så omvandlaren är skickade till Offgridlagret i vänta på en ny. Det är lite vågat av Victron att fortsätta att sälja den nuvarande modellen om den stör VHF kanal 16. Det är reglerat band där endast godkända utrustningar får sända. Om man känner sig störd så kan anmäla detta här, https://www.elsakerhetsverket.se/om-oss/press/pressmeddelanden/2023/ny-e-tjanst-for-att-anmala-elektromagnetiska-storningar/ Här finns lite fakta hur man kan se på liknande störningar från solpaneler. https://www.ssa.se/pts-ansvar-for-radiostorningar-fran-solpaneler/ Jag tror dock inte någon ägare av den Orion XS skulle felanmäla den så att den blir konfiskerad av Elsäkerhetsverket. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Comfort4 82 Postad 23 December , 2024 27 minuter sedan skrev anuba: Innan jag tog upp båten spelade jag in en film där jag tydligt visar att jag får en störning på VHF-kanal 16 när jag aktiverar DCDC-omvandlaren och motorn är igång. Jag gjorde en jämförande video där mina sex ferriter var monterade. Då hördes ingen störning. Efter att ha skickat dessa två filmer till Offgridlagret tog Victron problemet på allvar. Jag har fått höra att Victron har en uppdatering på gång som kommer nästa år. Så omvandlaren är skickade till Offgridlagret i vänta på en ny. Det är lite vågat av Victron att fortsätta att sälja den nuvarande modellen om den stör VHF kanal 16. Det är reglerat band där endast godkända utrustningar får sända. Om man känner sig störd så kan anmäla detta här, https://www.elsakerhetsverket.se/om-oss/press/pressmeddelanden/2023/ny-e-tjanst-for-att-anmala-elektromagnetiska-storningar/ Här finns lite fakta hur man kan se på liknande störningar från solpaneler. https://www.ssa.se/pts-ansvar-for-radiostorningar-fran-solpaneler/ Jag tror dock inte någon ägare av den Orion XS skulle felanmäla den så att den blir konfiskerad av Elsäkerhetsverket. Hej ja det låter ju bra, min är inköpt i juli, så då är den inte uppdaterad, får väl prova och se, då inte alla lider av problemet så måste det ju ha betydelse hur antenn kabeln går osv, om man får in störningar av intill liggande kablar. För mig är dessa separerade, så kanske det funkar. Tack för det infon, ska inskaffa ferrit kärnor med Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
anuba 423 Postad 23 December , 2024 2 minuter sedan skrev Comfort4: Hej ja det låter ju bra, min är inköpt i juli, så då är den inte uppdaterad, får väl prova och se, då inte alla lider av problemet så måste det ju ha betydelse hur antenn kabeln går osv, om man får in störningar av intill liggande kablar. För mig är dessa separerade, så kanske det funkar. Tack för det infon, ska inskaffa ferrit kärnor med Det var den första frågan jag fick. Min antennkabel ligger över en meter från DCDC-omvandlaren. Det satt ju en annan DCDC-omvandlare från Ctek på samma plats. Det ända som är skiljer sig är Orion XS. Jag hoppas att de löser problemet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 643 Postad 23 December , 2024 (redigerade) Egentligen skulle de säljstoppat och omedelbart åtgärdat problemet. Det är inga som helst problem att göra en "tyst" enhet - om man vill och har kompetensen. Sedan är ju detta inte "bara" ett problem för båtägarna som har VHF, det är faktiskt ett lagkrav (lågspänningsdirektivet i CE, där EMC finns med) som Victron uppenbarligen inte uppfyller. Synnerligen svagt av Victron. För det är ju inte bara frågan om att den stör den egna båten, eller att det är "ok" om man inte har VHF. Andra grannbåtars VHF (och annan radiomottagning) blir ju också störda. Därför finns dessa lagkrav, och därför är det så allvarligt när någon inte uppfyller dem men fortsätter sälja produkten. Att anmäla till Elsäkerhetsverket är en mycket god idé. De konfiskerar inget och ger inte heller nyttjandeförbud så länge det inte påverkar viktiga samhällsfunktioner (som LED-skylten på Överby köpcentrum i Trollhättan var det väl, som störde flygradion när flygen passerade i området). Men de kan sätta tummen i ögat på Victron. Redigerad 23 December , 2024 av IngemarE 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Skoter 50 Postad 23 December , 2024 Vissa störningar går ju att påverka med tvinnade kablar är det något som skulle kunna hjälpa i det här fallet. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 643 Postad 24 December , 2024 (redigerade) 9 timmar sedan skrev Skoter: Vissa störningar går ju att påverka med tvinnade kablar är det något som skulle kunna hjälpa i det här fallet. Nej, knappast. Och så snart plus och minus blir otvinnade en bit bort kommer de att fungera som antenner i alla fall (förutom den direktutstrålning av störningar som kommer genom burkens plasthölje). Tvinnade kablar liksom skärm måste sträcka sig genom hela systemet för att göra nytta. Och om du tänker på vad detta är för pryl så talar vi synnerligen grova kablar (10-25mm²). Rent praktiskt så är det knappast möjligt att tvinna dessa.... Redigerad 24 December , 2024 av IngemarE Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Comfort4 82 Postad 24 December , 2024 2 timmar sedan skrev IngemarE: Nej, knappast. Och så snart plus och minus blir otvinnade en bit bort kommer de att fungera som antenner i alla fall (förutom den direktutstrålning av störningar som kommer genom burkens plasthölje). Tvinnade kablar liksom skärm måste sträcka sig genom hela systemet för att göra nytta. Och om du tänker på vad detta är för pryl så talar vi synnerligen grova kablar (10-25mm²). Rent praktiskt så är det knappast möjligt att tvinna dessa.... hej ja det är ju viktigt att det är en praktisk möjlig lösning, läste någonstans att man satt folie runt enheten med hyfsat resultat, så frågan är ju vart störningarna kommer från, själva enheten eller vidare ut i systemet. Man borde kolla med ett instrument vilken typ av störning det blir. Men man tycker Victron borde fixa till detta o erbjuda en lösning(ny enhet) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
anuba 423 Postad 24 December , 2024 12 timmar sedan skrev Skoter: Vissa störningar går ju att påverka med tvinnade kablar är det något som skulle kunna hjälpa i det här fallet. Man kan naturligtvis fixa och trixa med sin nyköpta DCDC-omvandlare. Det är troligen det som Victron har gjort vid sina tester. Jag har själv fått igenom telekomprodukter i certifiering genom att ställa foten jordkabeln. Fullt tillåtet. De ackrediterade testlabben i ingen polisverksamhet. Man vill göra kunden glad så att han kommer tillbaka. Det är fullt möjligt att det finns något magiskt sätt man kan lägga kablarna för att minska störningen men då skall det stå i manualen en viss typ av uppkoppling krävs för att uppfylla CE-kraven. Det jag fick lära mig är att om man trixar för mycket vid en certifieringstest så finns det risk att någon upptäcker det senare och får då produkten borttagen från marknaden. Oftast är det konkurrenter som har intresse för det. Så det kan kosta rätt mycket för att spara några kronor på en konstruktion. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 643 Postad 24 December , 2024 1 timme sedan skrev Comfort4: hej ja det är ju viktigt att det är en praktisk möjlig lösning, läste någonstans att man satt folie runt enheten med hyfsat resultat, så frågan är ju vart störningarna kommer från, själva enheten eller vidare ut i systemet. Man borde kolla med ett instrument vilken typ av störning det blir. Men man tycker Victron borde fixa till detta o erbjuda en lösning(ny enhet) Det där med folie är till största delen en myt, och inget som brukar fungera. Men det känns bättre, ser logiskt ut och kostar lite, och därför lever tipset kvar. (För att en skärmning skall fungera måste den vara heltäckande samt att alla kablar som passerar in/ut måste vara väl filtrerade så störningarna jordas ut i denna skärm/folie. I annat fall är "skärmningen" faktiskt totalt värdelös. Brukar ha detta med som demonstration när jag håller utbildning i EMC, då det är först när man ser och hör det som saker "fastnar" (demonstrerar det med en spelande radio i en skärmburk)). Just CE-uppfyllelse kräver inte test hos oberoende part, inte förrän en tillsynsmyndighet kräver det efter misstanke om fusk. Så därför finns det väldigt mycket som tillverkaren "bedömer" är ok i alla fall, och går det så går det. De som är seriösa testar dock på ackrediterat labb i alla fall (som @anuba refererar till), men det sker ju som sagt då på kundens uppdrag. Inte myndigheternas. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 914 Postad 24 December , 2024 12 timmar sedan skrev Comfort4: hej ja det är ju viktigt att det är en praktisk möjlig lösning, läste någonstans att man satt folie runt enheten med hyfsat resultat, så frågan är ju vart störningarna kommer från, själva enheten eller vidare ut i systemet. Man borde kolla med ett instrument vilken typ av störning det blir. Men man tycker Victron borde fixa till detta o erbjuda en lösning(ny enhet) Ja, man kan testa med instrument, Problemet är att dessa instrument är dyra (mycket dyra...), de kräver dessutom god kunskap och erfarenhet av att göra EMC-mätningar, å så ska mätningen ske i en signaltät bur så testaren har kontroll över miljön. Det är detta som testlabben håller på med. Utelämnar du något av de tre förutsättningarna så är mätningen inte att lita på. Sådana tester klarar inte vi amatörer. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Comfort4 82 Postad 25 December , 2024 8 timmar sedan skrev Lintott: Ja, man kan testa med instrument, Problemet är att dessa instrument är dyra (mycket dyra...), de kräver dessutom god kunskap och erfarenhet av att göra EMC-mätningar, å så ska mätningen ske i en signaltät bur så testaren har kontroll över miljön. Det är detta som testlabben håller på med. Utelämnar du något av de tre förutsättningarna så är mätningen inte att lita på. Sådana tester klarar inte vi amatörer. Jaha, när vi utför mätningar på tex omriktare, radio mottagare osv , så gör vi det i den miljön problemet är i?? har ingen erfarenhet av 12 volts produkter tyvärr, men måste gå att mäta på nåt sätt i båten ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 643 Postad 25 December , 2024 (redigerade) 49 minuter sedan skrev Comfort4: Jaha, när vi utför mätningar på tex omriktare, radio mottagare osv , så gör vi det i den miljön problemet är i?? har ingen erfarenhet av 12 volts produkter tyvärr, men måste gå att mäta på nåt sätt i båten ? Mäter man rent ledningsbundet kan man få visst hum om störnivån generellt genom att mäta på plats, t ex i båten. Men man har ingen aning om varifrån störningarna kommer som man ser vid en sådan mätning, och då den dessutom görs med icke-standardiserade kablage o.s.v. kan man inte heller jämföra med standardens maxvärden. Att mäta utstrålat (dvs med en mottagarantenn) utanför en skärmad/dämpad kammare och överhuvudtaget få någon uppfattning om något är tämligen svårt, och i dagens "elektroniska smog - samhälle" nästan omöjligt. Enstaka frekvenser kan man kanske mäta i frifält/ute, särskilt om det är långt från "civilisation", men annars inte. Ett annat problem att mäta utanför en skärmad, dämpad kammare är att det man ser bara är sant i exakt den punkt antennen står. En kraftig störning kan ha reflekterats mot något så antennen just där träffas av störningen både med en direktvåg och en reflex, som om den färdats en multipel av 1/2 våglängd längre eller kortare kommer vara i motfas - och då ta ut direktvågen. Dvs det ser fint ut på mätningen, men är i praktiken egentligen riktigt grisigt. Så precis som @Lintott skriver är det viktigt att täcka in alla aspekter när EMC-mätningar görs. Annars går de inte att lita på. Men även som ingenjör är det väldigt lätt att förbise något som man inte tänkte på och får då ett resultat som är helt fel, men som p.g.a. okunskap ofta betraktas som en sanning. Stöter på det dagligen, för EMC-mätning ÄR komplicerat. Däremot är det inte så komplicerat att designa en i det närmaste störningsfri produkt, det är bara att förhålla sig till vissa designregler och inse att de små komponenterna för ett par kronor som inte verkar ha någon inverkan på funktionen inte är något projektledningen får pruta bort. Med rätt avstörningskomponenter på rätt plats och inte minst en vettig layout på burk och kretskort (kostar ju inget extra) blir det inga EMC-problem senare. Vilket Victron märkligt nog inte bara misslyckats med - man har heller inte skyndsamt åtgärdat problemet..... Har f.ö. själv en växelriktare på min solpanelsanläggning på huset (fabr "Sungrow") som är totalt knäpptyst på alla radiofrekvenser vid alla belastningar, bortsett från någon enstaka liten störning långt ner på långvågsbandet. Detta trots att kablarna inte är tvinnade eller någon annan "specialåtgärd" vidtagits. Visuellt inuti sitter det bara några extra ferriter i den jämfört med andra, men ingenjörerna som gjort elektronikdesignen visste vad de gjorde. Och den är inte dyrare än andra, men helt befriad från de störningsproblem andra fabrikat orsakat. Redigerad 25 December , 2024 av IngemarE 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Comfort4 82 Postad 25 December , 2024 2 timmar sedan skrev IngemarE: Mäter man rent ledningsbundet kan man få visst hum om störnivån generellt genom att mäta på plats, t ex i båten. Men man har ingen aning om varifrån störningarna kommer som man ser vid en sådan mätning, och då den dessutom görs med icke-standardiserade kablage o.s.v. kan man inte heller jämföra med standardens maxvärden. Att mäta utstrålat (dvs med en mottagarantenn) utanför en skärmad/dämpad kammare och överhuvudtaget få någon uppfattning om något är tämligen svårt, och i dagens "elektroniska smog - samhälle" nästan omöjligt. Enstaka frekvenser kan man kanske mäta i frifält/ute, särskilt om det är långt från "civilisation", men annars inte. Ett annat problem att mäta utanför en skärmad, dämpad kammare är att det man ser bara är sant i exakt den punkt antennen står. En kraftig störning kan ha reflekterats mot något så antennen just där träffas av störningen både med en direktvåg och en reflex, som om den färdats en multipel av 1/2 våglängd längre eller kortare kommer vara i motfas - och då ta ut direktvågen. Dvs det ser fint ut på mätningen, men är i praktiken egentligen riktigt grisigt. Så precis som @Lintott skriver är det viktigt att täcka in alla aspekter när EMC-mätningar görs. Annars går de inte att lita på. Men även som ingenjör är det väldigt lätt att förbise något som man inte tänkte på och får då ett resultat som är helt fel, men som p.g.a. okunskap ofta betraktas som en sanning. Stöter på det dagligen, för EMC-mätning ÄR komplicerat. Däremot är det inte så komplicerat att designa en i det närmaste störningsfri produkt, det är bara att förhålla sig till vissa designregler och inse att de små komponenterna för ett par kronor som inte verkar ha någon inverkan på funktionen inte är något projektledningen får pruta bort. Med rätt avstörningskomponenter på rätt plats och inte minst en vettig layout på burk och kretskort (kostar ju inget extra) blir det inga EMC-problem senare. Vilket Victron märkligt nog inte bara misslyckats med - man har heller inte skyndsamt åtgärdat problemet..... Har f.ö. själv en växelriktare på min solpanelsanläggning på huset (fabr "Sungrow") som är totalt knäpptyst på alla radiofrekvenser vid alla belastningar, bortsett från någon enstaka liten störning långt ner på långvågsbandet. Detta trots att kablarna inte är tvinnade eller någon annan "specialåtgärd" vidtagits. Visuellt inuti sitter det bara några extra ferriter i den jämfört med andra, men ingenjörerna som gjort elektronikdesignen visste vad de gjorde. Och den är inte dyrare än andra, men helt befriad från de störningsproblem andra fabrikat orsakat. hej intressanta kunskaper du innehar, fortsätter fråga lite. Om man sätter en spektrum analysator i båten när man drar igång enheten, och man satt mätningen omkring den VHF frekvens som störs ut, så borde man kunna se om störningen ökar när den startar. har gjort liknande med radiostyrningar. Då kan man ju minimera sina egna störningar möjligen Jag tycket att Victron borde fixa sina produkter, men just för mig så känns det viktigast att själv ha en störnings fri miljö, så man slipper problem med sina egna enheter, vi som jobbar med eftermarknad ser ju många produkter som inte uppfyller alla krav som ställs. så bara nyfiken på hur man kan gå till väga i sådana här fall, där man saknar erfarenhet mätinstrument har jag , visst kunnande med, men finns stor möjlighet till utveckling där //Johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 487 Postad 25 December , 2024 2 timmar sedan skrev Comfort4: så bara nyfiken på hur man kan gå till väga i sådana här fall, där man saknar erfarenhet mätinstrument har jag , visst kunnande med, men finns stor möjlighet till utveckling där Sedan har ju inte de flesta något mätinstrument så hur gör man då en lämplig test för att övertyga säljaren/tillverkaren om att det är fel på produkten. "Min VHF störs av er DC/DC-omvandlare" känns som att säljaren/tillverkaren kan förklara bort, så vad bör man göra och hur bör man uttrycka sig. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 643 Postad 25 December , 2024 3 timmar sedan skrev Comfort4: Om man sätter en spektrum analysator i båten när man drar igång enheten, och man satt mätningen omkring den VHF frekvens som störs ut, så borde man kunna se om störningen ökar när den startar. Som @Mackey redan varit inne på måste en mätning vara helt vattentät för att både kunna ge något åt en själv men framförallt för att övertyga en säljare om att det verkligen visar ett fel på produkten. EMC och störningar är inte svart eller vitt. Allt "stör" mer eller mindre, och bara för att man ser en störning är det inte säkert den är ett problem. Att mäta rätt nivå är alltså ofta minst lika viktigt. Och som jag skrev innan - det är mycket mer komplext att mäta "rätt" än man kan tro. Till din spektrumanalysator - om vi förutsätter att den redan har rätt känslighet, ev. preamp, bandbredd brusnivå o.s.v. för att kunna visa det man vill - måste ju en antenn kopplas. Eller någon form av avtappning för att mäta ledningsbundet. Och mäter du med antenn i en båt så har du direkt en nästan omöjligt komplex situation med reflexer, utsläckningspunkter m.m. som i bästa fall gör att du kanske kan se att det hände något i etern, men omöjligen avgöra om det är över gränsvärdet. Eller kanske du inte ser störningen alls p.g.a. utsläckning. Alternativt en alldeles för hög (och falsk) nivå p.g.a. samverkan av reflexer och direktvåg. Sedan - när du startar enheten - så kommer den sannolikt bete sig olika och avge olika spektrum beroende på belastning. Och vad försörjer enheten och varifrån försörjs den ? Kan man vara säker på att det inte är någon av dessa som alstrar störningen man ser, som ändrades vid påslaget ? Visst kan en erfaren EMC-ingenjör dra vissa slutsatser vid en sådan "på platsen-mätning" som du beskriver. Men denne är då också såpass kompetent att h*n förstår att inte dra några stora slutsatser av en sådan mätning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 643 Postad 25 December , 2024 (redigerade) 5 timmar sedan skrev Mackey: Sedan har ju inte de flesta något mätinstrument så hur gör man då en lämplig test för att övertyga säljaren/tillverkaren om att det är fel på produkten. "Min VHF störs av er DC/DC-omvandlare" känns som att säljaren/tillverkaren kan förklara bort, så vad bör man göra och hur bör man uttrycka sig. En video som visar sambandet mellan brus i radion (eller att en station försvinner bort) och att DC/DC:n slås på/av är faktiskt inte så dumt. För det faktum att en pryl inte är (elektriskt och störningsmässigt) "kompatibel" i det sammanhang den är avsedd för är nämligen också skäl för underkännande. Detta är grundkravet, men det är ju svårare att framförallt testa och täcka in alla upptänkliga situationer än att mäta mätvärden i ett labb, så därför finns kravet med gränsvärden. Men gränsvärdena är ju i allmänhet satta för att representera den verkliga situationen och inte tvärtom. Och kan man då visa att prylen inte fungerar i ett typiskt och vanligt, verkligt sammanhang är egentligen de absoluta mätvärdena inte så intressanta: Prylen fungerar ju inte i den tänkta "applikationen". Redigerad 25 December , 2024 av IngemarE 1 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser