anuba 413 Postad 25 Juni Varje gång jag har startat motorn och slagit på VHF-radion har jag hört en kraftigt störande ljud från VHFen. Det låter som någon sänder hela tiden på kanal 16. Efter att ha slagit på och av min Victron Orion XS med appen upptäckte jag att störningen skapades av DCDC-omvandlaren. När den laddade med 30-40A var störningen är det som värst. När jag batteriet blev fullt och strömmen gick ner hördes inte inte störningen. Det verkar som inte Victron har lyckats med sin EMC certifiering. Det finns en tråd här där man har ersatt en Orion tr 12/30 med Orion TS som också har upptäckt problemet. https://community.victronenergy.com/questions/276162/orion-xs-safe-vhf-antenna-distance.html Inga störningar före och samma kringutrustning. Tydligt bevis på att problemet kommer från Orion TS. Jag köpte några stora ferritblock som jag satte på alla tre ledare. https://www.kjell.com/se/produkter/dator/datorkomponenter/kontakter-till-dator/ferritblock-12-mm-p90369 De var rätt stökiga att få plats med då jag har valt att korsa ledarna framför DCDC-omvandlaren. Vid första testen lät det som det störande ljudet försvann. Jag får testa mera senare under säsongen. Min personliga åsikt är att Victron har slarvat med EMC/EMI-designen och på något sätt byggt en test-setup i EMC-labbet där man inte har upptäckt felet. Jag försöker få den bytt till hösten. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ABC 476 Postad 25 Juni När köpte du den? Tillhör den dom absolut första som kom ut på marknaden? Dom gjorde väl en recall i början, men det var kanske inte på grund av detta? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 601 Postad 25 Juni Reklamera till Victron eller där du köpt den ! Jag har inte hört något - än - från mina båda DC/DC 30A, men skulle de om så bara knysta i luften så är det reklamation som gäller. För det går utmärkt att designa knäpptysta DC/DC, men man måste veta vad man gör som elektronikdesigner och så kostar det en aning mer. Dock mycket lite i sammanhanget jämfört med vad dessa prylar kostar. EMC är något som designas in från början, liksom övriga egenskaper. Förvånande många företag tror dock fortfarande att det är något nödvändigt ont nålsöga som man skall igenom vid sluttesterna, och börjar bekymra sig om EMC först när den ofta färdiga designen visar sig inte klarar kraven. Och då lägger väldigt mycket krut på hur man istället skall kunna runda kraven än att lösa problemet.... Ett exempel från annan bransch är ju robotklippare från en känd leverantör. Genom att inte leverera med slingkabeln i samma förpackning rundade man kravet att EMC-testa laddstationen med slingkabel (="antenn") och klarade därmed kraven. Inte desto mindre störde var och varannan installation, och hemma kunde jag under många år höra på amatörradion när grannens gräsklippare var aktiv. Eller rättare sagt se, på S-metern. Men även de fick ju krypa till korset, och sedan ett par år är även de knäpptysta på radio. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
anuba 413 Postad 25 Juni 2 timmar sedan skrev ABC: När köpte du den? Tillhör den dom absolut första som kom ut på marknaden? Dom gjorde väl en recall i början, men det var kanske inte på grund av detta? Jag köpte min tidigt i november. Det var innan den bytte namn. Min hade också den lösa kontrollkontakten. Jag hinner tyvärr inte skicka tillbaka den nu då jag har bara har två veckor till båtsemestern. Men jag skickar ett mail så jag inte glömmer av det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
anuba 413 Postad 25 Juni 2 timmar sedan skrev IngemarE: Ett exempel från annan bransch är ju robotklippare från en känd leverantör. Genom att inte leverera med slingkabeln i samma förpackning rundade man kravet att EMC-testa laddstationen med slingkabel (="antenn") och klarade därmed kraven. Inte desto mindre störde var och varannan installation, och hemma kunde jag under många år höra på amatörradion när grannens gräsklippare var aktiv. Eller rättare sagt se, på S-metern. Men även de fick ju krypa till korset, och sedan ett par år är även de knäpptysta på radio. Det är inte så svårt att fuska med sina EMC-tester när man åker till ett extern labb. Man kan påverka rätt mycket genom att välja olika långa kablar eller välja andra gynnsamma driftsvillkor. Om en viktigt produktlansering står i vägen kan man det vara värt att trixa lite med mätuppkopplingen. Jag jobbade några med att certifiera telekomutrustning i några mindre företag. Målet var att klara de de lägsta och högsta nivåerna och hänga på så mycket kablar som möjligt. Vi trodde det var ett bra sätt att marknadsföra produkten. Tyvärr finns ingen av dessa företag kvar längre. När jag jag några år senare jobbade som konsult för en av de större företagen i Sverige fann jag att där var målet att koppla in så få kablar som möjligt och bara uppnå kraven på minsta möjliga marginal. Detta företag finns fortfarande kvar idag. 😕 Den värsta konsekvensen är om en konkurrent anmäler den till PTS upptäcker problemet och plockar bort den från marknaden. Jag tror att Victron gladeligen byter min DCDC-omvandlare, men helst efter semestern. Jag har några nF-kapacitanser på 100V som jag kan leka med om jag upptäcker att jag inte har trollat bort störning helt. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 601 Postad 25 Juni 23 minuter sedan skrev anuba: Det är inte så svårt att fuska med sina EMC-tester när man åker till ett extern labb. Man kan påverka rätt mycket genom att välja olika långa kablar eller välja andra gynnsamma driftsvillkor. Jo, driftsvillkoren kan man "fuska" mycket med. T ex kan man välja ett driftsfall där man vet att den stör minst. Labbet noterar ju bara driftsfall i rapporten samt störnivån. MEN, det innebär ju då att prylen egentligen bara är godkänd för t ex just den laddströmmen. I vissa standarder (t ex MIL461) står uttryckligen att man skall testa "worst case", och även hur detta skall letas upp. Även värsta riktningen t ex. Däremot är i alla fall numera sådana saker som kabellängder oftast standardiserade för olika godkännanden och mätmetoder/standarder, så där är utrymmet för trixande mindre. När det gäller ferriterna så finns ju många material, och de är alla optimerade för olika frekvensområden. Men jag tror att de flesta som man kan köpa "på sta'n" i alla fall täcker VHF. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser