birchisland 0 Postad 24 Juni , 2024 Hej! Har en segelbåt med en Penta MD2020 från 2004. Det blir min tredje säsong med segelbåt nu så är fortfarande ny på det mesta vad gäller inombordare och segelbåt. Märkte förra året att det samlades lite diesel under motorn, och lyckades högst troligtvis lokalisera läckaget till luftarskruven uppe på motorn. Drog åt den lite hårdare vilket "löste" problemet. Det läckte nog ut lite ändå men inte som det var innan. Motorn mår bra, är fräsch, går fint, startar fint, är servad varje år och väl omhändertagen av tidigare ägare. Men nu i år så märker jag att det läcker mer trots att jag dragit åt den i princip så hårt jag kan. Det är inga mängder som kommer, men tillträckligt mycket för att det ska störa mig och jag vill lösa problemet. Min fråga är, har man ingen sorts packning vid skruven kanske? Kanske sitter det en där nu som blir alldeles för platt eller fattas den? Nån sorts kopparbricka är nånting som jag funderar på kanske? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
No_jah 437 Postad 24 Juni , 2024 Här har du dom delar som ska finnas. https://marinepartseurope.com/sv/dealer/other/category/marine diesel engines/product/md2020/explodedview/54151185?catalog=M-D1-E&functiongroup=Bränslesystem&img=49543.png&header=Bränslesystem Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser