Gå till innehåll
söndag 30 juni 2024
Browning

Solpanelen laddar inte batterier. Hur felsöker man?

Rekommendera Poster

Vi har solpanel Sunwind som skulle ladda våra batterier (3 x 75 Ah) genom en controller Victron BlueSolar MPPT 75.

Den laddar inte.

Endast "Battery Life"-dioden blinkar när jag sätter i batterier. Helt ingen reaktion när jag kopplar in bara solpanelen, även en solig dag som midsommar var. Spanningen stannar på nivån som var inför anslutningen.

Om jag laddar batterier från en landuttag, räcker de för några dagar. Så jag tror de är inte helt kaput.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men vilken råspänning har du från solpanelen in i regulatorn när det är sol på panelen ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Solpanelen ger sina 21,6 V när jag mätar utan belastning (dvs utan anslutning till regulatorn).

Med anslutningen, spänningen på solpanelindgången passar sig till vad kommer från batterien, t.ex. 12,7 V.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Browning:

Solpanelen ger sina 21,6 V när jag mätar utan belastning (dvs utan anslutning till regulatorn).

Med anslutningen, spänningen på solpanelindgången passar sig till vad kommer från batterien, t.ex. 12,7 V.

Och vilken ström går det då ?  För uppenbarligen så lastas ju panelen ner, och det flyter ström i alla fall in i regulatorn - om panelen är frisk.

 

Du kan alternativt mäta kortslutningsströmmen på panelen med en multimeter (som har minst 10A-område) för att se om den verkligen orkar lämna ström. Det är inga problem, panelen tål det. I synnerhet kortvarigt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vissa laddregulatorer har en funktion som gör att batterierna inte laddas om deras spänning är över en viss nivå, t.ex. 12,65 volt. Det var inte så att dina batterier var nästan fulladdade då du anslöt solpanelen? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det flyter ingen ström in i regulatorn.

Kanske ska jag mäta kortslutningsströmmen när jag är på båten igen.

Tack för tippset!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minutes ago, Flippermannen said:

Vissa laddregulatorer har en funktion som gör att batterierna inte laddas om deras spänning är över en viss nivå, t.ex. 12,65 volt. Det var inte så att dina batterier var nästan fulladdade då du anslöt solpanelen? 

Nej, inte hela tiden. Vi var i skärgården flera dagar och vi sänkte spänningen till ungäfär 12,4 V, kylskåpet vill inte starta då.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
37 minuter sedan skrev Browning:

Det flyter ingen ström in i regulatorn.

Hur vet du det så säkert ?
För om panelen lämnar 21V oinkopplad men 12,7V inkopplad så måste det ju flyta någon ström och vara någon form av belastning eftersom spänningen sänks.

 

Men strömmen kan ju vara väldigt liten, dvs du har ett fel på panelen med en cell som inte är frisk t ex. Mät kortslutningsströmmen på panelen i sig så får du dock svar på det.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Koppla ur alla batterier utom ett åt gången. Så får du några värden att utgå ifrån.

 

Kanske t o m hittar att ett batteri är kasst.

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ny installation eller är den befintlig och slutat fungera? 

 

Om det är en helt ny installation så kanske du helt enkelt har kopplat + - fel på väg in mot regulatorn? 

 

Äldre, kollat om det finns någon säkring mellan panel och regulatorn?

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 6/24/2024 at 4:37 PM, Vestergren said:

Ny installation eller är den befintlig och slutat fungera? 

Installation från förra år. Har fungerad då.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
34 minuter sedan skrev Browning:

Installation från förra år. Har fungerat då.

Jag har fått kortis i solpaneler p.g.a. dålig installation så det kom in vatten i en anslutningsbox. Installationen var drygt ett år gammal. Så visst kan det hända elände med elinstallationer. I mitt fall så var det tydligt för det fanns ingen spänning och det hade kommit rost ur anslutningsboxen. Bara som ett exempel på att även fungerande installationer kan drabbas av fel.

 

Så fortsätt att felsöka anslutningar, säkringar mm. Det är dumt att börja köpa nya komponenter o byta ut innan felet har hittats. Det kan ju i enklaste fall vara en kabel som klämts o gått av inne i isoleringen, men sådana skador kan vara vara svåra att hitta...

 

(Å jag fick nya paneler som jag installerade själv, de har fungerat klanderfritt sedan dess.)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade nog gjort det enklaste...

 

Jag hade kört till Biltema el liknande butik där man kan lämna tillbaka saker utan större problem.  Köpt en solcellspanel och en regulator, alt kanske du har en brygggranne el liknande som kunde låna ut en portabel solcell. 

 

Först prova koppla in ny regulator, eftersom du har spänning, och om inte det funkar koppla in solcellspanelen på din gamla regulator. 

 

Sen lämna tillbaka det som man inte fick använding för, alt båda produkterna sen köpa nytt på den storleken man ville ha. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...