vardansaakian 1 Postad 23 Juni Hej, Räknas den här (se videon) som tunn vit rök som sägs vara normalt för marin dieslar eller betyder det att dags byta topplock och eventuellt justera ventilerna? Tack på förhand! /Vardan IMG_1234.mov Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 143 Postad 23 Juni (redigerade) Vad menar Du med att justera ventilerna? Om du med detta menar att justera ventilspel, så är det inte troligt att något sådant påverkar rökutveckling. Att döma av filmen så kan Du räkna in detta som kraftig blå oljerök. Det första jag tänker på är tät oljefälla, brusten kolvring, trasig blockpackning, för mycket motorolja. Redigerad 24 Juni av Hybro 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
vardansaakian 1 Postad 24 Juni 8 timmar sedan skrev Hybro: Vad menar Du med att justera ventilerna? Om du med detta menar att justera ventilspel, så är det inte troligt att något sådant påverkar rökutveckling. Att döma av filmen så kan Du räkna in detta som kraftig blå oljerök. Det första jag tänker på är tät oljefälla, brusten kolvring, trasig blockpackning, för mycket motorolja. Okej, tack för svaret! Då är det troligt att kolvringar ska bytas. Toppblockpackning måste säkert bytas också. Oljenivå var normalt, byt olja i våras. Ska dubbelkolla för att vara säker. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
vardansaakian 1 Postad 24 Juni (redigerade) 9 timmar sedan skrev Hybro: Vad menar Du med att justera ventilerna? Om du med detta menar att justera ventilspel, så är det inte troligt att något sådant påverkar rökutveckling. Att döma av filmen så kan Du räkna in detta som kraftig blå oljerök. Det första jag tänker på är tät oljefälla, brusten kolvring, trasig blockpackning, för mycket motorolja. En sak till som talar för olja i avgaserna är tunn oljehinna på vatten efter start Redigerad 24 Juni av vardansaakian Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 967 Postad 24 Juni 1 timme sedan skrev vardansaakian: Okej, tack för svaret! Då är det troligt att kolvringar ska bytas. Toppblockpackning måste säkert bytas också. Oljenivå var normalt, byt olja i våras. Ska dubbelkolla för att vara säker. Ventiltätningarna skulle jag kolla på. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 143 Postad 24 Juni Alltså som tätar ventilskaften mot styrningarna i toppen. Vanligt att de av gummi gick sönder på t ex Saab V4 motorer när man bytte till Castrol GTX-olja. Vet inte om det finns tätningar v gummi på din motor. Personligen tror jag mer på tät vevhusventilation, med dess oljeavskiljare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wingan 71 Postad 24 Juni Jag skulle fundera på att lämna in spridarna för provtryckning, och eventuellt byte av spridarspetsarna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 591 Postad 24 Juni 12 minuter sedan skrev Wingan: Jag skulle fundera på att lämna in spridarna för provtryckning, och eventuellt byte av spridarspetsarna. Men det är ju inte svartrök (oförbränd diesel).....? Jag tycker f.ö. snarast att den drar mer åt det vita hållet än blått. Men det är lite svårt att avgöra. Frågan - för att ge ytterligare ledtrådar - är också om den kommer med kall eller varm motor (eller båda), vid tomgång eller gaspådrag o.s.v. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
vardansaakian 1 Postad 24 Juni 3 timmar sedan skrev IngemarE: Men det är ju inte svartrök (oförbränd diesel).....? Jag tycker f.ö. snarast att den drar mer åt det vita hållet än blått. Men det är lite svårt att avgöra. Frågan - för att ge ytterligare ledtrådar - är också om den kommer med kall eller varm motor (eller båda), vid tomgång eller gaspådrag o.s.v. Tycker det förekommer vid både kall och varm motor, mer vid gaspådrag än vid tomgång Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wingan 71 Postad 24 Juni (redigerade) 9 timmar sedan skrev IngemarE: Men det är ju inte svartrök (oförbränd diesel).....? Jag tycker f.ö. snarast att den drar mer åt det vita hållet än blått. Men det är lite svårt att avgöra. Frågan - för att ge ytterligare ledtrådar - är också om den kommer med kall eller varm motor (eller båda), vid tomgång eller gaspådrag o.s.v. Håller med om att röken ser ljus ut på videosnutten, men dels tyckte någon att man kunde "räkna in detta som kraftig blå oljerök". Den ger också en oljefilm på vattnet. Och motorn låter inte ansträngd på filmen. Och vi vet ju inte hur det ser ut vid gaspådrag. Kuriosa: jag hämtade hem min båt, med en MD6A, från Stockholm, körde motor hela vägen via kanalen, sedan upp till Kristinehamn. Det var mer än 40 år sedan, så minnet kanske sviker lite, men minns det som att röken inte var mycket mörkare än på filmen. Det visade sig senare att ena spridaren var helt igenkoksad och den andra var också i uselt skick. Blev helt bra efter byte av spetsar. Redigerad 24 Juni av Wingan 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser