Karljohansson 8 Postad 23 Juni Hej, Har en Yanmar YSM8 8 Hk på Omega 28 där batteri till motorn inte laddas. behöver göra en felsökning, tänkte mig utgå från stegen nedan, någon input här som ni ser det eller är det en bra start för att reda ut vanligast felen? Gick för motor 4 timmar igår så det fungerar helt fint. 1 Batterikontroll: Använd en multimeter för att mäta batterispänningen. Ett fulladdat batteri bör ha en spänning på cirka 12,6 volt när motorn är avstängd. Om batterispänningen är låg, ladda batteriet med landström. Status: Båt startar lätt, batteri kan laddas med landström. 2 Kontroll av sjövattensystemet: Kontrollera att kylsystemet fungerar korrekt. Se till att motorn kyls ordentligt och att kylaren är igång Status: Sötvattenskylning fungerar som det ska, motorn kyls och kylaren är igång. . Den brummar när man vrider startnyckeln. 3 Visuell Inspektion: Inspektera alla kablar och anslutningar för skador eller lösa anslutningar. Kontrollera också generatorremmen för tecken på slitage eller om den är lös. 4 Mät spänningen vid generatorn: Starta motorn och använd en multimeter för att mäta spänningen vid generatorns utgång. Spänningen bör ligga mellan 13,8 och 14,4 volt. 5 Kontrollera jordningen: Kontrollera jordanslutningen från generatorn till motorn och batteriet. Se till att alla anslutningar är rena och fasta, vilket är viktigt för att undvika laddningsproblem. 6 Kontroll av spänningsregulatorn: Använd en multimeter för att mäta utspänningen från regulatorn. Jämför resultatet med tillverkarens specifikationer för att säkerställa att regulatorn fungerar korrekt. Byt ut regulatorn om nödvändigt. 7 Kontrollera kolborstar och slipringar: Ta bort kolborstar och inspektera dem för slitage. Rengör slipringarna noggrant för att säkerställa god kontakt. 8 Kontrollera dioder och lindningar: Använd en multimeter för att mäta motståndet över dioder och lindningar enligt tillverkarens specifikationer. Detta hjälper till att identifiera eventuella problem med generatorns interna komponenter. 9 Kontrollera generatorremmen: Inspektera remmen för tecken på slitage eller sprickor. Kontrollera också att den är ordentligt spänd för att säkerställa att den driver generatorn effektivt. 10 Rengör kontakter och anslutningar: Använd kontaktspray för att rengöra alla elektriska anslutningar. Se till att de är torra och rena för att förbättra kontakten och minska risken för korrosion. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 151 Postad 23 Juni (redigerade) De va värst... Vad det blev ett omfattande Motorkontroll mm... Nästan som inför köp av båt. - Kylvatten och annat enligt ovan, har inget med generatorns laddning att göra. Men en bra beskrivning hur och vad som normalt regelbundet bör kollas. Här börjar enklaste felsökningen: - Lyser lampan för att visa att "tändningen", motorns elsystem är på, när du vrider på nyckeln i första läget? D v s utan att starta motor. Redigerad 23 Juni av Hybro 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Karljohansson 8 Postad 27 Juni On 6/23/2024 at 9:31 AM, Hybro said: De va värst... Vad det blev ett omfattande Motorkontroll mm... Nästan som inför köp av båt. - Kylvatten och annat enligt ovan, har inget med generatorns laddning att göra. Men en bra beskrivning hur och vad som normalt regelbundet bör kollas. Här börjar enklaste felsökningen: - Lyser lampan för att visa att "tändningen", motorns elsystem är på, när du vrider på nyckeln i första läget? D v s utan att starta motor. Lampan för tändningen fungerar ej så man kan inte se det men den tjuter mycket när man vrider nyckeln utan att starta igång motorn, men den startar bra som vanligt, vi mätte på generatorn idag med multimeter Vi testade nedan 3 saker idag, se nedan, input tänker kring mer felsökning? 1) Vid avstängd motor: Kontrollera batterispänningen när motorn är avstängd. Den bör vara cirka 12,6 volt. Vårt resultat: 12,6 volt 2) Vid påslagen motor: Kontrollera batterispänningen igen när motorn är igång. Den bör ligga mellan 13,8 och 14,4 volt om generatorn laddar korrekt. Vårt resultat: 12,6 volt (samma som när motor avstängd) 3) Mät spänningen direkt vid generatorn: Placera multimeterns svarta (negativa) sond på generatorns jordanslutning (E). Placera multimeterns röda (positiva) sond på generatorns utgångsanslutning (B+). Spänningen bör ligga mellan 13,8 och 14,4 volt när motorn går på tomgång. Vårs resultat: 2 volt vid tomgång När vi skulle koppla ihop generatorn så kopplade vi fel vid ett tillfälle så det började ryka lite, inte bra tänker jag, hur åtgärdar man ev. det som kan gå sönder då? (ovan test gjordes dock efter denna felkoppling när vi satte ihop det korrekt) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 878 Postad 27 Juni 2 timmar sedan skrev Karljohansson: Lampan för tändningen fungerar ej så man kan inte se det men den tjuter mycket när man vrider nyckeln utan att starta igång motorn, men den startar bra som vanligt, vi mätte på generatorn idag med multimeter - - - Många generatorer får ström baklänges genom tändningslampan. Den strömmen aktiverar magnetiseringen i generatorn så den kommer igång o laddar. Så skaffa en lampa med rätt effekt (den är rätt svag) så har du eliminerat en felorsak. Att det tjuter beror på att det finns fler varningslampor som aktiverar det akustiska larmet (t.ex. oljetryck). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 151 Postad 28 Juni M a o. Utan att göra det omständigt. Byt till en hel lampa. 3 - 4 W, 12 Volt. Laddlampan ska lysa när du sätter på tändningen. Slocknar när motorn startat. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LuminaL 101 Postad 28 Juni Utan lampan går inte generatorn igång, du behöver spänningen från lampans krets för att starta fältlindningens magnetfält. Ett vanligt bly/syra batteri håller Ca 12,72V fullt laddat (efter det fått vila ett dygn). Normalt ger generatorn 14,0V +- några tiondelar. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Karljohansson 8 Postad 28 Juni lyckats hitta info om motorn och den spec. generatorn, se sida 150 på länken nedan om detta hjälper. Ska testa byta lampan som ni nämner, bra input!http://www.devill.net/Documentation/Yanmar/YSM-8-12.pdf Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Karljohansson 8 Postad 28 Juni här är kopplingsschemat som en bild, som ni säger ska det gå något via charge lamp, så funkar inte den så blir det ju ej kopplat enligt nedan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 500 Postad 28 Juni (redigerade) 22 timmar sedan skrev Karljohansson: När vi skulle koppla ihop generatorn så kopplade vi fel vid ett tillfälle så det började ryka lite, inte bra tänker jag, hur åtgärdar man ev. det som kan gå sönder då? Väl lite info om vad som hände för att motor-specialisterna här på forumet ska kunna ge svar. Inget jag kan dock men jag gissar det var regulatorn som sitter på generatorn som sa tack för kaffet. Här tror jag du har åtminstone en del av förklaringen. Vad var det som rök? Vad var det du/ni kopplade fel? Hur kopplade ni? Osv. (Här får specialisterna tex @guestsson @IngemarE mfl komma in och fylla på.) Redigerad 28 Juni av ChristerN Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 598 Postad 29 Juni 2024-06-27 vid 21:33 skrev Karljohansson: Mät spänningen direkt vid generatorn: Placera multimeterns svarta (negativa) sond på generatorns jordanslutning (E). Placera multimeterns röda (positiva) sond på generatorns utgångsanslutning (B+). Spänningen bör ligga mellan 13,8 och 14,4 volt när motorn går på tomgång. Vårs resultat: 2 volt vid tomgång Detta tyder på att generatorn inte är inkopplad alls till batteriets minus/plus. Minus troligen via gods på den motorn/generatorn och plus till startmotorns plus som i sin tur är kopplad till batteriet. För även om den inte laddade skulle du haft batterispänningen här (kring 12V, inte 2). Felkopplingen första gången med rök som följd var allvarlig nog (håller med @ChristerN om att regulatorn kan ha tackat för sig), men det verkar inte vara rätt nu heller.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Karljohansson 8 Postad 29 Juni 2 hours ago, IngemarE said: Detta tyder på att generatorn inte är inkopplad alls till batteriets minus/plus. Minus troligen via gods på den motorn/generatorn och plus till startmotorns plus som i sin tur är kopplad till batteriet. För även om den inte laddade skulle du haft batterispänningen här (kring 12V, inte 2). Felkopplingen första gången med rök som följd var allvarlig nog (håller med @ChristerN om att regulatorn kan ha tackat för sig), men det verkar inte vara rätt nu heller.... Det låter som rimligt antaganden, isf. måste ju något inne i generatorn vara fel? eller borde man få 12 volt bara genom att sätta plus och minus på rätt ställe? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Karljohansson 8 Postad 29 Juni Här är lite bilder också hur den är kopplad och hur generatorn ser ut Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 968 Postad 29 Juni 3 minuter sedan skrev Karljohansson: Här är lite bilder också hur den är kopplad och hur generatorn ser ut Vad är det på nedersta bilden och varför ligger det flera lösa oisolerade sladdar där? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
micke_102 57 Postad 29 Juni 5 minuter sedan skrev Rascal: Vad är det på nedersta bilden och varför ligger det flera lösa oisolerade sladdar där? Det ser ut som en batteriseparator/laddningsfördelare, ser ut som den som satt i vår båt innan vinterns batteribytesprojekt, benämning på vår är CD150 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 598 Postad 29 Juni (redigerade) 21 minuter sedan skrev Rascal: Vad är det på nedersta bilden Nedersta bilden ser ut att vara en laddfördelare med dioder, och det skulle kunna förklara varför inte ens batterispänningen kan mätas på generatorns utgång. Men det ser ut att saknas inkoppling för D+ (laddlampan) och kanske annat också på generatorn. 21 minuter sedan skrev Rascal: varför ligger det flera lösa oisolerade sladdar där? Ja, det ser inte seriöst ut. Här är en länk till en liknande fråga med en någorlunda motsvarande generator som visar att du nog missat inkopplingen av i alla fall laddlampan/fältlindningen: https://www.maringuiden.se/forum/topic/72327-hjälp-med-anslutningar-på-hitachi-generator/ Men jag tror - i all välmening - att du bör kontakta en båtelkunnig som kan hjälpa dig med generatorn, inkopplingen och elschemat istället för att fortsätta labba själv. Kanske du har någon i hamnen som du kan fråga ? Och då också passa på att lära dig en del som kan vara bra att veta, som kan vara svårt att förmedla via ett forum som detta utan att vara på plats i båten. Redigerad 29 Juni av IngemarE Stavvfell 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Karljohansson 8 Postad 29 Juni 8 minutes ago, IngemarE said: Nedersta bilden ser ut att vara en laddfördelare med dioder, och det skulle kunna förklara varför inte ens batterispänningen kan mätas på generatorns utgång. Men det ser ut att saknas inkoppling för D+ (laddlampan) och kanske annat också på generatorn. Jag tror - i all välmening - att du bör kontakta en båtelkunnig som kan hjälpa dig med generatorn, inkopplingen och elschemat. Kanske du har någon i hamnen som du kan fråga ? Och då också passa på att lära dig en del som kan vara bra att veta, som kan vara svårt att förmedla via ett forum som detta utan att vara på plats i båten. Bra input, det är min kompis båt så han pillar mest medans jag researchar lite så vi kan ev. komma vidare, så kan hålla med att det kanske är bättre att ha nån som fixar detta. Gällande koppling till generatorn, så sitter det ju nu 4 kablar till den, en till BAT, en jod, en i mitten stor röd (vid E), sen en liten svart (oklar funktion), men enligt dig då bör det vara en till kabel som är den som leder till startlampan? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 598 Postad 29 Juni 4 minuter sedan skrev Karljohansson: Gällande koppling till generatorn, så sitter det ju nu 4 kablar till den, en till BAT, en jod, en i mitten stor röd (vid E), sen en liten svart (oklar funktion), men enligt dig då bör det vara en till kabel som är den som leder till startlampan? Läste du på länken innan du svarade ? Gör det och försök förstå elschemat så kan du nog hitta svaret själv. Börja där. Visst skall det vara en kabel till laddlampan, men om det är en av dina befintliga, vart de går eller skall gå kan varken jag eller någon annan på ett forum guida dig till - med säkerhet. Inte eftersom du verkar ha en hel del annat och kopplingar i båten som kan påverka och som vi på forumet inte ser eller vet om. Dessutom har du/ni redan gjort minst en felkoppling i din (eller var det kompisens) båt som varit så illa att det resulterade i rökutveckling (=nära elbrand), en felkoppling som vi fortfarande inte fått någon mer information om. Det finns nog ingen "quick-fix" eller någon som i detta läge skulle vilja ta ansvar för något i stil med "koppla in den där och den där så kommer det garanterat att funka". Stanna upp och försök förstå innan ni kopplar vidare och "labbar". 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 151 Postad 29 Juni (redigerade) Börja om från början, börja om på nytt... Googla inkoppling av just denna generator. Märke o typ. Vanligtvis finns anslutningar för: - Batteriplus (måste alltid vara inkopplad mot belastning, d v s batteri). - Senseingång. För att läsa batterispänningen på ett batteri som är placerad längre bort från generatorn sett, styr då laddspänningen. - Anslutning till laddlampan. Krävs för att generatorn ska börja ladda. Givetvis hel lampa. - Anslutning till varvräknare. - Anslutning till minus på batteriet i de fall generatorns minus inte är förbundet med t ex motorblocket. . Som synes flera möjligheter till att elda upp både generator och annat. - Därtill kommer det som visas på sista bilden. En batteriseparator. Minst en lös kabel. Vart den nu kommer ifrån? Och vart kommer de övriga ifrån? Orkar inte räkna på hur många möjligheter det är att koppla fel. Leta rätt på prylarnas dokumentation och märk upp samtliga kablar innan nya startförsök... Rita ett kopplingsschema. Ett försök till på en höft, kan bli än dyrare. Rent utav eldsvåda om inte batterierna är avsäkrade. Säkring, säkringar måste vara hela vid korrekt inkoppling av allt innan start av motor/laddning. Annars är det stor risk att generatorn går sönder. Redigerad 29 Juni av Hybro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 151 Postad 29 Juni (redigerade) "External load" i kopplingsschemat ovan verkar vara fel inritat. Strömmen begränsas av lampan! Dessutom en brytare i serie med batterierna. Om man öppnar denna när motorn går, så går generatorn utan belastning. Vilket brukar leda till att denna går sönder. Redigerad 29 Juni av Hybro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 598 Postad 29 Juni (redigerade) Det hjälper inte att börja skriva i andra tråden (10 år gammal) och där försöka få "facit" till hur just DU skall koppla. Det finns ingen "quick-fix": 4 timmar sedan skrev Karljohansson: yes, men tänkte personen i fråga kanske hade kvar lite bilder, man vet aldrig! Jag tänkte informationen där kanske skulle hjälpa dig att bättre förstå problemet med inkopplingen av just ditt elsystem och generator. Inte att det skulle vara ett "facit" för hur du skall koppla om för att få generatorn att fungera (som kanske dessutom nu är trasig på riktigt). Du måste göra en ordentlig analys, följa ledningarna och kolla. Ja, det TAR tid, men alternativet har du/ni ju redan provat - att vara nära att elda upp delar av elsystemet. Sådana genvägar fungerar inte på en båt, där dessutom elsystemen kan se väldigt olika ut t.o.m. på samma båtmodell. Börja med att titta på dina egna bilder och jämför med de data och bilder som redan finns. Både här i tråden och på nätet. Du har ju t ex ett kontaktdon i vilket det på de flesta av denna modell verkar vara signal "D+" (fältlindning/laddlampa) och BatSens. I det sitter ju ingenting på dina bilder. MEN, det finns en liten risk att det inte skall göra det på just din modell, så ta inte det jag skriver som "facit": Att jämföra med en av bilderna du kan hitta i tråden jag länkade till: Men tänk också på att detta inte är generatormodellen som finns i manualen du kopierat ifrån. I den verkar det vara en äldre modell (LR135) utan kontaktdonet. Har du inte reagerat på det ? Du har ju bilden på dess baksida på sidan efter den du kopierade, och den ser ju inte alls likadan ut som din (förlåt, kompisens) generator. Googla lite så kommer du inse att det inte finns ett utseende på en båtgenerator. Få av dessa gamla motorer har ju dessutom kvar sin originalgenerator utan de flesta är nog bytta någon gång. Annars - som jag redan skrivit högre upp i tråden - ta hjälp av någon om det blir för svårt. Du kommer tjäna på det och lära dig massor ! Dessutom är det ganska allvarligt att det ens kunnat ryka och vara nära elbrand. Säkringarna, som borde ha gått i denna situation, är jag inte ens säker på att du har. Tänk på att strömmen som kan släppas lös är mångdubbelt mot vad du har i en elsvets, så elsystemet i en båt är inget man skall ta så lätt på. Om du ändå vill ha tips här på forumet och tror du kan reda ut det, så måste du återkomma med lite fylligare information, och framförallt den information som andra forumdeltagare som vill hjälpa dig efterfrågar. T ex: - Vad är de lösa kablarna till för ? - Har den laddat tidigare ? - Varför har ni haft generatorn bortkopplad ? Redigerad 29 Juni av IngemarE 3 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 29 Juni 2024-06-27 vid 21:33 skrev Karljohansson: När vi skulle koppla ihop generatorn så kopplade vi fel vid ett tillfälle så det började ryka lite, inte bra tänker jag, hur åtgärdar man ev. det som kan gå sönder då? (ovan test gjordes dock efter denna felkoppling när vi satte ihop det korrekt) Tja… vad säger man!? Det förefaller ju som du redan har svaret på frågan varför generatorn inte funkar. Om det nu var så att det kom rök ur själva generatorn alltså. Det finns dioder i generatorn som kan gå sönder om man kopplar fel, det finns en fältlindning som kan brinna av mm. Det finns också bilelektriska firmor som kan reparera/renovera havererade generatorer, och så finns ju exemplevis ”Olsson i Ellös” Olsson Parts, som säljer generatorer till fördelaktiga priser. Om dom nu har en generator som passar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 29 Juni Just nu skrev IngemarE: Men även dessa måste ju kopplas in, och kan även de kan gå sönder om man inte har koll på hur det skall kopplas....😮 Frisk kopplat är ju hälften brunnet, enligt ett gammal ordspråk. Europeiska generatorer: B+ till batteriet. DF till laddningskontrollampan W till varvräknaren och om det finns B- till första bästa minusplint. Japanska generatorer har andra bokstäver på anslutningarna, men det brukar alltid vara någon här på forumet som kan allt om sådana. Och som redan påpekats måste denna laddningskontrollampa iallmänhet* vara hel och korrekt inkopplad för att laddningen öht skall komma igång. *Det kan finnas varianter på detta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 151 Postad 29 Juni (redigerade) Ifall det behövs... Start och Generator i Nacka lär ha 50 A generator att sälja. Kontrollera så att rotationsriktningen är rätt. Har med kylningen att göra. Troligtvis behövs modifiering av befintliga fästen. Vet nån som har en sådan på en YSE8. Laddade inte, kontrollampan var trasig. Redigerad 29 Juni av Hybro 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 151 Postad 29 Juni Oooops... Enligt hemsidan så har den ev utgått. Kanske har nån på lagret ändå. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 598 Postad 29 Juni (redigerade) Men vad TS behöver är att först förstå sin egen båts elsystem. Eller kompisens var det ju... Utan den kunskapen är risken stor att ingen generator, oavsett om det är en ny eller gammal, blir inkopplad så den laddar som den skall. Och i värsta fall kanske t.o.m. brinner upp. För oss som grävt i båtar och inte minst kanske gamla bilar är detta med generatorns inkoppling inget konstigt. Men den som aldrig hållit på med det inser inte hur olika det kan se ut i båtar (och bilar). Samtidigt som man tycker det borde vara enkelt - "hur svårt kan det vara" - och gärna tar den enkla genvägen. Eller provar sig fram, det är ju bara ett par kablar.... Redigerad 29 Juni av IngemarE 3 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser