Gå till innehåll
måndag 16 september 2024
Niklas-ES

Butyl, kommer jag får rinnproblem?

Rekommendera Poster

Hej, håller på byter allt rutgummi på hela båten. 16 rutor.

Gjorde först 2 och provspolade rejält, tätt. Kom ett riktigt hällregn en helg och tyckte mig se att en av dom fuktade på insidan.

Pratade med en glasmästare som sa att avsett jag besitter en perfekt gummilist i form av mått, så brukar det behövas tätning ibland.

Dubbelkollade med en annan och fick samma svar. Båda rekommenderade sika rudetaet.

(Pressa in, runt gummi/skrov, ruta/gummi) Innan jag sätter spränglist.

Hade svårt få tag på sika rudetaet, men fick tag på Wurth butyltätning. (Dom gjorde till och med en likadan tätning på bilden på tuben) Perfekt tänkte jag.

3 rutor gjorda, mycket pill med att bort butylen som pressas ut efter man satt dit spränglisten.

Har dock läst lite om man måste försegla butylen, gäller det även om den ligger innanför listen? 

Inte jättesugen att försöka lägga nånting utanpå gummit som kommer bli svårt att få snygg. Men kanske det som behövs..

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Butyl tätade rutor brukar man väl lägga Sika utanpå som ”skydd” så butylen inte smiter iväg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det verkar så, visste dock inte om det gällde mer utanpåliggande tätningar.

Mycket märkligt att tillverkarna inte hintar på detta.

Om det måste göras, skulle föredra transparent försegling. Vilket aldrig brukar finnas.

Undra om MS Polymer transparant gör jobbet? Den brukar dock inte vilja härda om den hamnar på fel material..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

MS- polymer borde funka, men om du är osäker på om det härdar så testa först på en liten bit.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan flika in här att undvik Biltemas butyl. Den torkar inte och förblir smetig och kladdig månader efter applicering så en massa skräp fastnar på ytan. Det står inget om att den måste täckas med något. Men tätt blir det ju iofs.... Nästa gång använder jag vanlig tätningsmassa från ett kvalitetsfabrikat till uppgiften.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Själv har jag aluminium list runt fönstren som även den har en gummilist som tätning. Eftertätade ett antal rutor för 2-3 säsonger sedan med svart våtrums silikon från Biltema. Funkade fint för mig och håller tätt.

Maskerade fint runt om.på alla ytor där silikonet inte skulle vara. Tryckte in lite mellan glas och tätning och lade även en sträng som täckte existerande list, strök av fogen så den blev slät och fin. Blev väldigt fint.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar.

 

Dock kvarstår mitt problem med själva förseglingen. 

Jag hade Biltemas MS-polymer, eller "Marin Tätning Transparant, testade liten bit. Den hade fortfarande inte härdat riktigt på flera dagar, kändes fortfarade aningen klibbig. 

Kollade på tuben och insåg att den var gammal. Åkte och köpte ny (kollade datum).

Testade på annat ställe, Samma sak.

Tänkte att jag överger Biltema och köpte Sunchem Seal & Fix. Även den MS-polymer.

Testar på en bit i garaget och lite på en ruta, även denna verkar ha svårt att härda inom dess 24 timmar som det sägs.

 

Begriper inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev Niklas-ES:

Jag hade Biltemas MS-polymer, eller "Marin Tätning Transparant, testade liten bit. Den hade fortfarande inte härdat riktigt på flera dagar, kändes fortfarade aningen klibbig

Vet inte om det är något "fel" att MS-polymeren inte blir väldigt hård. Det är snarast en positiv egenskap med den, just att den förblir ganska elastisk och "limmande". Tycker i alla fall jag.

 

Det är väl också därför den heller inte skall användas för tätning under vattenlinjen.

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Niklas-ES:

Tack för svar.

 

Dock kvarstår mitt problem med själva förseglingen. 

Jag hade Biltemas MS-polymer, eller "Marin Tätning Transparant, testade liten bit. Den hade fortfarande inte härdat riktigt på flera dagar, kändes fortfarade aningen klibbig. 

Kollade på tuben och insåg att den var gammal. Åkte och köpte ny (kollade datum).

Testade på annat ställe, Samma sak.

Tänkte att jag överger Biltema och köpte Sunchem Seal & Fix. Även den MS-polymer.

Testar på en bit i garaget och lite på en ruta, även denna verkar ha svårt att härda inom dess 24 timmar som det sägs.

 

Begriper inte.

Testa med "gammal hederlig Sikaflex". Jag vet att många anser att MS-polymer är modernare/bättre men i ditt fall handlar det inte om att täta utan ändamålet är att försegla. Sikaflex har alltid "härdat" där jag använt den (ofta långt innan tuben blivit tömd om allt inte gått åt på en gång...).

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev IngemarE:

Vet inte om det är något "fel" att MS-polymeren inte blir väldigt hård. Det är snarast en positiv egenskap med den, just att den förblir ganska elastisk och "limmande". Tycker i alla fall jag.

 

Det är väl också därför den heller inte skall användas för tätning under vattenlinjen.

Elastisk är bra, men efter 24 timmar är den fortfarande lite klibbig om man trycker på den.

Det borde försvinna?

 

2 timmar sedan skrev Lintott:

Testa med "gammal hederlig Sikaflex". Jag vet att många anser att MS-polymer är modernare/bättre men i ditt fall handlar det inte om att täta utan ändamålet är att försegla. Sikaflex har alltid "härdat" där jag använt den (ofta långt innan tuben blivit tömd om allt inte gått åt på en gång...).

Sikaflex hade säkert gjort jobbet. Men problemet är den måste vara transparant. Det är mig veterligen inte sika.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Niklas-ES:

Elastisk är bra, men efter 24 timmar är den fortfarande lite klibbig om man trycker på den.

Det borde försvinna?

 

Sikaflex hade säkert gjort jobbet. Men problemet är den måste vara transparant. Det är mig veterligen inte sika.

Då är det bara att välja.

En transparent som inte härdar eller en färgad som härdar.

 

Varför måste förseglingen vara transparent? Butylen finns väl bara i svart så det borde bli enhetlig färg med svart försegling.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan skrev Lintott:

Då är det bara att välja.

En transparent som inte härdar eller en färgad som härdar.

 

Varför måste förseglingen vara transparent? Butylen finns väl bara i svart så det borde bli enhetlig färg med svart försegling.

 

Begriper mest inte varför den inte härdar.

Får en till testsida med seal and fix som jag testar nu.

 

Måste och måste. Men jag byter alla gummilister på hela båten. Vill att slutresultet skall se så bra ut som möjligt. Tidigare erfarenhet med svart list och det vita skrovet är att minsta lilla avvikelse så syns det det är påkladdat nått. Om inte det är en extremt noga med maskering som man till viss del slipper med transparant.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns transparent våtrumssilikon, det botde väl funka. Eller finns det någon anledning att du uteslutit silikon?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Boanjohan:

Finns transparent våtrumssilikon, det botde väl funka. Eller finns det någon anledning att du uteslutit silikon?

Min erfarenhet är att den gulnar och möglar med tiden? 

Tycker inte om UV och kyla?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev Boanjohan:

Finns transparent våtrumssilikon, det botde väl funka. Eller finns det någon anledning att du uteslutit silikon?

Silikon är inte så kul att hantera om man någon gång behöver göra om jobbet. Det är nästan omöjligt att bli av med silikon som "smittat" en anliggningsyta.

 

Prova att måla där det funnits silikon. Färgen väter inte så resultatet blir uselt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Niklas-ES:

Måste och måste. Men jag byter alla gummilister på hela båten. Vill att slutresultet skall se så bra ut som möjligt. Tidigare erfarenhet med svart list och det vita skrovet är att minsta lilla avvikelse så syns det det är påkladdat nått. Om inte det är en extremt noga med maskering som man till viss del slipper med transparant.

Om du vill ha ett snyggt slutresultat tycker jag att du ska maskera, det blir mycket snyggare än att få ut vad-det-nu-blir-du-använder-som-är-transparent på gelcoaten.

 

Maskering är väl investerad tid tycker jag, särskilt som man inte byter rutor så ofta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
25 minuter sedan skrev Mackey:

Om du vill ha ett snyggt slutresultat tycker jag att du ska maskera, det blir mycket snyggare än att få ut vad-det-nu-blir-du-använder-som-är-transparent på gelcoaten.

 

Maskering är väl investerad tid tycker jag, särskilt som man inte byter rutor så ofta.

Ja, men nån form av maskering blir det. Bara det att det lättare med den skulle dra i väg nån millimeter på nått ställe med transparant än med svart, speciellt i börjarna på rutan där jag tycker det är svårt med en bra maskering.

 

 

 

PXL_20240531_154624680.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Niklas-ES:

Min erfarenhet är att den gulnar och möglar med tiden? 

Tycker inte om UV och kyla?

Jag använde den här produkten för sådant arbete med bästa resultat. Den finns i svart och transparent.               Silikon GS202 Transparent 310 ml illbruck (jemfix.se)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev Uwe:

Jag använde den här produkten för sådant arbete med bästa resultat. Den finns i svart och transparent.               Silikon GS202 Transparent 310 ml illbruck (jemfix.se)

Akvariesilikon alltså?

Den tanken har aldrig slagit mig. Den blir inte ful med tiden heller? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev Niklas-ES:

Akvariesilikon alltså?

Den tanken har aldrig slagit mig. Den blir inte ful med tiden heller? 

Nej, den blev varken gul eller möglig

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
21 minuter sedan skrev Uwe:

Nej, den blev varken gul eller möglig

Intressant. Använde du den både på insidan gummi/glas och utsidan gummi/plast?

 

Verkar ju lovade

"Silikonen har hög beständighet mot solljus, skiftande temperaturer samt färsk- och havsvatten. Den klarar att konstant utsättas för fukt och vatten, och tål temperaturer från -50 °C upp till hela 200 °C."

 

Kanske värt att testa.

Är ju silikon, som tidigare nämnt besvärligt att få bort osv.

Men lägger jag tid på att plocka bort ruta, rengöring, nya gummilister, butyltätning och sedan en sträng silikon så har jag inga planer på att plocka bort inom min tid med båten iallafall 😅

(3 av 16 gjorda)

Redigerad av Niklas-ES

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Niklas-ES:

Intressant. Använde du den både på insidan gummi/glas och utsidan gummi/plast?

 

Endast på utsidan och efter 6 år när jag sålde båten var den fortfarande i perfekt skick.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...