Gå till innehåll
fredag 29 november 2024
RobSvart

Mariner 135 2.0 1998

Rekommendera Poster

Hej allihopa! 

 

Vi är helt nytt med motorbåtar. Vi köpte en familjbåt med Mariner 2.0 135 som motor. 

Motorn startar direkt med "pumpball" och choke. 

Vi körde ut 2 gånger och när vi körde tillbaka efter en timme så stoppade motorn vid "parkering" i hamn. Vi fick inte starta motorn direkt så det tog ungefär 30 min till nystart fungerade.

 

Tandstift har jag rensat idag. Dom var inte torra, lite oljan fanns på. 

Efter rensning så gick motorn lite lugnare när jag gasade. Vid test av stopp och nystart så hände samma problem. Vi fick inte startar motorn igen.

Känns oroligt att köra ut med båten om motorn går inte 100%. 

 

Vad gäller vid oljablandning? Tidigare ägare har sagt 2%. 200ml på 10l bensin. Motorn röka lite "vit" vid start. Båten har inte varit sjösatt förra året.

 

Kan ni tipsa något?

 

Mvh Robert 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du öppnad luftventilen till tanken, om det finns en sådan? I och för sig borde inte motorn gå i en timme om det vore det felet. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev anuba:

Har du öppnad luftventilen till tanken, om det finns en sådan? I och för sig borde inte motorn gå i en timme om det vore det felet. 

Tanken är in eller under båten. 100l. Båten är en Finnsport 650 ac. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Om det är en vanlig ELPTO motor så har den som standard automatisk inblandning av olja från en trycksatt separat 12-liters tank som matar en 0,5 liters "dagtank" som sitter under kåpan.

 

Den har ingen choke utan istället en primer som släpper in soppa från det översta flottörhuset in i förgasarhalsarna på de två nedanför när nyckeln. Dessutom finns en uppfettning via en tempstyrd luftventil på styrbords topplock.

 

Om man håller in nyckeln en längre tid utan att startat så händer inget speciellt om motorn har choke, men med primer som denna motor har, så töms den övre förgasaren samtidigt de nedre dränks av soppa. 

Kolla att primer och tempventil funkar som de ska. 

Redigerad av guestsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
21 timmar sedan skrev guestsson:

Om det är en vanlig ELPTO motor så har den som standard automatisk inblandning av olja från en trycksatt separat 12-liters tank som matar en 0,5 liters "dagtank" som sitter under kåpan.

 

Den har ingen choke utan istället en primer som släpper in soppa från det översta flottörhuset in i förgasarhalsarna på de två nedanför när nyckeln. Dessutom finns en uppfettning via en tempstyrd luftventil på styrbords topplock.

 

Om man håller in nyckeln en längre tid utan att startat så händer inget speciellt om motorn har choke, men med primer som denna motor har, så töms den övre förgasaren samtidigt de nedre dränks av soppa. 

Kolla att primer och tempventil funkar som de ska. 

Tack för svaret. Vi har varit på båten idag. En olja tank på motorn finns med lite lite ölja i. Verkligen bara 0,5 cl på botten. Sen så finns 2 slangar som går till en större tank bak i båten som "oil" står på. Tanken är tom. 

 

Nu är jag ännu mer osäker varför vi skulle blanda bensin och olja 50:1 i tanken direkt om det finns en automatisk blandning?! 

 

Redigerad av RobSvart

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...