JamesRVS 2 Postad 22 Juni Hej är det någon som vet om biltemas tändspole funkar med en Volvo Penta B20? får ingen gnist och tändspole blev het. Kunde inte röra denna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonaslatt 50 Postad 22 Juni Japp inga konstigheter. Jag kör det på min b20 aq130 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 604 Postad 22 Juni (redigerade) Hade exakt en sådan i en veteranbil som fick en B20 istället för originalmotorn. Funkade sedan klockrent de 15 år jag hade kvar den. (Men fördelaren på välanvända B20 är ofta glappig och risig. Fast då går ju motorn, men kan t ex missa på vissa varv). Låter som att det är kortis på brytarspetsledningen, dvs att den ligger konstant till minus/chassie. Eller att brytarna aldrig öppnar, alt. att det är felkopplat. Redigerad 22 Juni av IngemarE 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 23 Juni 11 timmar sedan skrev IngemarE: Hade exakt en sådan i en veteranbil som fick en B20 istället för originalmotorn. Funkade sedan klockrent de 15 år jag hade kvar den. (Men fördelaren på välanvända B20 är ofta glappig och risig. Fast då går ju motorn, men kan t ex missa på vissa varv). Låter som att det är kortis på brytarspetsledningen, dvs att den ligger konstant till minus/chassie. Eller att brytarna aldrig öppnar, alt. att det är felkopplat. Klassiskt fel. Denna spole jämförs ofta med Boschs blåa tändspole och den fungerar väldigt bra till Bosch fördelare med nummer som slutar på 034, 043, 009 och liknande. Som @IngemarE antyder är denna spole en favorit i veteranbilskretsar, hos dem som kör Volvo, VW, eller andra europeiska veteranfordon med Bosch elsystem. Kolla att gröna kabeln från brytarna/kondensatorn sitter ansluten på anslutning 2, och plus från tändningslåset finns på anslutning 1 (eller vice versa) ingenting annat skall vara anslutet till samma anslutning som brytarspetsarna/kondingen iallafall. Kondensatorer och tändspolar är förbrukningsvaror, om det är kortis i kondensatorn blir det ingen induktion i spolen och därmed ingen gnista, och det är avbrott i eller vid kondensatorn får man fula brännmärken på brytarspetsarna, och då blir det ingen gnista och spolen blir väldigt varm. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 151 Postad 23 Juni (redigerade) Monteras stående vertikalt, alltså med anslutningarna uppåt. Behållaren är nämligen inte helt fyllt med olja. Oljan ska bla isolera och kyla lindningarna inuti, som ligger s a s lite lägre ned än toppen. Redigerad 23 Juni av Hybro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 604 Postad 23 Juni 19 minuter sedan skrev Hybro: Monteras stående vertikalt, alltså med anslutningarna uppåt. Behållaren är nämligen inte helt fyllt med olja. Oljan ska bla isolera och kyla lindningarna inuti, som ligger s a s lite lägre ned än toppen. Jag har tvärtom monterat de jag använt av denna typ t.o.m. med anslutningarna nedåt och aldrig haft några problem... 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 151 Postad 23 Juni (redigerade) Vänd typ vartannat år! Jag refererar till en medlem på annat forum, som pysslar mycket med motorer, mekanik och maskiner förutom el. Visst han kan ha fel. Redigerad 23 Juni av Hybro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 23 Juni 5 timmar sedan skrev IngemarE: Jag har tvärtom monterat de jag använt av denna typ t.o.m. med anslutningarna nedåt och aldrig haft några problem... Originalmontering är på mina bilar i ungefär 45° med anslutningarna snett snett nedåt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JamesRVS 2 Postad 24 Juni 2024-06-22 vid 19:45 skrev IngemarE: Hade exakt en sådan i en veteranbil som fick en B20 istället för originalmotorn. Funkade sedan klockrent de 15 år jag hade kvar den. (Men fördelaren på välanvända B20 är ofta glappig och risig. Fast då går ju motorn, men kan t ex missa på vissa varv). Låter som att det är kortis på brytarspetsledningen, dvs att den ligger konstant till minus/chassie. Eller att brytarna aldrig öppnar, alt. att det är felkopplat. hej Ingemar det stämmer helt visste att någon hade nämt det. Jag mätte och det var kortis vid anslutningen på fördelar huset. men hade redan handlat en ny tändspole.Ha som reserv då. fixade och den startar igen. nu justera tändningen. vet du hur mycket grader före eller efter? tack! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JamesRVS 2 Postad 24 Juni hej Ingemar det stämmer helt visste att någon hade nämt det. Jag mätte och det var kortis vid anslutningen på fördelar huset. men hade redan handlat en ny tändspole.Ha som reserv då. fixade och den startar igen. nu justera tändningen. vet du hur mycket grader före eller efter? tack! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 604 Postad 24 Juni (redigerade) 2 minuter sedan skrev JamesRVS: vet du hur mycket grader före eller efter? Inte i huvudet, och det jag pillat med kommer från standard bilmotor samt dito med K-kam. Båtvarianten av B20 kan ha något andra värden, så det överlåter jag åt andra att svara på 😉. Gott att höra att du hittade felet. Redigerad 24 Juni av IngemarE Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JamesRVS 2 Postad 24 Juni hej ok jag förstår. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 151 Postad 24 Juni 23 timmar sedan skrev Georg_Ohm: Originalmontering är på mina bilar i ungefär 45° med anslutningarna snett snett nedåt. Med originaltändspolar då? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 26 Juni 2024-06-24 vid 15:06 skrev Hybro: Med originaltändspolar då? Japp, helst blå spole från firma Robert Bosch, men dom riktiga är väldigt svåra att få tag på numera, möjligen har man tur och finner en låda NOS. Men det går att köpa boschetiketter att sätta på Biltemas blåa spolar, om man nu sätter etiketten åt rätt håll. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 604 Postad 27 Juni 10 timmar sedan skrev Georg_Ohm: Men det går att köpa boschetiketter att sätta på Biltemas blåa spolar, om man nu sätter etiketten åt rätt håll. Jag kom igenom "besiktning" av min gamla veteranbil flera gånger utan anmärkning på tändspolens autencitet genom att ha monterat den vriden med Biltematexten in mot chassiplåten 🙂 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 27 Juni Ralf i Bayern har hjälpt mig några gånger. Dessvärre har han inte längre boschdekaler med tysk text. Denna dekal finns även i sexvoltsutförande, om man nu vill ha en sådan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser