Gå till innehåll
fredag 18 oktober 2024

Rekommendera Poster

Hej 

är det någon som vet om biltemas tändspole funkar med en Volvo Penta B20?

får ingen gnist och tändspole blev het. Kunde inte röra denna. 

IMG_4166.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp inga konstigheter.

Jag kör det på min b20 aq130 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hade exakt en sådan i en veteranbil som fick en B20 istället för originalmotorn. Funkade sedan klockrent de 15 år jag hade kvar den.

 

(Men fördelaren på välanvända B20 är ofta glappig och risig. Fast då går ju motorn, men kan t ex missa på vissa varv).

 

Låter som att det är kortis på brytarspetsledningen, dvs att den ligger konstant till minus/chassie. Eller att brytarna aldrig öppnar, alt. att det är felkopplat.

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev IngemarE:

Hade exakt en sådan i en veteranbil som fick en B20 istället för originalmotorn. Funkade sedan klockrent de 15 år jag hade kvar den.

 

(Men fördelaren på välanvända B20 är ofta glappig och risig. Fast då går ju motorn, men kan t ex missa på vissa varv).

 

Låter som att det är kortis på brytarspetsledningen, dvs att den ligger konstant till minus/chassie. Eller att brytarna aldrig öppnar, alt. att det är felkopplat.

Klassiskt fel.

 

Denna spole jämförs ofta med Boschs blåa tändspole och den fungerar väldigt bra till Bosch fördelare med nummer som slutar på 034, 043, 009 och liknande. Som @IngemarE antyder är denna spole en favorit i veteranbilskretsar, hos dem som kör Volvo, VW, eller andra europeiska veteranfordon med Bosch elsystem. Kolla att gröna kabeln från brytarna/kondensatorn sitter ansluten på anslutning 2, och plus från tändningslåset finns på anslutning 1 (eller vice versa) ingenting annat skall vara anslutet till samma anslutning som brytarspetsarna/kondingen iallafall.

 

Kondensatorer och tändspolar är förbrukningsvaror, om det är kortis i kondensatorn blir det ingen induktion i spolen och därmed ingen  gnista, och det är avbrott i eller vid kondensatorn får man fula brännmärken på brytarspetsarna,  och då blir det ingen gnista och spolen blir väldigt varm.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Monteras stående vertikalt, alltså med anslutningarna uppåt.

 

Behållaren är nämligen inte helt fyllt med olja. Oljan ska bla isolera och kyla lindningarna inuti, som ligger

s a s lite lägre ned än toppen.

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan skrev Hybro:

Monteras stående vertikalt, alltså med anslutningarna uppåt.

 

Behållaren är nämligen inte helt fyllt med olja. Oljan ska bla isolera och kyla lindningarna inuti, som ligger

s a s lite lägre ned än toppen.

 

Jag har tvärtom monterat de jag använt av denna typ t.o.m. med anslutningarna nedåt och aldrig haft några problem...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Vänd typ vartannat år!

 

Jag refererar till en medlem på annat forum, som pysslar mycket med motorer, mekanik och maskiner förutom el.

 

Visst han kan ha fel.

 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev IngemarE:

Jag har tvärtom monterat de jag använt av denna typ t.o.m. med anslutningarna nedåt och aldrig haft några problem...

Originalmontering är på mina bilar i ungefär 45° med anslutningarna snett snett nedåt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2024-06-22 vid 19:45 skrev IngemarE:

Hade exakt en sådan i en veteranbil som fick en B20 istället för originalmotorn. Funkade sedan klockrent de 15 år jag hade kvar den.

 

(Men fördelaren på välanvända B20 är ofta glappig och risig. Fast då går ju motorn, men kan t ex missa på vissa varv).

 

Låter som att det är kortis på brytarspetsledningen, dvs att den ligger konstant till minus/chassie. Eller att brytarna aldrig öppnar, alt. att det är felkopplat.

hej Ingemar

det stämmer helt visste att någon hade nämt det.

Jag mätte och det var kortis vid anslutningen  på fördelar huset.

men hade redan handlat en ny tändspole.Ha som reserv då.

fixade och den startar igen.

nu justera tändningen.

vet du hur mycket grader före eller efter?

tack!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej Ingemar

det stämmer helt visste att någon hade nämt det.

Jag mätte och det var kortis vid anslutningen  på fördelar huset.

men hade redan handlat en ny tändspole.Ha som reserv då.

fixade och den startar igen.

nu justera tändningen.

vet du hur mycket grader före eller efter?

tack!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2 minuter sedan skrev JamesRVS:

vet du hur mycket grader före eller efter?

Inte i huvudet, och det jag pillat med kommer från standard bilmotor samt dito med K-kam.

 

Båtvarianten av B20 kan ha något andra värden, så det överlåter jag åt andra att svara på 😉.

 

Gott att höra att du hittade felet.

 

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Originalmontering är på mina bilar i ungefär 45° med anslutningarna snett snett nedåt.

Med originaltändspolar då?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2024-06-24 vid 15:06 skrev Hybro:

Med originaltändspolar då?

Japp, helst blå spole från firma Robert Bosch, men dom riktiga är väldigt svåra att få tag på numera, möjligen har man tur och finner en låda NOS. Men det går att köpa boschetiketter att sätta på Biltemas blåa spolar, om man nu sätter etiketten åt rätt håll.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Men det går att köpa boschetiketter att sätta på Biltemas blåa spolar, om man nu sätter etiketten åt rätt håll.

Jag kom igenom "besiktning" av min gamla veteranbil flera gånger utan anmärkning på tändspolens autencitet genom att ha monterat den vriden med Biltematexten in mot chassiplåten 🙂

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...