Craycoat 130 Postad 22 Juni (redigerade) Hej, jag har en båt med en Mercruiser 4,3 EFI MEFI3 som jag köpte alldeles nyligen. Den startade och gick bra när jag körde hem den till hemmahamnen. Därefter ville den inte fungera längre. Den startar för att sedan gå cirka 4-5 sekunder och sedan dör motorn. Om man ger väldigt mycket gas så går det att få igång motorn, och då går den så länge varvtalet hålls uppe men så fort man släpper på gasen så dör motorn. Tidigare ägare hade haft problem med vatten i bensinen, men han hade rengjort tank och vattenavskiljande bränslefilter. Jag hällde ändå ut bensinen som fanns i filtret i en glasburk och ersatte med ny, det fanns inget vatten kvar i filtret. Jag provade även med en extern bensinkälla med ny bensin och kopplade in före filtret. Kan något ha tagit skada av tidigare problem med vatten i bensinen (bensinpump eller bensintrycksventilen) eller kan det finnas kvar vatten mellan vattenavskiljande filtret och insprutning? Jag tror inte denna motor har någon VST, där vattnet kan fastna, men jag har dålig motorkunskap kring denna motor. Eller kan det vara något annat problem? Se video Redigerad 22 Juni av Craycoat Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jalw 4 Postad 22 Juni Hej Har en VP4,3GXI och jag hade liknande problem. Fick då tipset att kolla kontakten från högtrycksbränslepumpen om du har någon sådan. Min glappade och när jag tryckte ihop den ordentligt startade motorn utan problem och framförallt så dog den inte efter några sekunder. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Craycoat 130 Postad 22 Juni Tackar, ska kolla kontakten till bränslepumpen ikväll. Jag ska även plocka ut ett stift och se om det verkar blött eller torrt, det kanske kan ge en idé om vad som är felet. Stiften sitter så jäkla dumt till bara, på sidan av motorn under avgaslimpan, vem har kommit på den brilliant placeringen kan man ju undra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jorgen01 473 Postad 22 Juni Ja det hade ju varit klart bättre om de suttit överst monterade på ventilkåpan. Men nu när det pågrund utav någon vid namn Otto eller något åt det hållet som i slutet på 1800 talet fick den vansinniga idén att de skulle sitta monterade i närheten av förbränningsutrymmet.😀🤔😉 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Craycoat 130 Postad 29 Juni 2024-06-22 vid 19:04 skrev Jorgen01: Ja det hade ju varit klart bättre om de suttit överst monterade på ventilkåpan. Men nu när det pågrund utav någon vid namn Otto eller något åt det hållet som i slutet på 1800 talet fick den vansinniga idén att de skulle sitta monterade i närheten av förbränningsutrymmet.😀🤔😉 Ja den där Otto var allt bra galen 🤪 men inte lika galen som de som stoppat ner denna motor i ett alldeles för trångt motorutrymme. Jag har i alla fall hittat felet. Var dålig kontakt med batteriet. Elektroniska bränsleinsprutningen på denna motor kräver visst batterispänning för att fungera på tomgång. Startmotorn fungerade alltid bra utan tvekan, så jag misstänkte aldrig att detta var något problem. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser