Gå till innehåll
lördag 14 september 2024
jimpa72

Båt går långsamt

Rekommendera Poster

Har en Ryds 520 gtx med en 70hk yamaha fyrtaktare. Hur jag än gör så kommer jag inte upp i mer än 25 knop tycker att det är ganska så dåligt eller? Igår när vi var ute på sjön så var min kompis med i sin ht båt som är 5,5m lång och har en 50 hk Suzuki och där hängde jag inte med.

Så vad kan det vara för fel?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan ju såklart vara en massa olika orsaker och vi (framför allt de som kan detta här på forumet) behöver mer info.
Vad varvar motorn?

Är båten bottenmålad?

Har den gått snabbare tidigare?

Vad sitter det för propp på?

osv

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grejen är den att jag tycker inte den kommer upp i varv ordentligt men jag har ingen varvräknare. 

Den har varit inlämnad för service, impellerbyte och kamremsbyte köpte båten precis innan det så vet inte toppfart innan. Den är bottenmålad och det är orginalpropeller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Frågan är om den är botten målad med biocidfärg eller biocidfri färg? Är det biocidfri färg och du ligger i saltvatten så kan det vara så att det redan hunnit växa ett lite på botten, ibland räcker det med förvånansvärt lite påväxt för att ge effekten av orkeslös motor. Pröva borsta/skrubba botten helt ren och se om det blir skillnad. Det är det billigaste tipset. Jag har själv haft den effekten och blev helt häpen över hur mycket den lilla påväxt mängd jag då hade bromsade toppvarv och fart.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
31 minuter sedan skrev Boanjohan:

Frågan är om den är botten målad med biocidfärg eller biocidfri färg? Är det biocidfri färg och du ligger i saltvatten så kan det vara så att det redan hunnit växa ett lite på botten, ibland räcker det med förvånansvärt lite påväxt för att ge effekten av orkeslös motor. Pröva borsta/skrubba botten helt ren och se om det blir skillnad. Det är det billigaste tipset. Jag har själv haft den effekten och blev helt häpen över hur mycket den lilla påväxt mängd jag då hade bromsade toppvarv och fart.

Båten ligger i Vänern och är bottenmålad med Biltemas bottenfärg, har även bara legat i nån månad..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inget ruttet eller vatten nånstans inuti som gör den tyngre än tänkt? Kanske är så enkelt att det behövs en lite starkare motor för den båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är nog en normal hastighet för den båten och motorn.

Yamaha 70 är en budgetmotor på 1000 kubik.

Suzuki är om jag inte minns fel på 1500 kubik och minst i en serie på fyra motorer. Den har nog mer ork, jag tror att du får vara nöjd med 25 knop.

Jag har haft en Amt 17 med Suzuki 70 hk, den kom knappt upp i 28 knop vilket var helt i sin ordning för en båt i den storleken.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Suzuki Df50 är en trecylindrig 1 liters motor. Samma motorvolym som F70.

 

Men spontant, så är nog 25 knop rätt så bra ändå, med tanke på vikten och bredden på båten. Rekommenderad motor på den båten är 100hk, enligt sökbåt.se.

 

Men om motorn inte vill varva ut fullt, så kanske det är lämpligt med en propeller med mindre stigning, då det brukar medfölja en standardpropeller som kanske inte passar just alla båtmodeller, beväxtling på skrovet, eller att gasvajern inte ger fullgas.

Redigerad av Busteri

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2024-06-24 vid 22:19 skrev Busteri:

Suzuki Df50 är en trecylindrig 1 liters motor. Samma motorvolym som F70.

 

Men spontant, så är nog 25 knop rätt så bra ändå, med tanke på vikten och bredden på båten. Rekommenderad motor på den båten är 100hk, enligt sökbåt.se.

 

Men om motorn inte vill varva ut fullt, så kanske det är lämpligt med en propeller med mindre stigning, då det brukar medfölja en standardpropeller som kanske inte passar just alla båtmodeller, beväxtling på skrovet, eller att gasvajern inte ger fullgas.

Jag menade Suzuki 70 hk i jämförelse med Yamaha 70, men såg nu i efterhand att kompisen har 50 hk.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En annan grej som jag märkte idag när jag var ute är om jag gasar 2/3 delar med gasreglaget så kommer den upp i toppfart trycker jag sen gasen i botten händer det inget mer.. Ska det vara så?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
47 minuter sedan skrev jimpa72:

En annan grej som jag märkte idag när jag var ute är om jag gasar 2/3 delar med gasreglaget så kommer den upp i toppfart trycker jag sen gasen i botten händer det inget mer.. Ska det vara så?

I min lilla styris (Yamarin 490 med 70+ hk 4-takt) händer ganska lite på slutet. Om du tittar på motorn med kåpan av så ser du vart vajern tar vägen och ser att vridningen är rätt liten på slutet när du trycker fram gasreglaget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Relativt tung båt och liten motor. Möjligen går det kräma ur någon knop till med tom båt, rätt trim, ren botten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Styris vad är det för fikonspråk?😀😀😀😉😉

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Jorgen01:

Styris vad är det för fikonspråk?😀😀😀😉😉

Ren svänska 😉. Nä, faktiskt ett ganska erkänt begrepp för … (ja, du vet ju vad jag menar men vill bara tjöta lite, eller hur?)

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan skrev ChristerN:

Ren svänska 😉. Nä, faktiskt ett ganska erkänt begrepp för … (ja, du vet ju vad jag menar men vill bara tjöta lite, eller hur?)

Här söder om Ölandsbron så har vi också lite udda utryck, vi kallar nyfödda barn för bäbis. 
Nu lovar jag att inte kommentera mer i detta ämne, det kan ju vara någon kis som tar illa vid sig.😀😀😀

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...