Gå till innehåll
onsdag 08 januari 2025
Mutto

Volvo Penta 3,0 GL 135hk

Rekommendera Poster

Hej!

har köpt en ny båt stingray 195 Cx med ovanstående motor, jag tyckte den var slö å hade svårt att plana ut..båten ska göra 40 knop. Är den motorn lite slö i accet för den båten som är 6m eller har jag inte lärt mig den riktigt å måste hantera tilten bättre?

Dessutom var inte motorn sötvattenkyld, stämmer det? eller finns det olika 3,0 GL så det är svårt att svara på frågan?

mvh matte

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

har en 5.10 lång DC med samma motor, och den gör INTE 40 knop... Motorn är väl inte den piggaste, men skjuter ändå på rätt så bra med rätt propeller. Min blev snabbare och lättare att få upp i plan med lite mindre propeller med högre stigning. Böt från std 15 x 17 till 14,5 x 19, med positivt resultat, altså. 

Din motor är sjövattenkyld om den inte konverterats efteråt.

M@s

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

vad väger båten? Har lite svårt att tänka mig att den skall göra 40 knop med 135 hk9.gif

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hmm, viktigt ar att kolla sa du har ratt propeller. Motorn har ett max varvtal angivet i dokumentationen nagonstans. Vid fullgas, sa skall du kunna nu det varvtalet. Om inte, sa har du antingen for stor propeller, eller for hog stigning pa den du har.

Overvarvar du sa har du for lite propeller, eller for lag stigning.

Generellt, sa hjalper en mindre propeller med hogre stigning dig att komma upp i planing (out of the hole) snabbare. Tappar dock lite i toppfart och aven en del effektivet vad galler crusing speed.

Det finns massor med kallor vad galler propeller dimensionering pa natet (aven en del excel program att ladda ner), men bast ar andock att prata med en kvalificerad prop shop. Da komemr u att kunna fa mojligheten att prova ut ratt propeller for din bat.

Tank bara pa att propellern ar en kompromiss. Samma typ av propeller ar inte optimal for bade att dra upp vattenskidakare, hog toppfart, eller trolling fiske.

Annars far jag nog halla med. Du lar ha svart att komma upp i 40 knop med en 135hp motor, om du inte har en extremt lattdriven bat och en prop som ar just for hog fart (men den kommer da ha varre att ta upp baten i planing).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...